Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grote talenten voor kleine bedrijven

In de slag om talent lijken kleine bedrijven het seksappeal te missen dat grote werkgevers wordt toegedicht. Dénken ze. “Grote talenten zoeken kleine bedrijven die het onderscheidende in zichzelf durven te tonen.”

Als mkb-ondernemers op zoek gaan naar getalenteerde medewerkers, hebben ze last van het calimerocomplex, zien ze bij Monsterboard. “Ze denken niet op te kunnen tegen grote namen als Shell en Akzo, en dus mikken ze vaak te laag”, zegt Dorien Hendriksen, director e-commerce bij Monsterboard. “Volkomen ten onrechte, want getalenteerde medewerkers vinden de grootte van een bedrijf niet het belangrijkste. Uit onderzoek blijkt dat de werksfeer voor hen het meest bepalend is, gevolgd door de werkinhoud en het beloningspakket. Verder worden zelfstandigheid binnen de functie en de balans tussen werk en privé heel belangrijk gevonden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Denkfout

Wie goed kijkt naar het lijstje, ziet dat kleinere organisaties vaak veel beter in staat zijn om aan die wensen te voldoen. Als de lijnen kort zijn, is de werksfeer vaak beter en de onderlinge collegialiteit groter. Het arbeidsvoorwaardenpakket is bij mkb-bedrijven eigenlijk altijd marktconform, maar de functies zijn vaak diverser. Medewerkers krijgen meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij de invulling. “Precies die elementen die werknemers belangrijk vinden. Vaak zijn het bovendien lokale bedrijven, waardoor de reistijd aanzienlijk korter is.”

Gemiste kansen

Maar waarom voelen kleinere ondernemers dan toch die achterstand als zij het in de strijd om talent moeten opnemen tegen de grote jongens? En waarom maken ze niet meer werk van de werving, terwijl hun uitgangspositie zo goed is? “De werving wordt er vaak bij gedaan. Dat maakt het een haastklus, terwijl mensen het hart van elk bedrijf zijn”, observeert Hendriksen. Dat leidt tot geplakte en geknipte vacatureteksten, achteloosheid en vooral gemiste kansen. “Mensen die niet actief op zoek zijn naar een andere baan, maar er wel voor open staan, laten zich prikkelen door goede teksten die het unieke en onderscheidende van een kleiner bedrijf duidelijk maken. En ja, dat kunnen soms kleine dingen zijn. De gezamenlijke lunch aan de picknicktafel in de tuin zegt veel over de werksfeer. Schrijf dat soort dingen op in een advertentie, want daarmee onderscheidt jouw bedrijf zich.”