Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2022

Anyways

Anyways startup van het jaar-verkiezing

Met Anyways leveren Wesley de Kruijff en Ilse Vonk een flexibel abonnement op een auto dat alles net even anders doet dan de private lease-labels.

Wat: Flexibel auto-abonnement
Wie: Wesley de Kruijff (37) en Ilse Vonk (42)
Sinds: 2020
Funding: 700.000 euro
Website: www.anyways.nl

Een auto-abonnement is op zich niet uniek. De manier waarop Anyways het aanbiedt, is dat wel. De klant kiest een autotype en krijgt een nieuwe of tweedehands auto voor de deur, afkomstig uit de vloot van de dealers waarmee Anyways samenwerkt. De auto kan op ieder moment worden ingeleverd of geruild tegen een ander type.

Tussen auto kopen, huren en leasen in

Anyways positioneert zich zo als alternatief tussen de traditionele manieren van een auto hebben in: kopen, huren en leasen. ‘Wij geloven dat het anders kan qua mobiliteit en beginnen met auto’s’, zegt medeoprichter Ilse Vonk. ‘We zetten de consument aan het denken over de noodzaak om een auto te bezitten en challengen hen om eens kritisch te kijken naar het gebruik van een auto. Heb je hem eigenlijk wel het hele jaar nodig?’

‘We zijn niet merkgebonden en geven consumenten de mogelijkheid om te kiezen uit segmenten, niet uit merken, modellen en opties. De auto is bij ons geen statussymbool, maar een middel om autonomie en vrijheid te bewerkstelligen.’

Automotive branche opschudden

Vonk hielp eerder scaleups Dopper en Yoni internationaal groeien, haar compagnon Wesley de Kruijff komt uit de (online) autohoek. Hij werkte bij ondernemers Marque Joosten en Marijn Pijnenborg toen die met Zomoto en andere startups de automotive branche opschudden, en werkte jarenlang bij auto.nl aan nieuwe businessmodellen, nadat Toyota-importeur Louwman de website had overgenomen van Joosten en Pijnenborg.  

Ook bij hun eigen startup moet duidelijke communicatie en de kracht van een sympathiek merk daarbij helpen. ‘Ons taalgebruik is kraakhelder en we doen niet aan kleine lettertjes. Dit maakt ons een toegankelijk merk voor iedereen. We laten het traditionele denken waar het hoort, in het verleden.’ Dat betekent: niet meer jarenlang dezelfde auto van een bepaald merk voor de deur, maar bijvoorbeeld een kleintje om droog de wintermaanden door te komen en een grotere voor vakanties met het gezin.

Op ieder moment opzegbaar

‘Onze auto’s bewegen mee met het leven van onze klanten. Zo kunnen zij optimaal genieten van de vrijheid en zorgen wij voor de rest. Onderhoud, pechhulp en verzekeringen zijn inbegrepen in het abonnement. Dat is al na één maand op ieder moment opzegbaar.’

Na de lancering van een eerste minimal viable product in 2020 en een livegang in mei vorig jaar heeft Anyways inmiddels meer dan 275 klanten bediend. ‘Dankzij minimale uitgaven aan online marketing hebben we nu redelijk door hoe we gecontroleerd en voorspelbaar kunnen doorgroeien. We blijven constant verbeteren, maar de basis staat.’ 

Oprichters WeTransfer, Remote en New Motion investeren

Ook best bijzonder zijn de geldschieters achter Anyways. ‘Een paar maanden geleden hebben wij onze pre-seed ronde afgesloten, waarin we 700.000 euro hebben opgehaald bij een mooie mix van angels en fondsen.’ Daaronder zijn Horizon Flevoland en River Venture Partners, het angel-syndicaat van Herman Kienhuis. Van de overige negen angels zijn Nalden (Wetransfer), Robert Gaal (Wakoopa, Atomico), Alef Arendsen (New Motion) en Job van der Voort (Remote.com) de meest bekende namen.

Dat geeft meteen wat meer gevoel bij de kant die Vonk en De Kruijff op willen met Anyways: ‘Wij willen het grootste mobility subscription platform van Europa worden.’