Design
Ontwerpers zijn er op artistiek, functioneel en grafisch gebied. De Nederlandse vormgeverswereld kent iconen als Marcel Wanders en Hella Jongerius. Philips is het enige bedrijf dat op het gebied van industrieel ontwerpen structureel meedoet in de internationale top. Andere topspelers in de ontwerpbranche zijn NPK en Well Design. Bekende grafische ontwerpers zijn Wim Crouewel, Ootje Oxenaar en Irma Boom.
Design-bbp: 232 miljoen euro
Volgens de Brancheorganisatie van Nederlandse Ontwerpers (BNO) was de omzet van de ontwerperbranche in 2008 577 miljoen, bijna volledig toe te schrijven aan de grafische bureaus. Het ministerie van Economische Zaken zegt dat industrieel ontwerpers zo’n 232 miljoen euro toegevoegde waarde (omzet minus inkoop) vertegenwoordigen. De totale toegevoegde waarde van alle vormgevers (ook architecten) is 2,6 miljard euro.
Een inspirerend boek ‘Brand-id’
Mode
Mode, tja daar zijn wij Nederlanders toch niet zo goed in, dat moeten we maar aan de Fransen en Italianen overlaten. De Nederlandse modewereld bestaat uit drie delen: haute couture, de retailmerken en de niet-haute couture ontwerpers. De laatste werken vaak in dienst van grotere modemerken. Modeproductie vindt in Nederland bijna niet plaats en we lijken beter in de commerciële dan de creatieve kant van mode. Het Nederlandse merk met de meeste internationale faam is Mexx, met 9.000 verkooppunten in 50 landen. Daarnaast hebben we toppers als G-Star en Marlies Dekkers.
Mode-bbp: 209 miljoen euro
Volgens Economische Zaken is het lastig een inschatting te maken van de economische waarde van modemerken. De totale toegevoegde waarde van mode- en interieurontwerpers is ongeveer 209 miljoen euro.
Een inspirerend boek ‘Brand-id’
Architectuur
Architectuur is een spraakmakende en tevens een van de grootste onderdelen van de creatieve industrie. Iedereen kent de namen van Rem Koolhaas, Jo Coenen, Herman Hertzberger. Het bureau van Rem Koolhaas, OMA, is veruit het grootste bureau dat internationaal meetelt. Er zijn Volgens onderzoek van SEOR zijn er zo’n 25.000 werknemers werkzaam in de architectuur -ook landschapsarchitectuur en stedenbouwkundigen, en behalen zij een omzet van bijna 11 miljard euro.
Een inspirerend boek ‘Brand-id’
Gaming
Gaming is nog een jonge sector die internationaal veel omzet genereert. In Nederland is de gamingindustrie echter nog relatief klein, het gaat slechts om enkele tientallen bedrijven. Behalve online games en console games (voor de Wii en Nintendo) zijn er ook games die een grote rol moeten gaan spelen in onderwijs en gezondheidszorg. In het ontwikkelen van console games speelt Nederland een ondergeschikte rol.
Nederland kent ook geen grote uitgevers van games, wel hebben bedrijven als Guerilla Games en Triumph Studios successen geboekt met spellen als Overlord en Killzone. Nederland is het beste in casual games, simpele internetspelletje. Het bedrijf Spill Games is na Yahoo nummer twee ter wereld op het gebied van internetspelletjes. De spelletjes worden maandelijks drie miljard keer gespeeld door 130 miljoen unieke bezoekers. Games inzetten als reclamemiddel wordt inmiddels door bijna alle grote commerciële consumentenmerken gedaan. Er liggen dus kansen voor Nederlandse gameontwikkelaars.
Volgens gegevens van PricewaterhouseCoopers groeit de Nederlandse gameindustrie jaarlijks met zo’n acht procent groeit. De omzet was 368 miljoen euro in 2006. De geschatte omzet volgend jaar is 541 miljoen euro. Kennisplatform ECP-ECN schat de omvang van de markt een stuk groter: 1 miljard euro omzet per jaar.
Een inspirerend boek ‘Brand-id’
Media
De media is wellicht de bekendste subsector binnen de creatieve industrie, het is een breed domein waar zowel journalistiek, uitgeverijen, omroepen en televisieproducenten onder vallen. Grote spelers zijn Reed Elsevier, Wolters Kluwer en Sanoma, Endemol en Eyeworks en uitgeverijen als PCM en Wegener.
In 2006 bedroeg de totale omzet van de sector 11,8 miljard, volgens het Ministerie van Economische Zaken.
Een inspirerend boek ‘Brand-id’
Reclame
Onder reclame vallen zowel reclameontwerp- en adviesbureaus. De sector kent veel ZZP’ers die op freelance basis worden ingehuurd door grote bureaus en enkele grotere bureaus. Bekende namen zijn DDB en 180 Communications dat in 2004 in Cannes tot het op twee na beste bureau ter wereld werd uitgeroepen. Het voorafgaande decennium kende de sector een sterke groei van 50 procent, voor de crisis uitbrak. De omzet wordt becijferd op 11 miljard euro.
Volgens het CBS is de reclamebranche inmiddels al een jaar lang de minst presterende branche binnen de zakelijke dienstverlening. Sinds 2004 is de omzetdaling nog nooit zo groot geweest.
Een inspirerend boek ‘Brand-id’