Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Albert Heijn vs Foodwatch: waar gaat het over?

Foodwatch vindt AH een slager die zijn eigen vlees keurt, Max Havelaar en de Dierenbescherming zijn het daar niet mee eens. Hoe zit dat?

Albert Heijn misleidt de consument met het merk AH puur&eerlijk. Tenminste, dat zegt voedselorganisatie Foodwatch. Albert Heijn is het niet eens met de beschuldigingen van Foodwatch en zegt duurzame consumptie te stimuleren. Max Havelaar en de Dierenbescherming vertellen juist aan MT.nl dat Albert Heijn helemaal geen slager is die zijn eigen vlees keurt, zoals Foodwatch beweert. Een inkijk in de strijd tussen een belangenvereniging en een groot bedrijf:

De beschuldiging van Foodwatch

Foodwatch, dat zichzelf dé voedselwaakhond van Nederland noemt, vindt AH puur&eerlijk 'een onzuiver (keur)merk.' Albert Heijn doet volgens de organisatie alsof het een oplossing biedt voor de duurzame vraag bij de consument, maar, zo schrijft de organisatie: 'het logo puur&eerlijk zegt alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is.' Hoofd campagnes Meike Rijksen van Foodwatch: 'De naam puur&eerlijk suggereert dat de producten puur, zuiver en eerlijk zijn, maar dat is helemaal niet het geval.' Foodwatch zegt een steekproef gedaan te hebben, waaruit blijkt dat de producten die onder het label AH puur&eerlijk vallen ingrediënten bevatten die niet verantwoord zijn.

Waar valt Foodwatch over?

De organisatie vindt het merk AH puur&eerlijk een 'allegaartje van biologisch, ecologisch, fairtrade, duurzaam én gewoon onverantwoord.' Foodwatch valt over het feit dat niet alle producten die onder het puur&eerlijk-label vallen aan dezelfde duurzame voorwaarden voldoen. Het schrijft op de website: 'Puur&eerlijk is een keurmerk zonder de bijbehorende, onafhankelijke keurmerkorganisatie. AH is als de slager die zijn eigen vlees keurt.' Foodwatch is een actie gestart om Albert Heijn te dwingen 'écht verantwoorde producten te verkopen.'

Wat zegt Albert Heijn zelf?

Albert Heijn reageert dat het de aantijgingen van Foodwatch onjuist en onterecht vindt. Het bedrijf zegt dat puur&eerlijk een eigen merk is van de supermarktketen. Let op: een merk, geen keurmerk. Onder AH puur&eerlijk vallen vijf categorieën (biologisch, fair trade, duurzame vis, scharrel en ecologisch), waarbij de duurzaamheid van iedere categorie wordt gecontroleerd door onafhankelijke instanties als Max Havelaar en de Dierenbescherming. 'Albert Heijn heeft bewust gekozen voor één overkoepelend merk, omdat consumenten door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer zagen. Op de verpakking staat duidelijk vermeld onder welke categorie het product valt en op onze website kunnen klanten meer lezen over de categorieën. Met het merk Albert Heijn puur&eerlijk maken we de klant het gemakkelijk een duurzamere keuze te maken en stimuleren we duurzamere consumptie.'

Waarom wil AH de duurzame keuze makkelijk maken?

Het is de ambitie van Ahold-ceo Dick Boer dat in 2015 álle producten van het eigen merk van Albert Heijn duurzaam zijn geproduceerd, goed voor 60 procent van alle verkopen die in de supermarkten langs de kassa gaan. Eerder dit jaar vertelde Florentine van Marwijk Kooy daarover: ‘We hebben 10.000 producten met een eigen merk in de winkels. Als die over twee jaar allemaal duurzaam moeten zijn, kun je je voorstellen dat het best een grote stap is.’ Bijna 4 miljoen mensen blijken vorig jaar minstens één puur&eerlijk-product te hebben gekocht, een marktpenetratie van zo’n 56 procent. Het assortiment groeit ook: van 320 producten bij de start 2,5 jaar geleden, naar 450 producten nu. En waar de totale omzet van Albert Heijn vorig jaar zo’n 3 procent toenam, was de groei in de categorie ‘puur & eerlijk’ zo’n 10 procent, na een groei van liefst 15 procent in 2011.

Dit vinden Max Havelaar en de Dierenbescherming

Terug naar Albert Heijn, dat zegt dat we de betrokken keurmerkinstanties kunnen bellen voor meer uitleg. Zowel Max Havelaar als de Dierenbescherming vertellen dat Albert Heijn zeker geen slager is die zijn eigen vlees keurt. 'De bewering van Foodwatch klopt niet', meldt Meike Koster van Max Havelaar. 'Er zijn verschillende instanties die de producten die onder het puur&eerlijk-merk vallen controleren.' Naast Max Havelaar en de Dierenbescherming zijn dat onder andere WNF en Natuur en Milieu. Iedere instantie keurt de producten binnen puur&eerlijk waar ze iets over kunnen zeggen. De Dierenbescherming bekijkt dus of de producten diervriendelijk zijn en voldoen aan het Beter Leven-kenmerk, terwijl Max Havelaar kijkt naar de Fairtrade-certificering.

Beetje verwarrend allemaal…?

Meike Rijksen van FoodwatchKlopt, het is wat verwarrend, maar het is kort samen te vatten: ieder product dat onder AH puur&eerlijk valt heeft op zijn minst de goedkeuring van één onafhankelijke keurmerkorganisatie. Albert Heijn heeft al deze verschillende producten verzameld onder het label AH puur&eerlijk. Foodwatch is het daar niet mee eens, de organisatie ziet het label als een keurmerk en roept dat het bedrijf de klant misleidt, omdat een diervriendelijk product bijvoorbeeld niet per definitie Fairtrade is, en vice versa. Rijksen van Foodwatch (foto rechts): 'Als je het puur&eerlijk noemt, dan moet het hele product puur en eerlijk zijn. Niet slechts één ingredient. Als dat niet lukt moet het logo eraf worden gehaald.' De woordvoerder van AH wijst op een eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie, waarin een klacht werd afgewezen dat de naam 'puur&eerlijk' suggereert dat producten voorzien van dit label zowel puur als eerlijk zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Merk versus keurmerk

De kern van de discussie is dus een definitiekwestie. Albert Heijn ziet AH puur&eerlijk als een merk, waar verschillende soorten duurzame producten onder vallen. Foodwatch ziet AH puur&eerlijk ondertussen als keurmerk en vindt dat het bedrijf die rol alleen op zich mag nemen, als het de beloftes nakomt die in de naam 'puur&eerlijk' doorklinken. Niels Dorland van de Dierenbescherming, die AH prijst omdat het bedrijf als eerste supermarkt diervriendelijk varkensvlees omarmde, zegt hierover: 'Albert Heijn keurt niets zelf, de keuringsinstanties zijn onafhankelijk. Als ons keurmerk er op staat, dan staan wij ervoor in. Het is vervolgens de keuze van Albert Heijn zelf om de verschillende productsoorten te combineren en zo het duurzame segment te benoemen.'

Bovenste foto: pr-stunt voor puur&eerlijk in 2009