Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 innovaties die ons leven veranderen

Technologie zal steeds meer in staat zijn menselijke zintuigen na te bootsen, zo voorspelt IBM in het rapport 'IBM 5 in 5'.

Voor het zevende achtereenvolgende jaar presenteert IBM een rapport met 5 innovaties die de komende 5 jaar impact gaan hebben. Volgens het bedrijf zullen computers de komende jaren steeds meer in staat zijn om menselijke zintuigen na te bootsen. Het luidt volgens de technogigant een nieuw computertijdperk in, het tijdperk van de cognitieve systemen. "Deze nieuwe computergeneratie zal waarnemen, leren, zich aanpassen en de wereld beginnen te ontdekken zoals hij werkelijk is." Een overzicht van de vijf innovaties die IBM voorspelt op basis van wereldwijde trends en eigen onderzoek:

#1. Voelen via je telefoon

Over vijf jaar zal het mogelijk zijn om een product via je mobiele scherm 'aan te raken', zegt IBM. Het zal volgens het bedrijf zorgen voor een kleine revolutie in sectoren als de retail. "Stel u voor dat u uw smartphone gebruikt om een trouwjurk te kopen en dat u via het oppervlak van het scherm de satijnen of zijden jurk of het kant aan de sluier voelt." Klinkt behoorlijk freaky – pardon, vooruitstrevend. IBM werkt op dit moment aan toepassingen waardoor bijvoorbeeld de textuur en het weefpatroon van een stof voelbaar worden als iemand met zijn vinger over een beeld van het voorwerp op een scherm wrijft. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van haptische, infrarode en drukgevoelige technologieën. "De trilfuncties van een telefoon geven elk voorwerp een uniek trilpatroon dat overeenstemt met de tastervaring: korte en snelle patronen of langere en sterkere reeksen trillingen. Het trilpatroon zal helpen om zijde van linnen of katoen te onderscheiden en de fysieke gewaarwording van het aanraken van het materiaal te simuleren". 

#2. Zien zonder zelf te kijken

Computers zullen de in toekomst niet alleen beelden kunnen zien en herkennen, maar er ook betekenis aan kunnen geven. Volgens IBM zullen computers zaken als kleur, textuurpatronen en begrenzingen analyseren en inzichten verweven uit visuele media. Dat betekent bijvoorbeeld dat er zonder directe betrokkenheid van mensen informatie kan worden gewonnen uit MRI- en CT-scans, röntgenopnamen en echoscopieën. Handig, voor de zorgsector. "De essentiële informatie in deze beelden is soms zo subtiel dat ze ontsnapt aan het menselijk oog en alleen door nauwkeurige metingen aan het licht komt. Als systemen getraind worden om in beelden specifieke informatie op te zoeken – zoals het onderscheid tussen gezond en aangetast weefsel – en die te correleren met patiëntendossiers en wetenschappelijke literatuur, dan kunnen ze de artsen helpen om medische problemen veel sneller en accurater op te sporen."

#3. Horen via de computer

Niet alleen spraakherkenning, ook geluidsherkenning zal ons binnen vijf jaar op verschillende vlakken uit de brand helpen. Computersystemen zullen leren om emoties te onderscheiden en iemands stemming aan te voelen, daarnaast kunnen slimme sensoren bepaalde geluidselementen detecteren, en ons zo dus waarschuwen voor gevaren. Het zal betekenen dat gehuil van een baby kan worden vertaald in een betekenis ('ga ga' betekent 'geef me eten'?), en dat men kan voorspellen wanneer een aardverschuiving in beweging dreigt te komen. Maar ook dat emoties in gesprekken kunnen worden geanalyseerd, wat handig kan zijn voor een beter begrip bij klantinteracties. IBM gaat eerst beginnen met het opvangen van geluidsniveaus onder water in Galway Bay, Ierland. Daar willen ze meer inzicht krijgen in de geluiden en trillingen van de machines die golfenergie in stroom omzetten, om zo de impact op het leven in zee beter te begrijpen. Dit doen ze met onderwatersensoren die de geluidsgolven opvangen en doorsturen voor verdere analyse.

