In het systeem dat Solar Sedum ontwikkelde, het zogenoemde Airframe, is een groen dak geïntegreerd onder zonnepanelen. Het biedt een aantal voordelen zoals minder brandgevaar, tot wel zes procent meer rendement, meer verkoeling en verbetering van de biodiversiteit.
Naarmate de jaren vorderden, is de focus binnen de onderneming steeds meer komen te liggen op duurzaamheid. Dat is weleens anders geweest, vertelt mede-eigenaar Job Zaal (uiterst rechts op de foto boven).
‘In 2018 draaiden we twee ton omzet, een jaar later zes. De focus lag toen meer op omzet, omdat we het bedrijf nog helemaal moesten opbouwen. Maar op een gegeven moment begon het te schuren dat we als duurzaam bedrijf omzetdoelen hadden.’
Naarmate steeds meer mensen zich bij het bedrijf voegden, verloren ze soms hun oorspronkelijke missie uit het oog. Hoewel iedereen met duurzaamheid bezig was, leefde het bij iedereen op een andere manier.
Mensen met dezelfde waarden
Het was nodig om concrete kernwaarden op te stellen en duidelijk te maken waar het bedrijf voor staat. ‘Vanaf dat moment namen we alleen nog mensen aan die diezelfde waarden hadden als wij’, zegt Zaal. ‘Hebben ze die, dan gaan we er vanuit dat we ze kunnen opleiden tot een duurzaam dakexpert.’
Wie je bent of wat je deed in het verleden, maakt niet zoveel uit. Als je bij Solar Sedum wil werken, moet je vooral intrinsiek gemotiveerd zijn om de wereld een stukje groener te maken. Kennis van de branche komt later wel, in een inwerktraject van zo’n zes maanden.
Ga je op vakantie met de trein in plaats van met het vliegtuig? Dan wordt dat beloond met twee extra vakantiedagen. En dat is niet het enige.
‘We eten op kantoor zelfs helemaal vegetarisch’, vertelt Zaal. ‘Voor de collega’s op het dak was het een hele verandering dat ze ineens een bakje hummus kregen, maar nu is het een sterk punt in onze werkcultuur.’
Aandacht voor de klant
Wie werkt met intrinsiek gemotiveerde mensen kan uiteindelijk meer impact maken, is het idee. Langzaamaan werd de focus verlegt van omzetdoelen naar doelen om meer daken aan te leggen. Om precies te zijn: in 2030 moet er in elke straat in Nederland minstens één Airframe op de daken liggen.
Want elk nieuw dak is een stap vooruit in het creëren van meer biodiversiteit, vertelt Zaal. ‘Als elke straat in Nederland een dak van ons heeft, zijn er genoeg rustplaatsen voor vlinders en bijen. Zo’n doel past beter bij de sfeer die we hebben in het team.’
Het bedrijf heeft drie kernwaarden. Naast de passie voor duurzaamheid werken de medewerkers met hoogwaardige materialen die vrij zijn van slavernij of andere mensonterende omstandigheden. Betrokken en behulpzaam zijn is ook belangrijk. Klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet, zegt Zaal.
‘In de zonnepanelensector willen velen zo snel en goedkoop mogelijk leveren. Ze doen gerust drie installaties op een dag. Wij doen er bewust maar één, zodat er voldoende tijd en aandacht is voor de klant en we hen met een goed gevoel achterlaten.’
Lees ook: Dit is de Supersola, een zonnepaneel dat je gewoon in het stopcontact steekt
Particulieren willen groen terugbrengen
Panelen die geïntegreerd zijn boven een groen dak zijn relatief gezien een stukje duurder dan ‘gewone’ zonnepanelen. En om groen dak te onderhouden, moet de klant nogmaals naar de portemonnee grissen.
Een onderhoudsservice wordt namelijk nog niet standaard aangeboden binnen het verdienmodel, maar meer als extraatje. Zaal: ‘Je wil een klant niet opzadelen met onderhoudskosten terwijl het eigenlijk een onderhoudsarm dak moet zijn.’
Toch bestaat zo’n negentig procent van de klanten uit particulieren, vertelt Zaal. Iets wat ze door die kosten niet per se hadden verwacht. Gemiddeld kost een groen dak tussen de 120 en 140 euro per vierkante meter, inclusief btw en installatie. Daar komen de zonnepanelen nog bij.
Zaal: ‘We dachten dat vooral woningbouwcorporaties interesse zouden hebben, maar zij blijken minder gevoelig voor het hele duurzaamheidsverhaal dan particulieren.’
Waar bedrijven puur en alleen beslissen op basis van financiële aspecten en een korte terugverdientijd, is dat bij particulieren volgens Zaal anders. ‘Zij willen iets goeds doen voor de wereld en groen terugbrengen in de stad. Daar hebben ze wat voor over.’
Lees ook: Daan Grasveld tovert grinddaken om tot ‘groene oases’ vol bomen
Samenwerking met Duitse leverancier
Solar Sedum werkt samen met ZinCo, een Duitse leverancier. In het verleden probeerde het Duitse bedrijf zelf de Airframes op de Nederlandse markt te brengen, maar het liep daarbij tegen uitdagingen aan, vertelt Zaal.
‘Het systeem was erg duur en bovendien was het denk ik een paar jaar te vroeg. De vraag wordt nu steeds groter. Toen wij vijf jaar geleden begonnen, was de markt er meer klaar voor dan toen zij het probeerden.’
Solar Sedum besloot het bedrijf te benaderen voor een samenwerking. En zo helpt ZinCo nu met de productie van materialen voor het groene dak en de frames. Met andere woorden: zij produceren, Solar Sedum verkoopt en installeert. ‘Wij hebben op deze manier een grote partner die kan produceren en zij hebben aan ons een snel groeiende installateur en verkoper.’
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 28 maart 2023.
Lees meer over de energietransitie:
- Verticale zonnepanelen tussen de koeien: ‘Dit kan een extra verdienmodel zijn voor boeren’
- Deze draagbare thuisbatterij steek je gewoon in het stopcontact
- Deze 5 startups lopen voorop in de energietransitie (en drukken je energierekening)