Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wil Econic de komende vijf jaar 1 miljoen woningen verduurzamen

Joris Jonker was eerder de man achter het succes van de slimme thermostaat Toon. Nu timmert hij hard aan de weg met Econic, een platform voor warmtepompen en zonnepanelen. 'Mijn grootste uitdaging is het managen van de interne organisatie.'

econic woning verduurzamen evoyo
Foto: Econic

Visie kun je ceo Joris Jonker van Econic (in het midden op de foto boven) niet ontzeggen. Zo was hij begin deze eeuw al bezig met de energietransitie. Als founder van Quby ontwikkelde hij destijds Toon, de slimme thermostaat die in de slipstream van Eneco uitgroeide tot megahit.

Ook zat Jonker als één van de eerste Nederlanders in een elektrische auto. Voor hem was al snel duidelijk dat de markt vroeg of laat deze kant op zou bewegen.

Econic heeft al 10.000 woningen verduurzaamd

Datzelfde idee had hij ruim acht geleden over de woningmarkt. ‘Ik ga mijn huis gasloos maken’, zei ik tegen vrienden en familie. Destijds vonden mensen dat maar een raar idee. Je mag wel een trui van me lenen als het koud is, kreeg ik van iemand te horen.’

‘Wat mensen niet wisten, was dat de technologie eigenlijk allang bestond. De warmtepomp werd al in 1857 uitgevonden door de Oostenrijker Peter von Rittinger. In een land als Zweden worden de meeste woningen al zeker een halve eeuw op deze manier verwarmd.’

We nemen de risico’s voor installateurs weg en leveren kant-en-klare opdrachten aan

Acht jaar geleden moest Jonker zelf nog uitvogelen welke producten en merken bij zijn missie pasten. Dat moet simpeler, vond hij. En zo zag in 2018 Econic het levenslicht, dat ruim vier jaar later 10.000 woningen heeft verduurzaamd. Het gaat om nieuwbouw en huizen van particuliere eigenaren, commerciële verhuurders en woningcorporaties.

Opvallend: het bedrijf doet dat zonder eigen installateurs. Econic profileert zich daarmee als een onestopshop die woningeigenaren en installatiebedrijven aan elkaar koppelt. Het lost daarmee voor beide partijen een hele rits problemen op, vertelt Jonker.

Geen gedoe in de meterkast

‘Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig? Welk merk warmtepomp past het beste bij mijn huis? En wat als ik over vijf jaar een laadpaal op de oprit heb staan? Voor de doorsnee consument is het best ingewikkeld om een huis op een slimme manier te verduurzamen’, aldus Jonker.

‘De meeste aanbieders werken eendimensionaal en leveren bijvoorbeeld alleen een laadpaal of warmtepomp. Probleem is dat die apparaten dan niet goed met elkaar communiceren. Wij nemen al dat gedoe weg en zorgen in de woning voor een samenhangend geheel. Ook in de meterkast.’

Lees ook: Dit is de Supersola, een zonnepaneel van 699 euro dat je gewoon in het stopcontact kunt steken

Kant-en-klare opdrachten

De meeste installateurs kunnen het werk momenteel amper aan. Wat levert het hen dan op om met Econic samen te werken? ‘Heb je even’, zegt Jonker met een glimlach. ‘Bij zo ongeveer iedere woning heb je een andere oplossing nodig, qua technologie en merken. Zo is bijvoorbeeld een hybride warmtepomp met buiten-unit voor maar een deel van de huizen geschikt.’

Dat uitzoekwerk en het klantcontact neemt Econic voor installateurs uit handen. Die hoeven dus niet meer langs te gaan, een offerte op te stellen en dan maar wachten of iemand akkoord gaat. ‘We nemen deze risico’s voor ze weg en leveren kant-en-klare opdrachten aan. Ook de nazorg met facturatie, klantenservice en onderhoud is voor rekening van Econic.’

