Te veel bedrijven worden nog gegijzeld door hun ict-afdeling, zegt Werner Vogels. De Amazon-cto ziet de cloud als verlossing.
Een grote promotietour voor cloud computing, zo kun je de Amazon Web Services Summits het beste omschrijven. Na onder meer Sydney, Parijs en Sao Paolo, streek het circus in juni neer in Amsterdam. Aan interesse geen gebrek: de grote zaal in de Beurs van Berlage bleek niet groot genoeg om alle belangstellenden te herbergen voor de lezing van Amazons hoogste technologiebaas, de Nederlandse wereldmanager Werner Vogels.
Goedemorgen Amsterdam!
Terwijl er haastig extra stoelen werden bijgeplaatst in een bijzaal met een videoverbinding naar de grote zaal, begon Vogels zijn verhaal met de enige twee Nederlandse woorden die hij tijdens zijn lezing zou uitspreken: ‘Goedemorgen Amsterdam!’
Oranje All Stars
In anderhalf uur tijd hield Vogels – grijs baardje, blauw jasje over een zwart Amazon T-shirt, blauwe jeans en oranje All Stars – vervolgens een soepel betoog over de voordelen van cloud computing. Amazon, dat groot werd als webwinkel en verder vooral bekend is van e-reader Kindle, biedt bedrijven sinds 2006 de mogelijkheid om gegevens op te slaan, software te draaien en serverruimte te huren in zijn datacenters verspreid over de hele wereld.
Grootste aanbieder
Volgens onderzoeksbureau Gartner is Amazon met gemak ‘s werelds grootste aanbieder van deze zogenaamde clouddiensten: het bedrijf beschikt over meer dan 5 keer zoveel computercapaciteit als de 14 daaropvolgende aanbieders samen. Honderdduizenden klanten in 190 landen, waaronder start-ups als Spotify en WeTransfer, multinationals als Shell en Unilever, meer dan 800 overheidsinstellingen en 3.000 onderwijsinstituten maken gebruik van Amazons clouddiensten.
AirBnB
De groeiende populariteit van clouddiensten is makkelijk te verklaren. Door gebruik te maken van de cloud kunnen organisaties zich focussen op hun core business, kosten verlagen, flexibeler opereren en makkelijker innoveren. Allemaal cruciaal in de huidige, razendsnel veranderende wereldmarkt. ‘Neem Airbnb,’ zegt Vogels. ‘In 5 jaar tijd heeft dat bedrijf de hotelwereld volledig op zijn kop gezet. Elke nacht slapen er wereldwijd 150 duizend mensen op een Airbnb-locatie. Toch heeft Airbnb slechts 5 IT'ers in dienst. Die richten zich alleen op het verbeteren van hun eigen product. Om de infrastructuur achter de website hoeven ze zich geen zorgen te maken, dat doen wij. Alleen op die manier kunnen ze hun bizar snelle groei bijbenen.’
Lean filosofie
Het gebruik van cloud computing sluit perfect aan bij de populaire managementfilosofie Lean. Alles wat geen waarde toevoegt voor de klant kan volgens die methode beter worden uitbesteed. In 2003, toen de Amerikaanse schrijver Nicholas Carr het essay IT doesn't matter publiceerde in de Harvard Business Review, was de gedachte nog controversieel dat IT geen waarde toevoegt aan de klant. Inmiddels zijn steeds meer bedrijven ervan overtuigd dat ze zich inderdaad niet meer kunnen onderscheiden met IT. Vogels: ‘Het draait de klant om de gebruikerservaring, daar moeten bedrijven zich op richten. Hoe organisaties dat achter de schermen organiseren, interesseert klanten geen zier.’ Carr vergeleek IT in zijn essay treffend met het elektriciteitsgebruik van bedrijven. ‘Daarmee onderscheiden bedrijven zich inmiddels toch ook niet meer?’
Focus en minder kosten
Door clouddiensten te gebruiken kunnen bedrijven zich niet alleen focussen op hun core business, ze verlagen ook hun kosten. Organisaties hoeven vooraf minder te investeren in hardware en in (de opleiding van) personeel. Ook de operationele kosten worden lager. In de cloud betaal je immers alleen voor de diensten en de capaciteit die je gebruikt. Als een webwinkel tijdens een promoactie tijdelijk veel meer traffic op zijn website heeft, hoeft de onderneming daarvoor van tevoren geen extra servercapaciteit aan te schaffen. De cloud biedt immers altijd voldoende serverruimte, die zo tijdelijk als gewenst kan worden ingezet.
1 op 3 IT-projecten nooit voltooid
De cloud maakt organisaties dus heel flexibel. De slagingskans van IT-projecten neemt daardoor enorm toe. Volgens Vogels wordt een derde van alle IT-projecten nooit voltooid en de helft blijft niet binnen het budget. Vreemd is dat niet, vindt hij. ‘Budgetschattingen zijn nu eenmaal lastig en de vraag van klanten verandert continu. Iedereen haat het als een klant zijn criteria verandert, maar eigenlijk zouden we dat juist moeten toejuichen. Dat zorgt er immers voor dat de klant echt tevreden is.’
Makkelijk inspelen
Met behulp van de cloud kunnen organisaties makkelijk inspelen op zulke veranderingen. ‘Je kunt beginnen met de hard- en software die je nodig denkt te hebben en dat vervolgens tweaken als klanten van mening veranderen en toch net iets anders willen. Met de cloud kun je heel snel aanpassingen maken aan de diensten die je aanbiedt.’ Een interne IT-afdeling kent die flexibiliteit niet. Vogels: ‘Als je hardware van een bepaald type aanschaft en na een paar maanden merkt dat de servers niet optimaal zijn, koop je geen nieuwe, maar probeer je er het beste van te maken met de middelen die je hebt. Veel organisaties worden hierdoor als het ware gegijzeld door de IT-afdeling.’
Minimum viable product
De lage kosten en de flexibiliteit die de cloud biedt, maakt het voor organisaties makkelijker om te innoveren: een nieuw project kan immers snel en zonder al te veel (financieel) risico worden opgestart. Bedrijven kunnen een minimum viable product op de markt zetten, feedback uit de markt halen, aanpassingen maken en snel falen of juist opschalen. Zo kunnen bedrijven veel sneller inspringen op de veranderende marktomstandigheden. En ook de veiligheid en privacy hoeven niet onder de cloud te lijden, benadrukt Vogels. ‘We zijn geen onderdeel van het PRISM-programma. Punt.’
Grote foto (niet van het evenement in Amsterdam) via Flickr.com, net als de andere foto's.
Meer over de cloud?
-
Dit is de man voor wie geen cloud-scepticus veilig is
-
Waarom Amazon altijd aan 2 pizza's genoeg heeft
-
Dit zijn de 10 kampioenen van de cloud
-
Het hele cloud-dossier