In de Matchmaking Special van Sprout Magazine verklappen Laura Rooseboom (Startgreen Capital), Herman Hintzen (Henq Invest), Michiel Muller (informal) en zeven andere geldschieters hoe ze tegen de ondernemingen aankijken die bij ze langskomen op zoek naar een investering. We destilleren de belangrijkste zaken die de investeerders over de streep kunnen halen uit het artikel.
1. Goede mensen
Dat is wel duidelijk: eerst de vent (m/v), dan de tent. ‘Beter een goede ondernemer met een slecht plan dan andersom’. – Gert van Veldhuisen (Alskool, droomzaken, de investeerdersclub).
‘Bij startups kijk ik vooral of er bij de ondernemer en zijn team voldoende zakelijke en technische kennis is’. – Jasper Wognum (informal)
2. Met de juiste motivatie en passie
‘We houden van ‘crazy ones’: de ondernemers die een innerlijke gekheid of boosheid hebben waardoor ze iets in de wereld willen veranderen’. – Martijn Hamann (Endemol & Deitmers).
‘Vorige week klopte iemand bij mij aan omdat hij zijn directiebeloning naar twee ton wilde laten stijgen en zijn onderneming dat niet kon betalen’. – Robert de Boeck (Antea Participaties).
3. Die risico nemen
‘Er komen weleens ondernemers voorrijden met een Jaguar. Dan weet ik eigenlijk al dat het niet goed zit’. – Laura Rooseboom.
4. Met een steengoed plan
‘Het gouden idee. Iets dat verstorend werkt voor de huidige markt en binnen twee, drie jaar waarde creëert’. – Willem Middelkoop (informal).
‘Het moet volstrekt helder zijn wat het product is, wat de positionering is en welk probleem het gaat oplossen’. – Michiel Muller.
5. Dat is getoetst aan de markt
‘Ik wil dat de markt om de oplossing vraagt en niet dat de ondernemer denkt iets leuks voor de markt te hebben’. – Michael Lucassen (TIIN Capital).
‘Vaak vind je in businessplannen nauwelijks iets terug over potentiële klanten’. – Herman Hintzen.
6. En voorzien van een duidelijk verdienmodel
‘Ik spreek regelmatig sociaal ondernemers die exact weten hoe ze de community gaan helpen, maar nog geen idee hebben van hun business- en verdienmodel. Die zijn dus vooral sociaal, maar geen ondernemer’. – Gert van Veldhuisen.
7. Wat helder blijkt uit een strakke en overtuigende pitch
‘Ik knap echt af op een pitch die slecht voorbereid is, zonder goede presentatie en met slechte antwoorden. Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk’. – Michael Lucassen.
‘De beste investeerderspitch is eigenlijk heel basic: een gedetailleerde productsalespitch, liefst met visuele elementen zoals een korte video, app, mock-ups, slides of log-in demo’. – Martijn Hamann.