Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 innovaties die ons leven veranderen

Technologie zal steeds meer in staat zijn menselijke zintuigen na te bootsen, zo voorspelt IBM in het rapport 'IBM 5 in 5'.

Voor het zevende achtereenvolgende jaar presenteert IBM een rapport met 5 innovaties die de komende 5 jaar impact gaan hebben. Volgens het bedrijf zullen computers de komende jaren steeds meer in staat zijn om menselijke zintuigen na te bootsen. Het luidt volgens de technogigant een nieuw computertijdperk in, het tijdperk van de cognitieve systemen. "Deze nieuwe computergeneratie zal waarnemen, leren, zich aanpassen en de wereld beginnen te ontdekken zoals hij werkelijk is." Een overzicht van de vijf innovaties die IBM voorspelt op basis van wereldwijde trends en eigen onderzoek:

#1. Voelen via je telefoon

Over vijf jaar zal het mogelijk zijn om een product via je mobiele scherm 'aan te raken', zegt IBM. Het zal volgens het bedrijf zorgen voor een kleine revolutie in sectoren als de retail. "Stel u voor dat u uw smartphone gebruikt om een trouwjurk te kopen en dat u via het oppervlak van het scherm de satijnen of zijden jurk of het kant aan de sluier voelt." Klinkt behoorlijk freaky – pardon, vooruitstrevend. IBM werkt op dit moment aan toepassingen waardoor bijvoorbeeld de textuur en het weefpatroon van een stof voelbaar worden als iemand met zijn vinger over een beeld van het voorwerp op een scherm wrijft. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van haptische, infrarode en drukgevoelige technologieën. "De trilfuncties van een telefoon geven elk voorwerp een uniek trilpatroon dat overeenstemt met de tastervaring: korte en snelle patronen of langere en sterkere reeksen trillingen. Het trilpatroon zal helpen om zijde van linnen of katoen te onderscheiden en de fysieke gewaarwording van het aanraken van het materiaal te simuleren". 

#2. Zien zonder zelf te kijken

Computers zullen de in toekomst niet alleen beelden kunnen zien en herkennen, maar er ook betekenis aan kunnen geven. Volgens IBM zullen computers zaken als kleur, textuurpatronen en begrenzingen analyseren en inzichten verweven uit visuele media. Dat betekent bijvoorbeeld dat er zonder directe betrokkenheid van mensen informatie kan worden gewonnen uit MRI- en CT-scans, röntgenopnamen en echoscopieën. Handig, voor de zorgsector. "De essentiële informatie in deze beelden is soms zo subtiel dat ze ontsnapt aan het menselijk oog en alleen door nauwkeurige metingen aan het licht komt. Als systemen getraind worden om in beelden specifieke informatie op te zoeken – zoals het onderscheid tussen gezond en aangetast weefsel – en die te correleren met patiëntendossiers en wetenschappelijke literatuur, dan kunnen ze de artsen helpen om medische problemen veel sneller en accurater op te sporen."

#3. Horen via de computer

Niet alleen spraakherkenning, ook geluidsherkenning zal ons binnen vijf jaar op verschillende vlakken uit de brand helpen. Computersystemen zullen leren om emoties te onderscheiden en iemands stemming aan te voelen, daarnaast kunnen slimme sensoren bepaalde geluidselementen detecteren, en ons zo dus waarschuwen voor gevaren. Het zal betekenen dat gehuil van een baby kan worden vertaald in een betekenis ('ga ga' betekent 'geef me eten'?), en dat men kan voorspellen wanneer een aardverschuiving in beweging dreigt te komen. Maar ook dat emoties in gesprekken kunnen worden geanalyseerd, wat handig kan zijn voor een beter begrip bij klantinteracties. IBM gaat eerst beginnen met het opvangen van geluidsniveaus onder water in Galway Bay, Ierland. Daar willen ze meer inzicht krijgen in de geluiden en trillingen van de machines die golfenergie in stroom omzetten, om zo de impact op het leven in zee beter te begrijpen. Dit doen ze met onderwatersensoren die de geluidsgolven opvangen en doorsturen voor verdere analyse.

