Rocco Stallvord is een van de oprichters van influencer marketingbureau We Are First, dat bedrijven helpt om met de juiste influencers te werken. Het is volgens hem tijd op te stoppen met experimenteren en moeten bedrijven aan de slag met een specifieke strategie, stelt Stallvord in het boek. Hij geeft 10 gouden regels om aan de gang te gaan met influencer marketing.
#1 Bepaal je strategie
77 procent van de Nederlanders koopt producten op aanraden van iemand die ze kennen, blijkt uit onderzoek. Dit is de basis van influencer marketing. In 2017 werd er 1 miljard euro uitgegeven aan deze content op het sociale mediaplatform Instagram. Een eigen strategie is daarom belangrijk. Bedenk wie je doelgroep is, waar ze zich bevinden en hoe je ze het beste kunt bereiken. Maak op basis van die informatie een lange termijnplan.
#2 Kies je budget
Hoe groot het budget is dat je vrijmaakt voor influencers is helemaal aan jou. Hoe groot is je marketing/mediabudget? Ga er vanuit dat je hier een flink deel van moet besteden aan influencer marketing. Het ligt er ook aan welke platformen je gaat gebruiken. Een vlog is namelijk veel duurder (paar duizend euro) dan een Instagram-post (paar honderd euro), en een influencer met een groot bereik kost veel meer dan een kleinschalige influencer. Bedenk daarnaast wat je de influencer verder te bieden hebt, naast geld. Dat kunnen ook gratis producten zijn, een primeur of een ervaring.
#3 Bepaal je kanaal
Kies één netwerk om je op de focussen, dat doen de meeste influencers ook. Pas wanneer ze echt een groot bereik weten te creëren, gaan ze over naar meerdere kanalen. Zoek zorgvuldig uit op welk kanaal jouw doelgroep zich bevindt, bijvoorbeeld YouTube, LinkedIn, Facebook of Instagram. Wanneer je het kanaal gekozen hebt, ga je op zoek naar influencers die groot zijn op dit platform.
#4 Vind de goede influencer(s)
De ene influencer is de andere niet. Er zijn namelijk vele verschillen onderling: van micro-influencer tot top-influencer. Selecteer de influencer(s) waar je mee wil werken op basis van creativiteit, bereik, geloofwaardigheid, prijs, relevantie en mate van interactie met zijn of haar volgers.
#5 Creëer geloofwaardigheid
Dit is een van de grootste struikelblokken bij influencer marketing. De grote vraag is natuurlijk: waarom zou je iemand geloven die wordt betaald om een product aan te prijzen? Het antwoord op die vraag is: wees relevant. Authenticiteit kan ook als de samenwerking commercieel is. Dat doe je door een influencer te vinden die oprecht enthousiast is over jouw producten of diensten. Wanneer een influencer er eigenlijk niks mee heeft, hebben de volgers dit zo door en valt hij door de mand. Geef ook aan bij de content dat deze gesponsord is, door middel van #spon of #ad.
#6 Kies voor korte of langetermijn
Er is een verschil tussen werken op campagnebasis (korte termijn) en langere samenwerkingen met een influencer. De laatste vorm is voor beiden voordeliger, omdat je zo een band met elkaar opbouwt, beter gaat samenwerken en elkaar gaat versterken. Influencers geven hier meestal ook de voorkeur aan. Toch kan een losse campagne af en toe precies doen wat je nodig hebt. Bekijk dus eerst wat je wil bereiken, voor je een influencer erbij zoekt.
#7 Boost het succes
Wanneer een video, blog of recensie van de influencer voor jouw merk erg waardevol is, kun je die post meer aandacht geven. Dat kan op verschillende manieren: plaats het op je eigen social mediakanalen en breng het daarmee onder de aandacht bij je achterban. Je kunt het ook via het kanaal van de influencer boosten door er gesponsorde content van de te maken. Daar betaal je wat voor, maar daarmee bereik je een veel groter publiek.
#8 Denk ook aan offline
Offline wordt steeds belangrijker, want veel mensen zijn soms even moe van het altijd online zijn. Zorg ervoor dat je dus ook offline een goed contact opbouwt met je influencers, bijvoorbeeld middels het organiseren van een evenement waar je ze voor uitnodigt. Influencers ontvangen al veel gratis producten, dus met unieke ervaringen krijg je ze pas echt enthousiast. Bovendien is het een mooie aanleiding voor hen om content te delen met hun volgers.
#9 Stel een team samen
Het is slim om een team van influencers om je heen te verzamelen die voor langere tijd met je bedrijf samenwerken. Zo weet je goed wat je aan elkaar hebt en voorkom je dat je te maken krijgt met fake influencers – zij kopen hun eigen likes en views. Je kunt ze zo ook als groep inzetten voor een bepaald product of bijvoorbeeld een community. Denk aan #etosfriends of #teamblokker. Om te zorgen dat je de influencers aan je blijft binden, moet je dus ook geven. Niet alleen geld, maar denk bijvoorbeeld ook aan hun verjaardag.
#10 Meet de resultaten
De meeste sociale mediakanalen bieden inmiddels een uitgebreid statistiekenoverzicht, waarin je goed kunt terugzien hoeveel mensen je content bereikt en wat er vervolgens mee gebeurt. Lastiger is om direct het verband te zien tussen de content en een omzetstijging, omdat de content niet direct tot kopen aanzet. Doe je dit wel, dan wordt de content commerciëler en gaan volgers dit anders ervaren. Toch is het slim om meetbare doelen aan je budget te verbinden.
Wil je het boek graag lezen? Je kunt het hier bestellen.
Meer lezen over influencer marketing? Lees dan: Influencer marketing: social media-beroemdheden inzetten om je merk te promoten