Heeft uw bedrijf ook te maken met Boss Pleasing Costs? Deze onnodige torenhoge kosten om u om de tuin te leiden, worden veroorzaakt door uw eigen managementstijl, stelt Podiumauteur Sigrid Helbig.
Met Boss Pleasing Costs (BPC) worden niet de direct gemaakte kosten van een flesje wijn of sigarendoos bedoeld om een wit voetje bij de baas te halen. Nee, BPC zijn serieuze – hoge – onkosten die gemaakt worden om de baas gerust te stellen of om hem om de tuin te leiden. Dikwijls gaat het om uit de hand gelopen projecten die – stel ik me voor – in het MT als volgt worden geëvalueerd:
- Welnee, de Betuwelijn loopt heus geen vertraging op;
- Echt, het samenvoegen van de twee bedrijven verloopt soepel;
- Niks aan de hand, nog een paar piepkleine aanpassingen en dan besparen wij met dit nieuwe IT-systeem héél veel kosten.
Slecht nieuws voorkomen
BPC worden gemaakt om te voorkomen dat de boodschapper bij het overbrengen van slecht nieuws door de leidinggevende de oren wordt gewassen of – in het ergste geval – van 'het hoofd gerukt' worden. Een aantal voorbeelden waarin Boss Pleasing Costs duidelijk naar voren komt:
-
Tijdelijk massaal verhuizen
Een truckfabrikant krijgt bezoek van de Holding. De lokale directie weet dat de Holdingdirectie ‘not amused’ is indien er veel geproduceerde trucks op de parkeerplaats staan. Dat komt namelijk onverkocht en lui over. De oplossing: het weekend voor het bezoek worden de trucks met man en macht naar andere parkings gereden, uit het zicht. Kosten nog moeite worden hiervoor gespaard.
-
Verkopen opschroeven
Het is een bekend fenomeen dat op het einde van een kwartaal de verkopen van productiebedrijven significant stijgen. Zo kun je fijn laten zien hoe geweldig de verkoopafdeling werkt en dat de targets ruimschoots worden gehaald. Over het grote aantal retouren in de eerste week van het volgende kwartaal wordt liever niet gerept.
-
Werknemers ontslaan
Lokaal personeel wordt door een buitenlandse baas tijdens zijn bezoek lukraak op staande voet ontslagen. Met name Amerikanen zijn stomverbaasd dat dit in Nederland helemaal niet is toegestaan en verwijt vervolgens het lokale management laksheid. Daarvoor hebben bedreigen de volgende oplossing bedacht: personeel dat ooit werd 'ontslagen' krijgt bij een volgend bezoek verplicht een paar daagjes vrijaf.
-
Schijnresultaat leveren
Een schitterend voorbeeld om dingen mooier voor te stellen dan ze daadwerkelijk zijn is het zogenaamde ‘Potemkindorp’. Generaal Grigori Potemkin kreeg van Catharina de Grote in 1775 de opdracht de steppen van Zuid-Oekraïne in te koloniseren. Hij leidde haar tijdens een controlebezoek om de tuin door representatieve houten gevels langs de weg te plaatsen welke gebouwen suggereerden en zo het aftandse gebied erachter aan haar zicht ontrokken.
Zwijgen
Een subvariant van de BPC zijn de ‘ik-zeg-maar-liever-niets-want-niemand-zegt-wat-kosten’. Deze kosten kunnen tot onmetelijke hoogte stijgen. Vaak ligt de oorzaak bij de baas die hoogstpersoonlijk het project koestert als zijn kindje. Daardoor durft niemand uit het MT te zeggen dat het echt beter is om het onzalige plan te staken.
Managementstijl
BPC komen met name voor bij bedrijven waarin medewerkers geen kritiek uiten en hun leidinggevende niet met een slechte boodschap durven te confronteren. Ik ben ervan overtuigd dat er een correlatie bestaat tussen managementstijl en BPC: hoe megalomaner de baas, hoe hoger de BPC van de onderneming. Zo zie je maar weer: iedere baas krijgt uiteindelijk toch de medewerkers die hij verdient.
Over de auteur:
Podiumauteur Sigrid Helbig is Director Operations bij Van Huët.
Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.