#4. Digitale smaak zorgt voor lekker eten

IBM ontwikkelt een computersysteem dat smaken onderscheidt en dat door koks kan worden gebruikt om recepten te creëren. Het ontleedt ingrediënten tot op moleculair niveau en combineert de chemie van voedselbestanddelen met de psychologie van de smaken en geuren waar mensen dol op zijn. Door die informatie te vergelijken met miljoenen recepten kan het systeem nieuwe, onverwachte smaakcombinaties creëren. Aan de hand van algoritmes zal de computer ook de precieze chemische structuur van voedsel achterhalen en bepalen waarom mensen bepaalde smaken zo lekker vinden. Zo kan men binnen vijf jaar gaan voorspellen wat lekker wordt gevonden, en wat niet. Volgens IBM kan zo'n computersysteem ook helpen om mensen gezonder te laten eten. Want als het maar lekker is, dan eten we het wel. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Computers zullen kunnen ruiken

Ruiken? Computers kúnnen het zelfs al. IBM-wetenschappers doen bijvoorbeeld op dit moment in musea onderzoek naar omgevingsomstandigheden en de luchtsamenstelling om kunstwerken beter te beschermen. Dat doen ze met behulpt van kleine sensoren die geuren kunnen detecteren. Volgens IBM zullen we op dezelfde manier over vijf jaar met onze pc of smartphon een verkoudheid of griepje kunnen detecteren. De technologie wordt nu al langzaam maar zeker toegepast voor een betere ziekenhuishygiëne en volgens IBM kan het op termijn helpen bij de diagnose van beginnende kwaaltjes als lever- en nierproblemen, astma, diabetes en epilepsie, door te detecteren welke geuren normaal zijn en welke niet. "Als doorbraken in sensor- en communicatietechnologieën worden gecombineerd met geavanceerde zelflerende systemen, dan kunnen sensoren gegevens verzamelen op plaatsen die tot voor kort voor onmogelijk werden gehouden. In de landbouw kunnen computersystemen bijvoorbeeld 'ruiken' en analyseren of de bodemomstandigheden gunstig zijn voor een bepaald gewas."

Meer over innovatie?

An Lemaire (Chemours) wil vooral rust, maar ‘mensen doen er alles aan om bang en boos te blijven’

Premium - 15 juni 2023, die datum staat nog altijd in haar geheugen gegrift. An Lemaire, directeur van Chemours Nederland, krijgt na de uitzending van 'De pfas-doofpot' van Zembla de spotlights vol op zich gericht. Ze wordt zelfs verweten 'kil en berekenend' over te komen. 'Dat is wel heftig, vooral als je weet dat je dat helemaal niet bent.'

an. lemaire directeur chemours nederland
An Lemaire is sinds mei 2021 directeur van Chemours Nederland.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Microsoft-topman Nadella blundert én geeft voorbeeld voor lerende organisatie

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Microsoft-topman Nadella blundert én ziet kansen, hij is daardoor het voorbeeld van een leider aan een lerende organisatie. Want leren doe je niet alleen op school, maar ook op de werkvloer - elke dag weer. Een lerende cultuur in de organisatie draagt bij aan verbondenheid en innovatie. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je leren op de werkvloer?

BVO Steve Nadella lerende organisatie
Foto: Brian Smale/Microsoft via Getty Images

Satya Nadella, die in 2014 het Microsoft ceo-stokje overnam van Steve Ballmer, wordt vaak gezien als leider die een lerende cultuur voorstaat. Op zijn eerste werkdag stuurde Nadella een mail naar alle werknemers, waarin hij schreef: ‘I fundamentally believe that if you are not learning new things, you stop doing great and useful things.’ Zo zette hij meteen de deuren open naar een werkvloer waar een growth mindset de ruimte krijgt.

Groeicultuur

Als je als organisatie relevant wilt blijven in de toekomst, is een cultuur waarin continu leren centraal staat onmisbaar. Mensen werken dan meer samen, durven meer risico te nemen en innoveren meer, zo is te lezen in het boek Cultures of Growth van Mary C. Murphy.

Een groeicultuur heeft ook effect op je medewerkerstevredenheid en op de verbondenheid aan jouw bedrijf, voegt Mathijs de Boer toe, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin. Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Als werknemers vertrekken omdat ze geen ruimte hebben om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, dan is dat een probleem. Zeker in het licht van de huidige arbeidsmarktkrapte.’