#4. Digitale smaak zorgt voor lekker eten

IBM ontwikkelt een computersysteem dat smaken onderscheidt en dat door koks kan worden gebruikt om recepten te creëren. Het ontleedt ingrediënten tot op moleculair niveau en combineert de chemie van voedselbestanddelen met de psychologie van de smaken en geuren waar mensen dol op zijn. Door die informatie te vergelijken met miljoenen recepten kan het systeem nieuwe, onverwachte smaakcombinaties creëren. Aan de hand van algoritmes zal de computer ook de precieze chemische structuur van voedsel achterhalen en bepalen waarom mensen bepaalde smaken zo lekker vinden. Zo kan men binnen vijf jaar gaan voorspellen wat lekker wordt gevonden, en wat niet. Volgens IBM kan zo'n computersysteem ook helpen om mensen gezonder te laten eten. Want als het maar lekker is, dan eten we het wel. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Computers zullen kunnen ruiken

Ruiken? Computers kúnnen het zelfs al. IBM-wetenschappers doen bijvoorbeeld op dit moment in musea onderzoek naar omgevingsomstandigheden en de luchtsamenstelling om kunstwerken beter te beschermen. Dat doen ze met behulpt van kleine sensoren die geuren kunnen detecteren. Volgens IBM zullen we op dezelfde manier over vijf jaar met onze pc of smartphon een verkoudheid of griepje kunnen detecteren. De technologie wordt nu al langzaam maar zeker toegepast voor een betere ziekenhuishygiëne en volgens IBM kan het op termijn helpen bij de diagnose van beginnende kwaaltjes als lever- en nierproblemen, astma, diabetes en epilepsie, door te detecteren welke geuren normaal zijn en welke niet. "Als doorbraken in sensor- en communicatietechnologieën worden gecombineerd met geavanceerde zelflerende systemen, dan kunnen sensoren gegevens verzamelen op plaatsen die tot voor kort voor onmogelijk werden gehouden. In de landbouw kunnen computersystemen bijvoorbeeld 'ruiken' en analyseren of de bodemomstandigheden gunstig zijn voor een bepaald gewas."

Meer over innovatie?

Nieuwe Strukton-ceo Lieve Declercq ‘zal niet gelijk je kop afhakken, maar afspraak is wel afspraak’

Premium - Lieve Declercq (58) moet Strukton verder op gang brengen na een turbulente periode, waarin oprichter Gerard Sanderink moest vertrekken. Profiel van een Vlaamse bestuurder die houdt van complexe uitdagingen. 'Ze wil de grote ingewikkelde jobs doen. Ze is niet van de flauwe dingen.'

lieve declercq ceo strukton
Lieve Declercq wordt per 1 maart de nieuwe ceo van Strukton. Foto: SPIE Nederland

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Als manager doorstoten naar de top? Versterk je x-factor met deze 7 tips

Je boert al jaren goed als manager, met prima resultaten. Toch blijft die felbegeerde directiepositie buiten bereik. Wat ontbreekt er? Misschien mis je wat executive presence, zeg maar de x-factor die topmanagers onderscheidt. Zeven tips om die te versterken.

mary barra sundar pichai executive presence
Mary Barra (General Motors) en Sundar Pichai (Alphabet), twee ceo's met executive presence. Foto: Getty Images

Je bent een sterke manager, maar het lukt je maar niet om die topbaan bij de directie te scoren. Kennis, ervaring en uitstekende resultaten zijn belangrijk, maar ze zijn niet genoeg. Wat je ook nodig hebt is executive presence, vrij vertaald de x-factor. Zelfs in het Nederlandse poldermodel.

De Amerikanen zijn zo’n beetje de uitvinders van die executive presence. Al in 1975 verscheen het boek Dress for Success van John T. Molloy. Kleed je net alsof je die topbaan al hebt, was toen het advies. Maar over de juiste kleding gaat het al lang niet meer. Wel over inclusie, luisteren, leren en je virtuele aanwezigheid…

Sylvia Ann Hewlett is econoom, ceo van haar eigen consultancybedrijf, universitair docent en onder meer auteur van het veel recentere Executive Presence 2.0. Daarin beschrijft ze de x-factor aan de hand van drie elementen: gravitas, communicatie en de juiste verschijning. Daar ben je niet mee geboren, daar kun je wel degelijk aan werken.

Vertrouwen wekken

Gerry Valentine is coach, spreker en auteur. Al meer dan 27 jaar werkt hij met topmensen uit de Fortune 100. Hij beschrijft op Forbes executive presence als je vermogen om vertrouwen te wekken. Het vertrouwen dat je bekwaam en betrouwbaar bent, ook in uitdagende tijden.

