Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Virtueel geld wisselen met Creel

Een online wisselkantoor voor virtuele valuta, daarmee gaat de Creel deze week live. En nee, met zijn startup springt Reinout te Brake niet op de Bitcoin-trein.

Wat doet Creel?

‘Vergelijk het met het Grenswisselkantoor vroeger: je bracht er guldens naartoe en kreeg er francs voor terug. Zo werkt ons platform ook, maar dan online, en met de virtuele, persoonlijke valuta die met name gamers gebruiken. De echt freaks zijn momenteel druk met bitcoins, daar kijken wij ook uitgebreid naar, maar de koers van die munt gaat alle kanten op. Wij richten ons liever op currency met een vaste waarde, die door game developers is vastgesteld. Maar we zijn geen wallet: we willen geen bank worden, maar uitsluitend de virtuele munten omzetten in andere eenheden.’

Wie zitten achter de startup?

‘Wordt dit ook opgepakt door gamers?’
Matthijs de Wit – Newion

Reinout te Brake, een serial entrepreneur die ooit Spil Games hielp opzetten en vervolgens in zogenoemde massive online games stapte met het platform MMO Life, dat is uitgemond in iQU, online marketing voor games. Zijn laatste mijlpaal: het investeringsfonds GameOn, waarin de overheid participeert om de game-industrie in Nederland aan te jagen. Te Brake werd een tijd geleden voorgesteld aan de Oostenrijkers Thomas Labenbacher en Anton Schmidbauer, die al twee jaar aan het platform hadden gebouwd. ‘Iemand zei: hier moet je naar kijken, dit is waanzinnig. Het duurde wel even voordat ik het zag, maar toen duizelde het me ook van de mogelijkheden. Daar hebben we ook ruim de tijd voor genomen: de juiste focus aanbrengen en de beste opportunities in kaart brengen. Thomas doet nu de marketingkant, Anton de techniek en ik zit er vooral strategisch in, en heb de contacten met investeerders. De ontwikkelaars zitten deels in Oostenrijk en deels in Azië; een mannetje of tien. Wij drieën noemen onszelf allemaal meewerkend voorman: het wordt pas tijd de naamkaartjes te schrijven zodra we alle investeerders aan boord hebben.’

Wie zit te wachten op Creel?

Gamers. Gamers die verschillende spellen spelen, maar geen zin hebben om voor elk platform weer andere munten aan te schaffen, met het risico dat die deels ongebruikt blijven. Via ons platform kunnen ze straks kiezen met welke persoonlijke valuta ze betalen. ‘Creel sluit daarvoor de exploitanten van games aan. Wij zijn B2B: we richten ons op de game developers. Als wij de gamers kunnen bedienen met onze service, profiteren zij daar ook van: het wordt straks aantrekkelijker om een nieuw spel te proberen, zonder dat je daarvoor een groot bedrag ineens moet storten. De persoonlijke valuta vertegenwoordigen toch een bepaalde waarde, en het is goed als die binnen de industrie kan blijven.’

Wat is het verdienmodel?

‘Net als bij GWK vroeger: de commissie. Die brengen we in rekening bij de game developers, niet bij de gamer. Maar het verdienmodel staat niet in beton gegoten: we willen eerst vooral zorgen dat we flink tractie krijgen. Zodra we massa hebben, zijn er nog veel andere diensten en verdienmodellen denkbaar.’

Hoe ver is Creel?

Het platform werd in februari gelanceerd op een game-beurs. ‘Dat is er helemaal klaar voor. ONze wereld is een beetje cowboy-achtig, maar wij hebben uitgebreid de tijd genomen om focus aan te brengen: we willen niet als een stier zo maar ergens op af stormen. We spreken met verschillende developers.

Nog geld nodig?

‘We hebben inmiddels tweeënhalve ton van twee informals opgehaald, een oud-Raboman en een Duitser die banden heeft met een grote institutionele partij. Daar moet nog eens hetzelfde bedrag bij. Dan kunnen we ons team versterken en verder bouwen aan het platform.‘


Dit vindt Mathijs de Wit, Investment Manager bij Newion, van Creel:

‘Creel vaart mee op een aantal hypegolven van dit moment. Daarmee zeg ik niet dat Creel op zichzelf een hype is, het heeft eerder het karakter van de ‘pick-and-shovels’ tijdens de gold rush; de bedrijven die niet verdienden aan het goud zelf, maar de gouddelvers van gereedschap voorzagen en daarop binnenliepen. Neem de virtuele betaalgoederenhype van dit moment, weinigen weten precies hoe je er geld mee moet verdienen, Creel weet dat ook niet, maar het verzorgt wel een platform om ermee te handelen. In die zin heeft het een enorme potentie.’

Wijze beslissing

‘Echter zal van enkel marktpotentie niemand rijk worden. Dit beseft het management van Creel zich terdege en daarom heeft het besloten om zich volledig te richten op een markt die door hun bloed stroomt: de gamingindustrie. Hiermee lijkt het management een wijze beslissing te hebben genomen: Te Brake en de zijnen willen niet een doorsnee platform voor alle virtuele betaalgoederen leveren, maar bouwen een gespecialiseerd superplatform voor een nichemarkt.’

Aansprekende propositie

Als Creel zijn propositie op deze manier en in deze markt weet te bewijzen, spreekt dat mij zeer aan. In de gamingindustrie zit een onnoemelijke hoeveelheid virtueel betaalgoed opgesloten en dit platform creëert de mogelijkheid om de mogelijkheden van deze virtuele betaalgoederen te verbreden. Waarmee ogenschijnlijk een manier is gevonden voor gamers om hun virtuele betaalgoederen sneller op te maken. Met als mogelijk gevolg dat users meer zullen afnemen in een game. Het resultaat, nieuwe modellen om de ‘life-time-value’ van users te verhogen. Na het leveren van bewijs dat het platform werkt op een dergelijke kleine schaal wordt de investeerbaarheid vanuit vc-perspectief aanzienlijk vergroot. Maar let wel, de waardering zal dan ook aanzienlijk anders zijn.’

Bewijs

‘Nou is mijn kennis van de game-industrie onvoldoende om direct te kunnen beoordelen of dit model daadwerkelijk kan gaan slagen. Het lijkt van een abstract niveau bezien voldoende plausibel, maar de ‘proof of the pudding is in the eating’. Anders gezegd: dat de game-aanbieders dit zullen oppakken lijkt me evident, maar zal het ook daadwerkelijk gebruikt worden door de users?’

Andere markten

Mocht Creel in de gamingindustrie zijn propositie niet kunnen bewijzen, dan zijn er voldoende andere toepassingen waar het platform zich nog voor leent. Het is ook niet zozeer de vraag of dit soort platformen er gaan komen, eerder wie als eerste een geslaagde product-marktcombinatie vindt. Deze partij zal zich waarschijnlijk wel kunnen profileren als het virtuelebetaalgoederenplatform. Het management lijkt me op de goede weg en heeft in ieder geval de resultaten uit het verleden aan zijn zij. Maar zoals bij vele zaken is dat niet een garantie voor resultaten in de toekomst.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mathijs de Wit is Investment Manager bij Newion Investments, dat investeert B2B-(software)bedrijven.
In portfolio heeft het onder meer: Mirror42, Service2Media en LedNed.