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe stimuleer je jouw medewerkers om zichzelf continu te ontwikkelen? Hieronder 5 tips.

#1 Geloof dat leren iedere dag mogelijk is

Als je als leidinggevende het lerend vermogen wil aanboren in jouw team, is het nodig zelf te geloven dat leren iedere dag mogelijk is. ‘Dat jij nieuwsgierig bent naar je eigen leerkansen’, aldus De Boer. ‘Verder ben je ervan overtuigd dat de ontwikkeling van jouw mensen bijdraagt aan de bovenliggende doelen van de organisatie en uiteindelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van de organisatie.’ Daar begint het volgens De Boer mee. ‘Dat is de basis.’

Overigens hebben mensen niet óf een growth óf een fixed mindset – het idee dat capaciteiten een vast gegeven zijn en dat die nooit veranderen. We zijn allemaal een mix, zegt De Boer. ‘Mensen in een fixed mindset geven sneller op bij uitdagingen en denken vaak – onterecht – dat ze het niet aankunnen. Die medewerkers kun je stimuleren te reflecteren op de vragen: waardoor word jij ‘uitgelokt’ naar een fixed mindset? Hoe kun je die situaties herkennen en uiteindelijk zo ombuigen dat je ervan leert?’

#2 Maak oefenen onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden

Leren kan gaan om formeel leren, zoals het volgen van trainingen en opleidingen. En je hebt het leren via het informele circuit – op de werkvloer bijvoorbeeld.

Integreer het oefenen daarin als onderdeel in het dagelijks werkleven, zegt De Boer. ‘Er zijn zo veel momenten op een werkdag die je kan gebruiken om te leren. Je kunt je vaardigheden om te luisteren, samenvatten en door te vragen oefenen, door bijvoorbeeld een presentatie aan collega’s te starten met een prikkelende stelling. Die momenten die dan volgen bieden je veel kansen om sneller te leren.’

#3 Ga op zoek naar microculturen waar het al wel werkt

Elke bedrijf kent wel een afdeling, team of projectgroep waarin al met elkaar een leercultuur is gecreëerd. ‘Waar bijvoorbeeld ruimte is voor kwetsbaarheid, waar feedback wordt omarmd. Dat soort microculturen vind je in iedere organisatie terug, zelfs in organisaties waarin de focus vooral ligt op presteren.’

Ga daar naar op zoek. Ontdek hoe het komt dat het ze lukt om leren in het werk te integreren. Leer daarvan.

Professionals kijken volgens De Boer nog te veel naar dat wat níet goed gaat. ‘Op het moment dat je kijkt naar zaken die wel werken, geeft dat energie aan jouw team. Het stemt hoopvol. Zo ontstaat bijvoorbeeld ruimte voor verandering, die wel breed wordt gedragen.’

#4 Creëer een veilige werksfeer

Om terug te komen op Microsoft-topman Nadella, in het boek Hit Refresh vertelt de ceo openlijk over een blunder die hij maakte op een congres voor vrouwen in de IT-wereld. Daar raadde Nadella het publiek aan níet om salarisverhoging te vragen, ‘maar vertrouwen te hebben in het systeem dat jou de juiste beloning zal geven.’

Met die uitspraak werd hij om de oren geslagen. Nadella bood later publiekelijk zijn excuses aan, en zei dat hij het ‘compleet bij het verkeerde eind had’. De ceo erkende dat hij een kostbare les had geleerd en de programma’s binnen Microsoft, gericht op het dichten van de salariskloof, volledig steunde.

Volgens De Boer was Nadella zich ervan bewust dat in deze blunder ook een kans lag. ‘Namelijk om medewerkers te laten zien dat het oké is om je kwetsbaar op te stellen, en openlijk te spreken over je fouten. Want als je wilt innoveren, moet er ruimte zijn om te falen. Zolang je er maar van leert.’

#5 Houd je blik op de horizon

Medewerkers stimuleren te leren draait om de lange termijn. Dat is soms lastig, aangezien in veel bedrijven vooral wordt gekeken naar kortetermijnresultaten en naar prestaties.

De Boer: ‘Het kost inspanningen om een lerende cultuur te creëren. Maar: maak er werk van. Want medewerkers in een growth mindset-organisatie zijn uiteindelijk productiever, en dat heeft weer een positief effect op de resultaten van de hele organisatie.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/