Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wesley de Kruijff stopte in 2022 met Anyways: ‘Investeerders waren supermeelevend’

Wesley de Kruijff trok dit jaar de stekker uit Anyways, de startup achter de auto op abonnement die hij samen met Ilse Vonk had opgezet. 'De boel failliet laten gaan was makkelijker geweest, maar zo zitten we niet in elkaar.'

wesley de kruijff anyways 2022

In februari stond hij nog in de finale van een startupwedstrijd, tien maanden later worden de laatste resten van zijn bedrijf opgeruimd. Wat voor jaar is 2022 geweest voor Wesley de Kruijff, samen met Ilse Vonk de oprichter van Anyways? ‘Een achtbaanrit, zonder gordels. Dat vat het wel mooi samen.’

Abonnement op een auto

Het was ergens in juli dat De Kruijff en Vonk besloten dat het echt geen zin meer had om door te gaan met Anyways. Met hun dienst boden ze sinds eind 2020 een flexibel abonnement op een auto. Maandelijks opzegbaar, perfect aansluitend op de trend ‘van bezit naar gebruik’ en zowel door consumenten als autobranche goed ontvangen.

Dat liep goed. Begin 2022 stond Anyways zelfs in de finale van MT/Sprout Startup van het Jaar. ‘We groeiden enorm hard, we hadden al 600 mensen in een auto gekregen en we gingen richting een ton maandelijkse omzet’, zegt De Kruijff. De vraag was dus niet het probleem. ‘We zaten aan de max van onze operationele capaciteit.’

Anyways en Chinese automerken

Waar het ging wringen, was het aanbod. Door corona en de logistieke problemen in de auto-industrie raakte de tweedehands automarkt compleet oververhit.

De Kruijff: ‘Aanvankelijk boden we voorraadmodellen aan, maar we zijn overgeschakeld op nieuw, want er was best nog wel aanbod. Anyways bleek een mooie manier om van nieuw tweedehands te maken. Met klanten die niet per se voor een merk gaan, maar gaan voor flexibiliteit en een bepaald formaat. Het maakte ons ook tot een ideaal toegangskanaal op de Europese markt voor nieuwe Chinese merken.’

Alle ervaren ondernemers zeiden me: ga meteen met Europese partijen praten. Maar ik ben eigenwijs.

Maar ook van de auto’s die nog wel beschikbaar waren, stegen de prijzen snel, en kortingen leken iets uit het verleden. ‘We hebben nog gekeken of we ons model niet konden veranderen. Maar om de auto’s te gaan financieren en op onze balans te zetten, dat is echt een compleet ander specialisme. De hogere prijzen lieten dat ook niet toe.’

Investeerders voor Anyways

En toen kwam een grote leverancier van de auto’s die De Kruijff en Vonk inzetten met een naar bericht. Hij kon niet meer aan hun vraag voldoen. ‘We zeiden tegen elkaar: als we nu niet de keuze maken om te stoppen, wordt die straks voor ons gemaakt en dat willen we niet. We willen in controle blijven.’

Anyways was op dat moment nog in gesprek met mogelijke investeerders over een ronde van een paar miljoen. Over gebrek aan aandacht had de Kruijff bij de eerste ronde al niet te klagen: bekende angel-investeerders als Nalden (WeTransfer) en Job van der Voort (Remote) waren aan boord gestapt. Maar die volgende miljoenen bleken toch taaier om los te krijgen – supply-probleem of niet.

‘Ik heb een enorm verschil ervaren met de investeerders uit de eerste ronde. Alle ervaren ondernemers zeiden me: skip nou die Nederlandse partijen en ga meteen Europees praten. Maar ik ben eigenwijs. Vond dat het nog te vroeg was om een brug te slaan naar Europa met een businessplan dat daarbij hoort. Maar achteraf denk je natuurlijk: had ik dat maar gedaan, en meteen ingezet op 7 miljoen.’

anyways ilse vonk wesley de kruijff
Ilse Vonk en Wesley de Kruijff. Foto: Anyways

Stekker moest eruit

Maar toch, er waren toezeggingen – nog niet keihard – en bestaande investeerders wilden ook wel bijlappen. ‘De timing waarmee onze leverancier afhaakte, was behoorlijk beroerd. We hadden letterlijk een paar weken later die ronde kunnen doen als dit niet was gebeurd. Hoewel: zonder auto’s hadden we dan alsnog een probleem gehad.’

Ook gesprekken over een overname van Anyways door een strategische partij uit de automotive ketsten af. Kandidaat-kopers durfden het niet aan onder deze marktomstandigheden. ‘Ze waren erg onder de indruk van het merk dat we hadden neergezet, en onze groei. Maar de marktsituatie was te penibel.’

Vonk en De Kruijff wisten in juli genoeg: de stekker moest eruit. Makkelijker gezegd dan gedaan. ‘Dat was een kwestie van afstemmen met de advocaat, onze medewerkers inlichten en vervolgens snel de investeerders inlichten dat we gingen stoppen. Die reageerden super meelevend. En heel verrast waren ze ook niet.’

Sympathie voor het merk Anyways

‘Want dat is wel een goede learning die ik andere ondernemers wil meegeven: wees open en supertransparant. We stuurden elke maand een rapport met alle kpi’s, de hoogtepunten en dieptepunten. Die mail begon steevast met vragen: je moet je investeerders natuurlijk wel aan het werk zetten. Ook nu waren de reacties mooi: kunnen we helpen, en wat ga je doen als dit achter de rug is? Hartverwarmend.’

Start nooit als enige founder een bedrijf, maar doe het samen

Na de investeerders werden de klanten geïnformeerd. Honderden auto’s moesten worden ingeleverd. ‘Dat was een kwestie van de lijst erbij pakken, bellen en ophaalafspraken maken. De meeste klanten waren gelukkig ook supermeelevend. Dat bewijst maar weer eens hoe goed we ze hadden meegenomen in ons verhaal, hoeveel sympathie het merk had.’

Bedrijf ontmantelen

De Kruijff is op weg naar een afspraak als we hem spreken. Hij geeft marketing- en business development-adviezen aan andere ondernemers en kan nog klussen gebruiken. ‘Over een nieuw eigen bedrijf ben ik wel aan het nadenken, maar voorlopig is het vooral een kwestie van de kachel brandend houden.’

Al met al zijn de Anyways-oprichters twee maanden zoet geweest met hun bedrijf ontmantelen en afbouwen. ‘Helemaal niet leuk nee, je wilt toch juist iets opbouwen als startupondernemer. Alleen had ik dit ook nooit gekund, samen met Ilse is het gelukt. We hebben elkaar nog beter leren kennen dan tijdens de opbouwfase van het bedrijf. Nog een les: start nooit als enige founder een bedrijf, maar doe het samen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Faillissement te makkelijk

Het was hard werken, maar De Kruijff is blij dat hij alles netjes kon afhandelen, ook wat de werknemers betreft. ‘Het allermakkelijkste was geweest: we draaien ons om, gooien de deur achter ons dicht en steken de lont aan. Maar de boel failliet laten gaan, zo zitten we niet in elkaar. Wie goed doet, goed ontmoet, zoiets.’

Terugkijkend op de achtbaanrit die het jaar 2022 voor hem was, wordt Wesley de Kruijff niet somber. Natuurlijk heeft hij wakker gelegen. ‘Maar je ligt ook wakker als je startup keihard groeit, anders ben je geen goede ondernemer. We hebben zoveel geleerd dat ik dit voor geen goud had willen missen. En ik kan niet wachten op het volgende avontuur.’