Wat is CargoLedger?
“We maken de supply chain, logistiek en het transport papierloos”, zegt medeoprichter Hjalmar van der Schaaf. “Papier is gedoe, je raakt het kwijt. Stel: je hebt een enorm containerschip met 23.000 containers, dan gaat ongeveer één container aan papierwerk mee. Dat moet allemaal afgetekend worden. Een kapitein moet in sommige havens zelf nog een handtekening halen, om de vracht af te tekenen. Vergelijkbare situaties zie je in het wegverkeer en de binnenvaart.”
Maar die handtekening is wel wat waard, want die zorgt voor vertrouwen, merkt Van der Schaaf op. “Dat vertrouwen kun je ook met de blockchain organiseren. Daarmee deel je makkelijker informatie, verwijderen is niet mogelijk en wijzigingen zijn transparant. Vrachtinformatie slaan we op in ons systeem of halen het uit grote ERP-systemen van klanten. Dan wordt die info peer-to-peer gedeeld, evenals de digitale identiteit van alle betrokken partijen, zodat je weet met wie je zaken doet.”
Concreet betekent dit dat de vracht wordt voorzien van QR-codes, die bijvoorbeeld tijdens het lossen van een truck kunnen worden gescand. “In feite is onze business data delen, zorgen dat partijen zoals vervoerders, expediteurs en inspectiediensten op het goede moment de juiste informatie krijgen, zodat de vracht snel weer verder kan.”
CargoLedger lift mee op de Ethereum-blockchain. “Omdat we geloven dat het vertrouwen van die grotere blockchains waarde toevoegt. Het is niet te hacken en dus veiliger. Het is gedistribueerd, dus een back-up is ook niet nodig.”
Wie zitten erachter?
Van der Schaaf, die al jaren ervaring heeft met startups, werkte eerder aan het digitaliseren van vrachtbrieven en hielp Schiphol om meer zicht te krijgen op “het achterland”: welke vracht komt waar (en wanneer) vandaan? “Als je weet wat er allemaal naar vliegvelden en havens komt, kun je makkelijker plannen en de douane beter inlichten. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat de beladingsgraad stijgt. Veel trucks rijden nu nog leeg rond.”
Ook dat probleem kun je het beste met de blockchain ondervangen, dacht Van der Schaaf, die compagnon Roel Crooijmans aanhaakte, eveneens iemand met een achtergrond in de logistiek. De twee werkten eerder samen aan een programma voor de Topsector Logistiek, om logistieke data te delen. “Toen dachten we: mooi allemaal, maar met blockchain kun je dat bottom-up regelen, in plaats van met afspraken tussen partijen. Met blockchain zit het vertrouwen al in het systeem.” CargoLedger heeft naast de twee oprichters nog vier mensen in dienst.
Wie zitten erop te wachten?
Zo’n beetje alle partijen in de logistieke sector, van expediteurs en producenten van goederen tot de binnenvaart en andere transportbedrijven. CargoLedger krijgt nu ook tractie in de bouwlogistiek en het vervoer van levensmiddelen. De startup maakt het meeste verschil op plekken waar digitalisering nog relatief weinig is doorgedrongen. (Pakketdiensten zijn op dat gebied bijvoorbeeld al een stuk verder).
De startup belooft – behalve het verkleinen van de papierberg – ook een forse kostenbesparing. Voor een expediteur, een partij die bemiddelt tussen een verlader en een vervoerder, kost een transport over de weg qua verwerking 18 euro, via CargoLedger kan dat bedrag omlaag naar 9 euro per vracht. Van der Schaaf: “Dat is nog los van eventueel nabellen over papierwerk. Met ons krijg je betere informatie, en je krijgt dat sneller.”
Uit cijfers van Maersk, ‘s werelds grootste containervervoerder die ook met blockchain experimenteert, bleek eerder dat er 7 procent marge te behalen valt met het gebruik van gedistribueerde databases. Dat is een welkome verbetering voor een bedrijf met een marge van krap 1 procent.
Hoe ver is CargoLedger?
CargoLedger tekende tot nu toe deals met vijf (betalende) klanten, waaronder bouwbedrijf VolkerWessels, een aantal baggeraars en het Havenbedrijf Rotterdam. De startup werd geselecteerd voor PortXL, een startup-accelerator van de haven van Rotterdam, en deed mee aan programma’s van de Amsterdamse accelerator Ready2Scale, GO!-NH (een accelerator van de provincie Noord-Holland, gericht op mobiliteit) en de incubator van het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE).
Wat is het businessmodel?
Klanten kopen een abonnement op de software van de startup, aangevuld met een fee per transactie. Een transactie is bijvoorbeeld het moment dat een vracht van een schip naar een warenhuis gaat. Klanten kunnen de dienst ook mobiel gebruiken, om goederen te accepteren. Zo weet bijvoorbeeld ook een vrachtwagenchauffeur precies wat hij aan boord heeft. De hoogte van het abonnement deelt de startup niet.
Nog geld nodig?
Na de eerste anderhalf jaar zelf te hebben gefinancierd, is de startup op zoek naar een investeerder die geld (om en nabij een half miljoen euro) en een netwerk inbrengt om de dienst verder te helpen groeien. “We geloven dat dit model het gaat worden, we lopen voorop en dat moeten we vasthouden.”