Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

Webpionier Yahoo zit in een zware identiteitscrisis. Ceo Marissa Mayer koopt en saneert zich scheel, maar niemand is tevreden.

Yahoo werd altijd in één adem genoemd maar die andere techgiganten is samen de 'Big 7' vormen: Google, Apple, Microsoft, Facebook, Amazon en eBay. Het regende kwartaalcijfers de afgelopen week. Alphabet, de moedermaatschappij van Google, mag zich sinds deze week in beurswaarde het grootste bedrijf ter wereld noemen. Het onttroont daarmee Apple, die volgens criticasters te lang afhankelijk is geweest van de iPhone-verkopen. Die nemen nog steeds miniem toe. Vraag is welk product Apple een tweede leven gaat geven als de iPhone 7 niet gaat aanslaan. Ook nu de verkopen van de iPad (cijfers van de iPad Pro zijn onbekend) fors inzakken en Apple met een smartwacht en smarttv probeert te redden wat er te redden valt. Facebook viel positief op met klinkende kwartaalcijfers. Microsoft heeft mede door de verkoop van de Surface-tablets goede cijfers gedraaid. En ook eBay kon met een winst van ruim een half miljard dollar terugkijken op een prima vierde kwartaal van 2015.

Lees ook op MT.nl: Is er leven na de iPhone? 5 kansen voor Apple

Meer focus

De omzet van Yahoo nam in het vierde kwartaal lichtjes toe, maar moest fors afschrijven (230 miljoen dollar) op de waarde van Tumblr. Bij de presentatie werd ook een nieuw strategisch plan ontvouwd. De  – bekende – toverwoorden zijn 'meer focus' en 'meer efficiency':

  • voor de consumentenmarkt ligt de focus op de zoekmachine, de (mobiele) mailfunctie en blogplatform Tumblr. Yahoo wil zich (verder) profileren als contentaanbieder van nieuws, sport, finance en lifestyle.
  • voor de zakelijke markt (adverteerders) zijn er twee diensten: Gemini en BrightRoll. Gemini is een combinatie van een advertentiemarktplaats  en – generator. Adverteerders kunnen via een paar uitvouwmenu's hun eigen advertentie samenstellen, inclusief de beprijzing. BrightRoll is een dienst voor bedrijven o.a. video's, foto's en advertenties in te kopen of te verkopen.

Met een gebruikersgroep van naar eigen zeggen (geregistreerde) 1 miljard mensen moet er meer gebruik worden gemaakt van de bovenstaande diensten.

In besparingsmodus

Marissa zit in de besparignsmodus. Ze wil dit jaar 1.700 banen schrappen en een aantal kantoren in oa. Milaan en Madrid sluiten. Dit moet Yahoo's kostenpost met 400 miljoen dollar terugbrengen. Eind 2016 zouden er dan 9.000 medewerkers overblijven, 42 (!) procent minder dan in 2012, het jaar dat Mayer haar klus als ceo startte. Mayer, die haar sporen verdiende bij Google (ze was werknemer numero 20 bij de zoekmachinegigant), wist in 3,5 jaar tijd haar belofte niet waar te maken. Ze heeft maar liefst 50 (!) overnames op haar naam staan, goed voor 2 miljard dollar aan investeringen, maar Yahoo weet hiervan niet te profiteren, aldus een aantal kritische aandeelhouders en marktvolgers.

Mobiele markt

Of zij met dit nieuwe, strategische plan de toekomst van Yahoo gaat veiligstellen, is de vraag. Het begint namelijk altijd met de vraag: gaan we de producten van Yahoo gebruiken en wat is toegevoegde waarde van hun producten en diensten? Yahoo heeft de strijd om de mobiele markt ruimschoots verloren van een Facebook en een Google. Van de tien meest gebruikte apps zijn er acht ontwikkeld door deze twee concurrenten. De voorgeprogrammeerde weer-app van Yahoo in de iPhone zorgde wereldwijd voor miljoenen gebruikers, maar deze app is inmiddels vervangen door de Weahter Channel. Wat verder een dik pluspunt is voor de concurrentie is dat de gebruiker op Facebook, maar ook bij Twitter, Pinterest, Instagram en Snapchat zelf zijn content kan maken en delen en andere gebruikerscontent kan 'liken' of delen. Die strijd wint een Tumblr niet.

Overnames uit het verleden…

Overnames uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De gebruikersdatabases van klinkende namen als Tumblr, Flickr en Broadcast zijn onvoldoende gekapitaliseerd. Voor een groot deel omdat Yahoo de strijd om de mobiele gebruiker heeft verloren en teveel haar strategie heeft laten afhangen van het 'oude, statische' Internet. We zetten de vijf bekendste namen van de afgelopen twintig jaar op een rij:

# 1 Tumblr

In mei 2013 koopt Yahoo het blogplatform Tumblr voor 1,1 miljard dollar. Mayer beloofdeTumblr 'niet te verpesten', maar het tegendeel bleek het geval. De verwachte synergie, samen sterkere merken maken door content (50 miljoen blogs!)  en gebruikers te delen, kwam niet van de grond. Het heeft niet het bereik van Facebook of het real-time karakter van Twitter. En Instagram en Snapchat zijn superpopulair op mobiele apparaten. anno 2016 moest Yahoo dan ook 230 miljoen dollar afschrijven op Tumblr.

# 2 Flickr

Yahoo kocht de fotodeelsite Flickr al in 2005, maar heeft nooit het succes van Flickr weten te kapitaliseren. In het besparingsplan van Mayer zullen weinig nieuwe investeringen in Flickr gestoken worden.

# 3 Broadcast.com

Broadcast.com, een internetradio – en videoplatform, is in 1999 voor 5,7 miljard dollar gekocht door Yahoo. Broadcast.com had 570.000 gebruikers, maar het bereik is in 15 jaar tijd verdampt. Er werd een Yahoo Launchcast (muziek) ontwikkeld en het videokanaal (Yahoo Platinum) is inmiddels ook gestopt. Inmiddels bestaat het adres broadcast.com niet meer en word een gebruiker doorverwezen naar yahoo.com.

# 4 Kelkoo

De Franse prijsvergelijkingssite Kelkoo werd in 2004 voor 575 miljoen dollar (450 miljoen euro) gekocht. Yahoo wilde adverteerders de kans bieden om directer te adverteren bij producten uit webshops.  In 2008 werd Kelkoo alweer verkocht aan de private equity firma Jamplant.

# 5 Zimbra

Zimbra is een softwarefabrikant van office-producten, gericht op de zakelijke markt. Een concurrent van Google Docs of Slack. In 2007 werd het bedrijf gekocht voor 350 miljoen dollar. In Yahoo verkocht Zimbra weer door aan VMWare, die het op hun beurt in 2013 weer verkocht aan Teligent.

Overnameprooi?

En wat nu? Er gaan steeds meer geluiden op dat Yahoo zelf een overnameprooi wordt. En tegen welke prijs dan? Saillant detail: Yahoo had haar glorietijd eind jaren negentig de kans om een Google of een Facebook te kopen. Ook wilde een Microsoft in 2008 nog 44,6 miljard dollar neertellen voor de internetpionier. De huidige waarde zou nu uitkomen op ruim 46 miljard dolaar, maar dat ligt grotendeels aan het 15 procentsbelang in de Chinese internetgigant Alibaba, dat op 33 miljard dollar wordt geschat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Profiel Marissa Mayer

Mayer (1975) wordt geboren in Wiscousin en studeert aan Stanford University af als een specialist in kunstmatige intelligentie. Ze stond te boek als talent, want na haar afstuderen kreeg ze 14 aanbiedingen, waaronder bij McKinsey en de Carnegie Mellon University. Ze ging echter aan de slag bij Google als software engineer en maakt intern snel carriere als een zeer kundige dame met gevoel voor detail. Ze werd o.a. vice-president van de zoekproducten (Google Search), maar leidde ook de afdeling achter Google Maps. In juli 2012 startte ze als ceo bij Yahoo. Mayer woont in Palo Alto en is eind 2015 moeder geworden van een meisjestweeling. Haar salaris wordt door de New York Times geschat op 117 miljoen dollar in vijf jaar tijd.

Foto rechts (tijdens hun Google-tijd): Flickr.com