Mark Kalse kennen we nog van Sowdan, een fintech-startup à la Tikkie die het uiteindelijk niet redde. Voor die (door Pieter Schoen gesteunde) startup werd Kalse “met bruut geweld” uit zijn studie bedrijfskunde getrokken, maar na de ondergang van Sowdan pakte hij die studie weer op met een master finance aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daar ontmoette hij Yannick Sinke, die zijn oog had laten vallen op de energiemarkt.
Kalse en Sinke stoorden zich aan opdringerige energieverkopers en de flinke prijsverschillen tussen leveranciers (het verschil tussen het duurste en het goedkoopste energiecontract is zo’n 517 euro, berekende de ACM vorig jaar). Daarnaast worden klanten die langer blijven benadeeld met een ‘trouweklantenboete’, doordat energiebedrijven vaste contracten stilzwijgend omzetten naar variabele tarieven die meestal een hogere rekening opleveren.
“Dat leek mij een maatschappelijk probleem”, zegt Kalse. “Er wordt veel geld verdiend met commissies en agressieve verkoop, waar veel consumenten de dupe van zijn.”
Auto-switchen
Kalse en Sinke zagen hoe in het Verenigd Koninkrijk al enkele honderdduizenden mensen gebruikmaken van automatische overstapdiensten zoals Look After My Bills, WeFlip en Flipper. Dat concept brengen zij nu naar Nederland met WeSwitch. De consumentenbond introduceerde het concept hier ook al, onder de naam Kostenservice.
Het systeem van WeSwitch kijkt tegen het einde van een energiecontract welke andere contracten er tegen die tijd goedkoper zijn, en regelt automatisch een overstap naar die nieuwe aanbieder. Het enige wat klanten daarvan merken is dat zij een bericht krijgen dat er een overstap heeft plaatsgevonden. Sinds de soft launch enkele maanden geleden claimt WeSwitch nu enkele honderden klanten te hebben. Dat moeten er aan het einde van dit jaar 10.000 zijn, zegt Kalse.
Groen
Een pure focus op prijs zou ‘groene’ aanbieders op achterstand kunnen zetten. WeSwitch ondervangt dat door alle aanbieders, op basis van een jaarlijkse vergelijkingslijst van Greenpeace, te verdelen in ‘groen’ en ‘niet-groen’. Je kunt verschillende aanbieders echter niet vergelijken op hun groene karakter, enkel op het prijskaartje.
Technisch gezien is het automatisch laten overstappen van gebruikers relatief makkelijk, legt Kalse uit. Een algoritme scant op basis van het persoonlijke energieverbruik de markt, op zoek naar een beter energiecontract. De gebruiker hoeft zelf het oude contract niet op te zeggen omdat een startup als WeSwitch kan aanhaken op een centraal register voor het overstappen van energieklanten. Kalse: “De truc is dat je op basis van triggers en persoonlijke data de juiste contracten kan inladen.”
Fintech
De ondernemer is van plan om zijn fintech-kennis van Sowdan ook mee te nemen naar WeSwitch. “Onze missie is het monitoren en ervoor zorgen dat klanten niet te veel betalen voor diensten. Dan kun je ook denken aan andere abonnementsvormen zoals verzekeringen en telecom.” (Dat doet denken aan een automatische versie van Roos, de ‘kookwekker‘ voor abonnementen).
Om de drempel te verlagen, en aangezien de energiemarkt een slecht imago heeft, koos WeSwitch voor een gratis model. De startup verdient per overstap een fee van een paar tientjes van de nieuwe energieaanbieder. Die commissie heeft volgens Kalse geen invloed op de hoogte van het contract, en is voor iedere aanbieder hetzelfde. “We hebben dus geen incentive om een bepaalde aanbieder voor te trekken.”
Als automatisch overstappen aanslaat in Nederland, dan zullen de prijsverschillen steeds kleiner worden, verwacht Kalse, die stelt dat ook toezichthouder ACM positief heeft gereageerd op de komst van WeSwitch. “Over een paar jaar kijken we terug en vinden we het van de zotte dat we zaten te vergelijken, en is het normaal dat je dat aan een externe partij uitbesteedt.”