Waar de eerste week van januari voor veel bedrijven in het teken staat van nieuwjaarsrecepties en rustig opstarten, is dat voor Rembrandt Fusies & Overnames wel anders. Juist in die periode vlak na de kerstvakantie gaat de telefoon geregeld over, vertelt overnamespecialist Ferdi Kramer. ‘De kerstperiode is bij uitstek een tijd van reflectie. Veel ondernemers gaan nadenken: hoe ziet mijn toekomst eruit? En wat wil ik eigenlijk nog met mijn bedrijf? Soms luidt de conclusie dat de tijd rijp is voor de overdracht van de onderneming.’
Next step
Dat geldt volgens Kramer in de eerste plaats voor de wat oudere ondernemer die, met het pensioen in zicht, zijn of haar bedrijf op een goede manier wil overdragen aan een volgende generatie. ‘Maar we zien ook steeds vaker jongere ondernemers – dertigers vaak nog – die jarenlang dag en nacht gewerkt hebben aan het opbouwen van hun bedrijf en die nu op zoek zijn naar een partij die hen kan helpen bij the next step. Vaak kloppen deze ondernemers hiervoor bij een partij als de onze aan met de vraag: wat zijn mijn opties als het aankomt op een eventuele bedrijfsoverdracht?’
De verkoop van je onderneming begint vandaag
De beste deal begint met een goed plan. Begin daar op tijd mee. Download nu de checklist voor het verkoopklaar maken van je onderneming
lees verderMeerdere opties
De smaken op dit gebied zijn enorm divers, schetst Kramer. ‘Vaak wordt er voor de opvolging in eerste instantie gekeken naar directe en indirecte familieleden. Ook wordt er geregeld iemand uit het huidige management gepolst voor een eventuele bedrijfsovername. Maar ook buiten de directe kring van familie en werknemers zijn er tal van opties. Dan kun je denken aan een buy in-constructie, waarbij een manager van buiten wordt aangezocht die de zaak overneemt. Dat kan ook een directeur of bedrijfsleider van een concurrent zijn. Of bijvoorbeeld een bankdirecteur waar je al heel lang mee werkt en die is uitgegroeid tot een trusted advisor.’
Smart exit
Andere opties zijn overname door een strategische koper of door een private equity-partij. Ook kan het een optie zijn om het bedrijf naar de beurs te brengen. Een relatief nieuwe mogelijkheid is verder de zogenoemde ‘smart exit’, vertelt Kramer. ‘Daarbij draag je de onderneming over aan een groep van doorgaans tien à twintig informal investors, terwijl je als ondernemer zelf nog een tijdje aan het roer staat. Het voordeel is dat je in control blijft, terwijl je wel al voortijdig een deel van je vermogen veiligstelt. Binnen ons netwerk kennen wij behoorlijk wat informal investors met interesse in zo’n constructie.’
Rust en zorgvuldigheid
Aan het aantal opties zal het kortom niet liggen, stelt Kramer. ‘Maar vergis je niet: er komt ontzettend veel kijken bij een goede bedrijfsoverdracht. Uiteraard in financieel, fiscaal en juridisch opzicht, maar minstens zo belangrijk is het emotionele aspect. Natuurlijk, sommige ondernemers kunnen er puur zakelijk naar kijken en zitten zonder al te veel emotie in het proces. Maar vaak is het ook gewoon een proces waar sentimenten bij komen kijken. Juist dan is het goed om een onafhankelijke derde partij in te schakelen die de rust en zorgvuldigheid bewaakt en die de verwachtingen aan beide kanten goed weet te managen.’
Consolidatie
Kramer geeft het voorbeeld van een bedrijf in een sector die al jaren een enorme consolidatie laat zien. ‘In zo’n geval is het belangrijk om vóór verkoop een aantal dingen goed op een rijtje te zetten. Wat is op de langere termijn het zelfstandig bestaansrecht van deze onderneming? En kun je het bijvoorbeeld je zoon, dochter of gewaardeerde medewerker aandoen om het bedrijf gezien die consolidatieslag over te dragen? Veel adviseurs zullen niet verder kijken dan de geslaagde deal op de korte termijn. Terwijl het in zo’n geval juist heel belangrijk is om een zorgvuldig besluit te nemen. Het kan uiteraard zo zijn dat je concludeert dat er ook binnen zo’n speelveld van consolidatie ruimte blijft voor onafhankelijke spelers, maar over dat soort vragen zou je wel objectief moeten nadenken.’
Private equity
Een constructie waar verder nogal wat ‘vooroordelen’ over bestaan is private equity, vervolgt Kramer. ‘Veel ondernemers denken nog altijd dat een private equity-partij er vooral op uit is om in korte tijd zoveel mogelijk winst te maken. Maar dat is allang niet meer altijd zo; private equity heeft zich ontwikkeld tot een serieuze kopersgroep. We zien steeds meer partijen die een onderneming echt naar een nieuwe fase kunnen en willen brengen. Het zou dan ook zonde zijn als je deze optie meteen afschrijft. Ook hier kan het dus lonen om je te laten bijstaan door een partij met kennis van de mogelijkheden, die je hierin objectief kan adviseren.’
Begin op tijd
Elke deal is weer anders, benadrukt Kramer. ‘Vaak steekt een ondernemer met verkoopplannen zijn licht op bij een collega-ondernemer die zijn bedrijf verkocht heeft. Maar uiteindelijk is dat ook maar één ervaring, met een specifieke context. Bovendien zijn ook branches onderling vaak heel verschillend. Dat zegt dus niet zoveel.’
Begin daarom op tijd met nadenken over hoe je je bedrijf op termijn zou willen verkopen, stelt Kramer. ‘Ook al duurt het nog jaren: maak alvast een plan voor de overname. Dan heb je nog voldoende tijd om het organisatorisch en fiscaal-juridisch goed te regelen en het verkoopproces te stroomlijnen.’
Meer weten over het op een goede manier verkoopklaar maken van je onderneming? Kijk dan op www.dekrachtvanhetplan.nl.