Londense zakenbankiers van ABN Amro moeten straks een sprintje trekken als hun taxi voor de deur staat bij het hoofdkwartier op 250 Bishopsgate. In een ultieme inspanning om de kosten te drukken, onderzoekt het management van ABN Amro of bespaard kan worden op de wachtkosten die de Londense taxivloot de bank in rekening brengt.
Secretaresses bestellen de taxi voor hun baas vaak een kwartiertje te vroeg, zodat hij meteen kan instappen. Al dat wachten kost de bank al snel vijf pond of meer. Dat zijn onnodige kosten en daarvan heeft de bank er te veel. Ook moeten de Briste zakenbankiers het voortaan doen zonder de kerstborrels en extravagante bedrijfsuitjes.
Een zakenbankier die zelf een zeer succesvol jaar achter de rug heeft, begrijpt best dat ook zijn afdeling op de kosten moet letten. “Elders bij de bank worden mensen ontslagen,” zegt hij. “Dan kan je het niet maken om extravagant te doen. Zelfs niet als jouw onderdeel van de bank veel winst maakt.”
Dat is het begrip wat de top van ABN Amro verwacht. Maar symbolische bezuinigingen op taxi’s zijn tot daaraan toe. Echt pijn doet het pas als de bank de komende maanden even zuinig blijkt met het uitdelen van bonussen over 2006.
(Het Financieele Dagblad)