Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Introverte en extraverte medewerkers managen in de hybride werksituatie: zo doe je dat

Introverte en extraverte werknemers hebben ieder zo hun voorkeuren. Met deze tips bied jij als manager de juiste ondersteuning bij het hybride werken.

introverte extraverte medewerkers

Er is al veel geschreven over hoe introverte en extraverte medewerkers zich voelen in de thuiswerksituatie. Nu het hybride werken de nieuwe norm lijkt te worden, is de vraag hoe deze verschillende persoonlijkheden moeten worden ondersteund. Het is geen geheim dat introverten het thuiswerken over het algemeen eigenlijk heel fijn vinden. Extraverten daarentegen staan doorgaans te springen om weer naar kantoor te gaan. Zij hebben juist externe prikkels nodig om productief en gemotiveerd te blijven.

Terug naar kantoor? Alles wat daarbij komt kijken, vind je in deze serie.

Hoe zorg je er als manager nu voor dat alle medewerkers zich betrokken, productief en gelukkig voelen in een hybride model? Want de kans dat de twee uitersten, extraverten en introverten, alleen maar verder van elkaar verwijderd raken, is natuurlijk aanwezig. Op basis van ruim tien jaar onderzoek en praktijkervaring geeft Erica Dhawan, leiderschapsexpert, spreker en auteur van het boek Digital Body Languge, drie belangrijke tips.

1. Geef introverte medewerkers tijd en ruimte

Introverte mensen voelen zich in een hybride werksituatie al snel overschaduwd, vooral tijdens teamvergaderingen. Als introverte personen tijdens de gesprekken worden onderbroken door de meer aanwezige persoonlijkheden kan het zijn dat ze dichtklappen. Indien dit herhaaldelijk gebeurt, voelen ze zich minder verbonden met het team. Misschien voelen ze zich zelfs buitenspel gezet. De kans hierop is het grootst als ze op afstand werken. Tijdens hybride vergaderingen worden virtuele deelnemers namelijk sneller over het hoofd gezien. Daardoor vergeet men vaak ze actief bij de gesprekken te betrekken.

Managers moeten er volgens Dhawan daarom voor zorgen dat iedereen wordt gehoord. Handige tools om dit voor elkaar te krijgen zijn de chatbalk of de knop ‘hand opsteken’. Zo bepaal je wie de volgende is die aan het woord komt. Ook is het handig om vragen of onderwerpen van tevoren rond te sturen, zodat iedereen meer tijd heeft om zich voor te bereiden. Na afloop van de vergadering kan je mensen aanmoedigen om hun mening via e-mail of andere kanalen te delen. De mogelijkheid om asynchroon deel te nemen, geeft een stem aan introverte mensen die moeite hebben om voor een grote groep te spreken.

2. Laat extraverte medewerkers ventileren

Extraverte mensen hebben regelmatig face-to-face-ontmoetingen of videocalls nodig om zich verbonden en betrokken te voelen. Op die manier hebben ze de mogelijkheid dingen rechtstreeks te bespreken. Ook het instellen van breakout-rooms op Zoom of Slack is een goed idee. Extraverten krijgen zo de tijd om hun gedachtes en ideeën te ventileren. Ze hebben dan ook minder behoefte om teamvergaderingen te domineren.

Lees ook: Dit is hoe je als introvert je krachten inzet zonder uitgeput te raken

Voor de extraverte mensen die op kantoor werken, bieden de gesprekjes bij de waterkoeler of koffieautomaat uitkomst. Veel mensen hebben deze spontane ontmoetingen tijdens de lockdowns erg gemist. Het kan dan ook geen kwaad om dit soort contacten extra te stimuleren. Extraverten behouden zo een gevoel van sociale verbondenheid gedurende de dag. Bovendien blijf jij als manager via deze gesprekken op de hoogte van wat er allemaal speelt op de werkvloer. Andere voordelen zijn het opbouwen van kameraadschap en vertrouwen tussen de teamleden.

Niet alle extraverte medewerkers keren echter fulltime terug naar kantoor. Om te voorkomen dat de thuisblijvers worden uitgesloten van sociale activiteiten, is het een idee om meer optionele hybride teambuildingsevenementen te organiseren. Dit kan variëren van een lunchchat via Zoom tot een hybride happy hour. Hybride lunches zijn wat betreft de nieuwe sociale cafetaria geworden. Teamleden komen hierbij dikwijls – fysiek en digitaal – samen om even te lunchen of een kop koffie te drinken.

Lees ook: Waarom die ontmoetingen bij de koffieautomaat belangrijk zijn (en hoe je ze thuis kunt nabootsen)

3. Moedig verschillende communicatiestijlen aan

Het is volgens Dhawan de taak van managers om een samenhangend team te creëren. Dat betekent echter niet dat iedereen moet worden gedwongen om op exact dezelfde manier te communiceren. Er moet juist ruimte zijn voor verschillende communicatiestijlen, zodat iedereen met zijn of haar authentieke stem kan communiceren.

Om dit te verduidelijken, geeft Dhawan een voorbeeld. Een van haar cliënten, Brad, observeerde grote verschillen tussen de twee Slack-kanalen van twee van zijn medewerkers. Dave, zelfbenoemd extravert, had een Slack-kanaal vol emoji’s, GIF’s en memes. De introverte Allie had juist een meer formele schrijfstijl, compleet met bullet points. Brad voelde zich zakelijk gezien het meest thuis op het kanaal van Allie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Desalniettemin zag Brad al snel de voordelen in van de communicatiestijl van Dave. Hij besefte dat het team zich minder enthousiast en betrokken zou voelen als hij Dave zou dwingen zakelijker te communiceren. Brad leerde vervolgens hoe hij zich die informele digitale lichaamstaal eigen kon maken. Ook al voelde dat soms ongemakkelijk.

Dhawan geeft aan dat beide benaderingen werken. Het maakt in feite niet uit of je nu communiceert via emoji’s of bullet points. Ze zegt: ‘De sleutel voor leiders is om een digitale omgeving te creëren die verschillende communicatiestijlen bevordert en aanmoedigt, zodat iedereen authentiek kan communiceren’.