Met het sturen van de juiste signalen krijg je medewerkers zover dat ze je willen volgen. En gaan senior leiders zien dat je (meer) potentieel hebt. Klinkt dat allemaal nog een beetje vaag voor je? Dan zijn hier zeven concrete tips om je x-factor te verbeteren.

#1 Blijf kalm in alle omstandigheden

Hewlett heeft in 2012 en 2022 onderzoek uitgevoerd naar de x-factor onder honderden topmanagers. Wat zij belangrijk vinden voor toekomstige collega’s is dan wel veranderd, maar het belangrijkste element is nog altijd gravitas. Dat is wat je uitstraalt, een soort natuurlijk overwicht of waardig gezag.

Zelfvertrouwen, besluitvaardigheid en een beetje swagger dragen bij aan jouw gravitas. Observeer en reflecteer dus eerst over hoe je ervoor staat. Nemen mensen je serieus? Kom je daadkrachtig over of eerder koppig? Het respect van anderen krijgen – niet afdwingen – is belangrijk voor je x-factor.

Let daarbij ook op je gedrag onder stress. Ben je dan gehaast, raak je gefrustreerd of overweldigd? Misschien verlies je ook weleens je geduld. Al dat druk, druk, druk zijn, helpt niet voor je x-factor, weet Valentine. Dan wek je eerder de indruk dat je juist niet meer verantwoordelijkheid aankan.

Blijf kalm, evenwichtig, beheerst, wees goed voorbereid en houd de controle. Daarmee wek je het vertrouwen dat je klaar bent om nog meer verantwoordelijkheid te dragen.

Lees ook: Nancy Poleon helpt al tien jaar vrouwen naar de top

#2 Luister en leer van anderen

Begrijp jij echt hoe anderen jou zien? Vraag regelmatig feedback over jouw impact. Hoe hoger je op de apenrots komt, hoe afhankelijker je wordt van anderen voor je effectiviteit. Natuurlijk zijn er nog altijd dominante leiders die in hun eentje daadkrachtige beslissingen nemen.

Uit het onderzoek van Hewlett blijkt dat daar voor je x-factor veel minder gewicht aan wordt toegekend. ‘Mensen neigen nu meer naar leiders die luisteren en leren van anderen voordat ze beslissingen nemen’, schrijft ze op Harvard Business Review.

Effectief luisteren dus en dat kun je zelf ook prima leren. Valentine voegt nog toe dat ‘mensen met een goede executive presence uitzonderlijke luisteraars zijn’.

‘Ze geven hun volle aandacht en stellen goede vragen. Zo gebruiken ze luisteren als een manier om anderen te betrekken en belangrijke ideeën te verkennen. Er is nog een voordeel: het vermogen om effectief te luisteren geeft blijk van zelfvertrouwen.’

#3 Zet slim in op inclusie

Nog een factor die veel meer mee is gaan tellen voor je gravitas: inclusie. Voeg meer leden met verschillende perspectieven toe aan je team. Daarmee vergaar je de nodige kennis om mensen met een andere achtergrond of identiteit te begrijpen.

Zorg ervoor dat al je teamleden zich gehoord en gewaardeerd voelen. Toon empathie, maar dan op een geïnformeerde manier. Probeer bijvoorbeeld een ja-cultuur te creëren, geeft Hewlett mee als tip. Als medewerkers je dingen vragen waarmee ze hun prestaties of vooruitzichten kunnen verbeteren, dan krijgen ze een ja. En je doet je best om dat ook voor elkaar te krijgen.

Organiseer vrijwilligerswerk met een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep leert kennen en kunt aanboren. Haal mensen binnen zonder diploma’s en investeer in hun opleiding en werkervaring. Deze talenten zullen je niet alleen direct steunen, maar ze blijven ook langere tijd loyaal aan je.

#4 Communiceer als een leider

Het tweede belangrijke element voor je x-factor uit het boek van Hewlett is communicatie. Niet iedereen is van nature een begenadigd spreker of schrijver. Steek gerust veel tijd in het ontwikkelen en verbeteren van je communicatievaardigheden, raadt Valentine aan. Dat betaalt zich altijd terug.

Neem je presentatie op, is een tip uit het ABC voor executive presence van Brown University. Bekijk op de video hoe vaak je stopwoordjes gebruikt, zoals ‘eh’ of ‘weet je’. Praat je wel verstaanbaar of duidelijk genoeg? Check of je varieert in tempo, maar ook in toonhoogte. Laat je lichaamstaal overeenkomen met je boodschap.