Het is volgens Jonker de reden dat zijn bedrijf nauwelijks last heeft van het tekort aan vaklui. ‘Installateurs werken graag met ons. Zij geven aan wanneer hun medewerkers beschikbaar zijn en wij plannen die vervolgens in. De monteur ziet in een appje op z’n mobiel waar hij of zij naartoe moet. De benodigde spullen zijn dan al door ons samengesteld en vaak geleverd.’

Econic wil groeien en schalen

In vier jaar 10.000 klanten. Een mooie start, noemt Jonker dat aantal. Om daar snel aan toe te voegen dat dit slechts het begin is. Binnen vijf jaar naar 1 miljoen is het doel.

Dat wil Econic bereiken door autonome groei in combinatie met overnames. Zo lijfde het bedrijf eerder al een dochter van de Duitse energieleverancier E.ON in N en nam het in 2021 de zonne-energiedivisie van Guidion over.

Maar hoe krijgt hij zijn model eigenlijk zó schaalbaar? Het antwoord is niet verrassend: door zoveel mogelijk te automatiseren. ‘Rechtstreeks bellen kan niet. Geïnteresseerden vullen eerst een online vragenlijst in, waarmee we belangrijke informatie vergaren. Daarmee voeren we vervolgens een veel gerichter telefoongesprek. In de meeste gevallen wordt iemand daarna meteen een klant.’

Lees ook: SunRidge is een innovatieve zonneboiler die tot 50% energie kan besparen

Hoge investeringen

Naast Nederland ziet Jonker vooral groeikansen bij onze oosterburen. In die markt is onder meer Enpal actief, een soortgelijk platform dat al meer dan 1 miljard heeft opgehaald. Het Britse Octopus Energy doet daar zelfs nog een schepje bovenop, met bijna 2 miljard aan groeigeld.

Alleen al in Duitsland en Nederland zijn er samen 50 miljoen woningen die moeten worden verduurzaamd

Zelf tankte Econic eind vorig jaar nog eens 125 miljoen euro extra, bij bestaande investeerders en Rabo Investments. Het grootste deel, zo’n 85 miljoen, is bestemd voor asset-financiering. Dat zijn de warmtepompen en zonnepanelen die Econic als lease-producten aanbiedt.

Kan het bedrijf met deze investeringsbedragen wel mee in de Europese ratrace? Jonker denkt van wel. ‘Ik vraag me af of die andere partijen zoveel geld echt nodig hebben. Ze hebben ieder een paar duizend medewerkers, maar zijn qua omzet niet veel verder dan wij.’

Econic kent groeistrubbelingen

Over de competitie maakt Jonker zich dus niet al te druk. De markt is in zijn ogen groot genoeg voor meer grote spelers.

Meer stress heeft hij momenteel met het managen van zijn eigen organisatie. ‘We hebben vorig jaar ruim 100 mensen aangenomen en zijn daarmee in personeelsbestand verdubbeld. Elke maand komen er nieuwe mensen bij die moeten worden ingewerkt. Dat kan soms best een uitdaging zijn.’

Het zijn de pijnen die horen bij een snelgroeiend bedrijf. Dit jaar verwacht Jonker nog eens 50 nieuwe collega’s te kunnen begroeten. Daarmee is zijn organisatie naar eigen zeggen klaar om verder te schalen. De groei versnellen, zonder veel nieuwe mensen aan te hoeven nemen dus.

‘Ruim voor het einde van dit decennium naar 1 miljoen klanten is ons doel. Ik geef toe dat er nog veel onzekerheden zijn, voor wat betreft regelgeving en de ontwikkeling van de gasprijzen. Maar wij geloven echt dat het haalbaar is. Alleen al in Duitsland en Nederland zijn er samen 50 miljoen woningen die moeten worden verduurzaamd. Daar willen wij een belangrijke bijdrage aan leveren.’

Lees meer over energie: