Jouw bedrijfsnaam is belangrijk voor groei. Met de beste bedrijfsnaam ben je onderscheidend en weten klanten direct wat je doet. Besteed daar veel aandacht aan zodra je een bedrijf start.
Een goede bedrijfsnaam verzinnen is een ware kunst. Dat zie je direct als je op internet of bedrijfsterreinen rondstruint. ‘Ingenieursbureau Jansen & Co’. Of ‘Advocatencollectief West Maatschap’. Een naam die opvalt is ‘Popey Spinach Academy’. Grappig, maar wat doen ze eigenlijk? Maar ook bekende bedrijven kunnen er wat van. Wat denk je van Zalando, Ziggo en bol.com?
Dit zijn inmiddels bekende namen door een enorm marketingbudget. Tegenwoordig lijkt het vinden van een vrij dotcom-domein belangrijker dan een bedrijfsnaam die betekenisvol is. Betekenisvol om gevonden te worden en betekenisvol voor klanten om zich ermee te kunnen identificeren. Een bedrijfsnaam is cruciaal voor onderscheidend vermogen. Maar hoe kom je tot de beste naam voor jouw bedrijf en hoe laad je die vervolgens?
1. Noem het bedrijf zoals iedereen dat noemt
Als je hele grote ventilatoren verkoopt, noem je bedrijf dan niet IVV BV. Ook al staat dat heel logisch voor Industriële Ventilatoren Venlo BV. “Zijn jullie van die hele grote ventilatoren?”, vragen klanten regelmatig. Noem het bedrijf dan ‘Hele grote ventilatoren BV’. Dat is veel duidelijker. Dus hoe noemen je klanten je bedrijf vaak? Dat zou zo maar eens de nieuwe naam kunnen zijn.
2. Kaap de juiste woorden
Probeer niet een superslimme naam te vinden. Geestig wil niet zeggen dat je ook gaat groeien. Zoek een naam die zegt wat je doet. Wij kapen het woord scaleup. Recentelijk hebben wij ons 8 jaar oude bedrijf hernoemd naar ScaleUp Company. Een schot in de roos. Klanten begrepen het meteen en bevestigden: “Dat is precies wat jullie doen”. Je kunt een grappige naam laden met veel marketingbudget, maar ook de juiste woorden kapen.
3. Schrap al het overbodige
Haal in communicatie alles uit de naam wat er niet toe doet. Dus weg met BV, maatschap, collectief, ‘& zoon’ en nog veel meer. Het zegt niets, dus laat het weg in communicatie. Schrap ook ‘sinds 1961’. Wat wil je daarmee zeggen? Dat je vertrouwd bent maar niet meer van deze tijd?
4. Voer een test uit
Voordat je groots uitpakt kun je eenvoudig je nieuwe naam testen. Online doe je dat met bijvoorbeeld Google Adwords of Facebook Campaign. Je kunt ook verschillende varianten testen (het zogenaamde A/B testen) met bijvoorbeeld splitly.com. Offline kun je een rondje langs klanten doen. Onder embargo natuurlijk. Maar externe feedback is cruciaal. Dat voorkomt dat je verliefd wordt op je eigen bedenksel en daarmee de plank misslaat.
5. Zet je naam overal op
Ontwerp een goed logo en een goede huisstijl en voer die consistent door. Laat je naam en logo overal terugkomen. Op de logische plaatsen natuurlijk, maar misschien kun je verder gaan. Denk eens aan productlijnen met de bedrijfsnaam erin. Uber doet dat consequent. UberX, UberBlack, in elke dienst zit de merknaam al verpakt.
Sinds onze nieuwe naam krijgen we veel meer spontane aanvragen van onze doelgroep. Zo’n nieuwe naam vergt een investering, maar levert ook veel op. Als je deze vijf manieren toepast om je nieuwe bedrijfsnaam te kiezen.
Leer van de groeigeheimen van Verne Harnish
Meer weten waarom de juiste bedrijfsnaam zo belangrijk is? En andere slimme tips om te groeien? Kom naar de Masterclass Scaling Up met Verne Harnish op dinsdag 8 november 2016. Klik hier voor meer informatie en tickets.