Word behendig genoeg om ‘te lezen’ wie er in de vergaderzaal of je kantoor of… zitten en pas je communicatie daarop aan. Geef ook hier prioriteit aan de behoeften en perspectieven van anderen. Zo boek je effectievere resultaten.

Lees ook: Luisteren naar je lichaam helpt je op de werkvloer

#5 Verzorg je virtuele aanwezigheid

Hoe je communiceert op online platforms, zoals Teams of Zoom, is ook een belangrijke sleutel voor je executive presence geworden, blijkt uit het onderzoek van Hewlett. Daar kun je met enkele ingrepen al heel wat verbeteringen aanbrengen.

Geef je mensen de kans om zich voor te bereiden: stuur vooraf een agenda door en de stukken die ze gelezen moeten hebben. Zorg dat je voor een virtuele vergadering alles even test, dat voorkomt gehannes in beeld met kabeltjes, gedempte microfoons of lichtsterktes.

Spreek altijd helder, duidelijk en beknopt. Laat geen ruis toe op je achtergrond. Hou eventuele visuals strak. Draag ook geen schreeuwende kleuren, die leiden vooral af. Lees geen notities voor, scrol niet door je e-mails of appjes, kijk recht naar dat scherm voor je.

Sluiten er nieuwe mensen aan, dan begin je de vergadering met ze voor te stellen. Bonuspunten krijg je door te vertellen wat ze meebrengen aan kennis of ervaring voor de onderwerpen die worden besproken. Moedig de mensen die stil blijven aan om deel te nemen. Je kunt ze bijvoorbeeld hun gedachten laten delen over een belangrijke vraag.

Besluit ook die virtuele vergaderingen met het samenvatten van de genomen beslissingen en de vervolgstappen. Dat doe je niet zelf, maar je geeft die taak telkens aan een andere collega. Laat je hele team zo aan de beurt komen.

Lees ook: Zo pak je pestkoppen in vergaderingen aan: drie types

#6 Daag op in je gepolijste versie

Je uiterlijke verschijning is het minst belangrijke element van de x-factor, maar op dat vlak is er wel veel veranderd, geeft Hewlett aan. Dat gaat echt niet langer over het kopiëren van de look van de mannen en vrouwen op directieniveau.

Wat veel meer gewaardeerd wordt op dat niveau vandaag is authenticiteit. Laat zien wie je bent, inclusief je wortels en je waarden, maar dan wel de gepolijste versie. Laat je uiterlijk vooral niet afleiden van de indruk die je wil maken.

Jij bent een leider, of je nu in de kelder van een startup rondloop of op de top floor van een kantoorkolos op de Amsterdamse Zuidas. Sta rechtop, kijk mensen aan, glimlach en neem een open houding aan (kruis je armen niet).

sundar pichai executive presence
Sundar Pichai. Foto: Getty Images

Zo onderscheidt de topman van Alphabet (het moederbedrijf van Google) Sundar Pichai zich met ‘een toegankelijke, maar professionele stijl’ die mensen in verschillende sectoren zal aanspreken, schrijft Hewlett.

‘Met het combineren van een zwart leren jack met donkere jeans, een T-shirt en high-end sneakers, zelfs voor interviews en presentaties, laat hij zien dat werk en privé naadloos in elkaar overgaan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 De dresscode bestaat nog

Ook Brown University bevestigt dat de normen voor kleding zijn veranderd (met dank aan remote werken). ‘Maar dat betekent niet dat er geen dresscode is op de werkplek. Elke plek heeft ze – formeel of informeel.’

Neem dus de tijd om te begrijpen hoe je verschijnt. ‘Als iedereen hoodies, jeans en trendy sneakers draagt op kantoor, dan geef je met een overhemd en een blazer de onmiskenbare boodschap dat je niet begrijpt “hoe we de dingen hier doen”.’

Blijf ondertussen flexibel genoeg om je aan te passen als de setting daarom vraagt. Dat laat ook Pichai zien. Wanneer hij voor een ondervraging in het Amerikaanse Congres moet verschijnen, draagt hij een maatpak. Is hij op bezoek bij de Indonesische president, dan draagt hij een shirt met batikachtige motieven.

Daarmee toont hij respect voor anderen, maar ondertussen blijft hij wel zijn rustige, kalme zelf.

Lees ook: Zo zet je je persoonlijke merk succesvol in als founder