Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word jij een expert in netwerken

Als ondernemer is een groot netwerk essentieel. Deze 8 stappen helpen je op weg om geweldig te worden in netwerken.

netwerken ondernemer
Foto: iStockphoto

Heb je een nieuwe investeerder nodig of medewerkers? Niets praat zo makkelijk als met mensen die je al kent. Daarvoor is het hebben van een groot netwerk cruciaal.

Voor inc.com schreef Alyssa Gelbard, oprichter van consultancy bureau Resume Strategists dit 8 punten plan.

1. Word lid van veel groepen

Door LinkedIn en sommige Facebook-groepen kom je makkelijk in contact met anderen die interessant kunnen zijn voor je netwerk. in die praatclubs is meestal een doorlopend gesprek op gang waarbij iedereen wordt gevraagd om input. Dus investeer enkele minuten van je tijd om daar deel aan te nemen en binnen no-time ben je een bekende naam in die selecte club mensen.

2. Ga naar evenementen

Om mensen te leren kennen zijn er legio bijeenkomsten waar je naartoe kunt gaan. Bij Sprout organiseren we bijvoorbeeld in maart een event over sales. Investeer ook tijd in je eigen medewerkers. Natuurlijk kom je die iedere dag tegen, maar hoe goed ken je ze eigenlijk?

3. Kleed je voor de bijeenkomst

Voordat je naar een netwerkborrel of congres gaat denk na over welke kleren je aantrekt. Dat betekent niet de beste kleren die je hebt, maar die kleding die het beste past bij het event. In een pak rondlopen op een sportevenement waar de rest van de mensen in trainingspak rondloopt is ongemakkelijk. Bijna even ongemakkelijk als in sportkleding rondlopen bij een bijeenkomst waar de rest van de mensen in galakostuum is.

Hoe weet je welke kleding je aan moet trekken? Vraag het aan andere mensen die ook naar de bijeenkomst gaan. Als je alleen gaat of de anderen het ook niet weten dan stel je dezelfde vraag aan de organisatoren van de bijeenkomst.

4. Focus je op de persoon voor je

Of de persoon met wie je praat nu een interessant en direct voor jouw onderneming toepasbaar verhaal vertelt of op droge wijze aan het uitleggen is hoe zijn boontjes groeien, toon altijd interesse. Pas nadat je met de ene persoon het gesprek keurig hebt afgerond ga je door naar de volgende.

5. Kijk niet op je telefoon

Op je telefoon kijken tijdens een netwerkbijeenkomst is een van de grootste netwerkfouten volgens Galbard. Wanneer jij het niet gemakkelijk vindt om op andere mensen af te stappen neem dan een collega of vriend mee. Maar zorg ervoor dat je niet de hele tijd met die persoon staat te praten. Als je alleen staat tijdens bijeenkomsten die bedoeld zijn om te netwerken komen er – afhankelijk van het type samenzijn – meestal wel mensen op je af lopen.

Heb je écht een dringend mailtje of Whatsappje waar je op wacht? Loop dan even naar de toiletten of gang om daar je telefoon uit je binnenzak te halen.

6. Denk na over de manier waarop je praat

Ben je ervan bewust dat je de hele middag of avond doorlopend eerste indrukken maakt op mensen. Steek dus tijd in het luisteren naar het verhaal van de ander en vragen te stellen over hetgeen die persoon tegen je vertelt. Mocht je niets meer weten om over te praten, dan kun altijd nog vragen stellen over de bijeenkomst waar je bent. Wat vond de ander van die en die spreker? Maar je kunt ook vragen wat de persoon al weet van de volgende spreker.

7. Neem na de bijeenkomst contact op

Heb je een hele tijd gesproken met díe persoon die belangrijk is voor je netwerk? Stuur dan de volgende dag een Linkedin-uitnodiging of e-mail. Neem hiervoor die twee minuten om een persoonlijk bericht te sturen. Zeg iets over de bijeenkomst waar jullie waren, of nog beter over jullie gespreksonderwerp.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Geef meer aandacht dan dat je krijgt

Door tijd te steken in wat de ander interessant vindt gaat die persoon je meer waarderen. Dus bij dat eerste e-mailtje stuur je een artikel mee onder de noemer ‘ik kwam dit-en-dit tegen, dat is misschien wel wat voor je’.

Die manier van communiceren brengt je verder dan de persoon aan de andere kant van het mail-contact. Als hij of zij met zijn kennissen praat over dat interessante artikel dat jij doorstuurt is de kans groot dat jouw naam daarbij valt.