Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 manieren om als expert erkend te worden

U ziet ze op conferenties, in online video's en op de achterkant van boeken. Sommige professionals lukt het om een expertstatus te claimen binnen een bepaald vakgebied.


Vraag is natuurlijk: hoe doen ze dat? MT presenteert u vijf handvatten om zelf zo'n expert te worden.

1. Begin klein

DE MT ZOMERSERIE

MT.nl komt deze hele zomer met persoonlijke tips voor de manager. Elke dag een nieuw item over tijdwinst boeken, netwerken, 
sociale vaardigheden, succes of loopbaanontwikkeling. Handig om te weten en vooral heel praktisch. 

Vandaag: loopbaanontwikkelingEr zullen vast een aantal dingen zijn waarmee u zich als merk en bedrijf als expert online en offline wil profileren. Maar kies er nu eerst één uit en bouw vanaf dat onderwerp langzaam uw expertstatus uit. Waarin onderscheidt uw bedrijf zich nu duidelijk van wat anderen doen? Of op welk vlak wilt u echt de indruk wekken dat u beter bent dan anderen, ook al is dat niet eens zo? Focus u daar dan op.
 

2. Lees en leer alles

Als u eenmaal beseft wat de onderscheidende kwaliteiten van u en uw bedrijf zijn, wijd u dan dermate toe aan de service zodat u er echt een meester in wordt. Lees de blogs en de forums om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, volg de discussies om de verschillende pijnpunten te begrijpen en consumeer de vakbladen en ander offline materiaal. Als u ergens claimt een expert in te zijn, dan moet u het ook kunnen waarmaken.
 

3. Hoe deelt u?

Door middel van blogs en social media zijn ondernemers in staat om hun kennis eenvoudig delen met anderen en hun expertise te tonen. Zo doet de eigenaresse van Socialmedium dat goed door naar vragen met hashtag #dtv (durf te vragen) te speuren en antwoord te geven als ze binnen haar vakgebied vallen. Werk in een plan uit op welke manier u uw expertise wil ventileren. Maak naast social media en schrijven voor sites als MT en Sprout ook gebruik van meerdere offline podia, zoals seminars en spreken op plaatselijke evenementen. Zorg in ieder geval dat u daar bent waar uw doelgroep is.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Ventileer gedurfde opvattingen

De ultieme bevestiging van dat u een expert bent binnen uw vakgebied, is wanneer u ook in staat bent om moeilijke standpunten in te nemen. Ten eerste barst daarmee meer dicussie los, ten tweede onderscheid u zich van de ja-knikkers en mensen met een veilige mening en ten derde kunt u dat standpunt ook goed verdedigen. Jort Kelder is daar een goed voorbeeld van. Hij loop niet mee met de massa en ontwikkelt zich tot een eigenzinnig en verstandig karakter.
 

5. Doe wat u zegt

Geloofwaardigheid is een belangrijk goed. Een status die u al kunt winnen door in ieder geval, zoals uitgelegd in het vorige punt, een enigszins gedurfd standpunt te kunnen verdedigen. Maar zorg er ook voor dat u in uw dagelijkse werk precies uw eigen verkondigde filosofie naleeft, anders valt u door de mand. Wie pretendeert een goede social media-marketeer te zijn, is dus niet bezig met het verzenden van automatische 'direct messages' via Twitter of spammen via Facebook.

Lees ook…