Benieuwd naar het verhaal achter deze én andere ondernemers? Bestel dan nu gratis de Sprout-gids ‘Lang leve de ondernemer‘.
Monique Ansink – Excellent Products
Monique Ansink (40) had nooit gedacht eigenaar van Excellent Products te worden toen ze daar op twintigjarige leeftijd aan de slag ging. Na een carrièreswitch naar Nestlé besloot ze de sleepkabelfabrikant in 2008 geheel over te nemen. Naast een omzet van vier miljoen euro ging vorig jaar niet alles voor de wind: Excellent Products schond onbedoeld in Zwitserland de invoerrechten. Nu ligt er en claim van 50.000 euro van de Zwitserse douane. Volgens de Ansink waren er dingen misgegaan met stempels bij de Kamer van Koophandel: “Ik zal nooit meer blind varen op een instituut als de KvK, ik ga voor informatie over export nu direct naar de douane.”
Haar gouden tip:
“Stilstaan is geen optie. Je moet doorgroeien om positie te houden. Groeien geeft je bestaansrecht.”
Xander Kranenburg – Live Solutions
Evenementenorganisator Live Solutions heeft een zwaar jaar achter de rug. De omzet daalde in één jaar met driehonderdduizend euro. “De telefoon ging niet, vaste klanten waren terughoudend en koude acquisitie leverde weinig op.” Ze hadden gelukkig een goede buffer: “Ons businessmodel is heel simpel: geld dat we niet hebben, geven wij niet uit. We hebben geen lening of schulden”, zegt mede-oprichter Xander Kranenburg. Dit jaar gaat het alweer een stuk beter en is er ruimte voor nieuwe werknemers. “Wij willen vooral bezig zijn met projecten waar ons hart sneller van gaat kloppen, groei komt dan vanzelf.”
Zijn gouden tip:
“Never, never, never give up. Uiteindelijk komt het altijd weer goed.”
Viviënne van Eijkelenborg – Difrax
Het grootste succes voor Difrax in 2010 was het winnen van de ‘Baby Innovation Award’, een belangrijke consumentenprijs. Viviënne van Eijkelenborg (42) won de prijs voor het vernieuwen van de traditionele kolffles. Omdat de ontwikkeling van een nieuw product duur en tijdrovend is, waren er eerst gesprekken met concurrent Medela uit Zwitserland en later met Philips. Toen deze op niets uitliepen, besloot van Eijkelenborg dat het tijd was om het heft in eigen hand te nemen. “We brengen alleen iets op de markt als het iets toevoegt, want we maken geen ‘me too’-producten.”
Haar gouden tip:
“Focus, focus, focus, terwijl er zoveel leuke dingen te doen zijn.”
Bert Twaalfhoven – Serieondernemer
Serieondernemer pur sang Bert Twaalfhoven (81) richtte in de loop van zijn decennialange carrière maar liefst 51 bedrijven op. Over zijn successen wil hij het niet hebben. Wel over zijn blunders. Want, en Twaalfhoven citeert uit een oud Chinees gezegde, mislukkingen zijn de moeder van succes. De ondernemer zag kansen nadat een fabriek volledig afbrandde (en door zijn inzet na een week alweer operationeel was) en ging voor twaalf miljoen het schip in door een kwalitatief slecht product. “Dat laatste was mijn grootste blunder ooit.”
Zijn gouden tip
“Weet wat je niet weet en compenseer je gebrek aan kennis met mensen die het wél weten.”
Lara de Graaf – Ydence
“Een rollercoaster.” Zo omschrijft Lara de Graaf (21) haar eerste jaar als ondernemer. Haar modemerk Ydence en gelijknamige webshop beleefden een vliegende start. Ze betrok haar eerste bedrijfspand en de media liepen de deur plat. Inmiddels probeert ze haar online collectie ook naar naar fysieke winkels te brengen. “Wil je echt groeien en een merk groot maken, dan moet je in de winkels hangen.”
Haar gouden tip:
“Groot denken maar muizenstapjes nemen. Je moet een bepaald doel voor ogen hebben, maar niet te snel willen gaan.”
Frank Böhm – Flexcited.com
Van organisator in de partyscene is Frank Böhm (33) zich met Flexcited steeds meer gaan richten op bedrijfsevenementen en eventmarketing. Daar valt nog een wereld te winnen. Met zijn ‘Disco Bingo’ – bingo met discomuziek in plaats van cijfers – heeft hij naar eigen zeggen een vernieuwend concept voor bedrijfsfeesten in handen. “Ik heb nu iets ontwikkeld wat ik mijn hele leven kan blijven doen.”
Zijn gouden tip:
“Doe wat je goed kan, werk samen met mensen en besteed uit wat je liever niet wilt doen.”
Koen en Thijs Wolters – Nippon Blades
De koksmessen die Koen (28) en Thijs (31) Wolters verkopen worden stuk voor stuk met de hand gemaakt in Japan. Het bleef eerst angstvallig stil toen de webshop vorig jaar live ging. “We dachten dat als je maar AdWords gebruikt en bovenaan in Google staat, je vanzelf wel verkoopt”, bekennen de broers. Ze zochten de publiciteit en schreven culinaire journalisten aan. Met succes: onder andere Sylvia Witteman was erg enthousiast over de kwaliteit van de messen. Vorig jaar lag het aantal bestellingen nog rond de vijftig, dit jaar moeten dat er duizend worden. “Nu we aandacht in de pers hebben, zie je het aantal orders per dag toenemen.”
Hun gouden tip:
“Je kunt zelf wel hard roepen dat je een goed product hebt, maar het is natuurlijk beter als mensen die er verstand van hebben dat zeggen.”
Marcel Beemsterboer – Emesa
Marcel Beemsterboer (44), commercieel directeur van onder andere Vakantieveilingen.nl, kan terugkijken op een succesvol jaar. De website draait dagelijks zo’n vijfduizend transacties, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Beemsterboer is de laatste van de drie oprichters die er nog werkt sinds het bedrijf begin dit jaar werd verkocht. “Mijn belangrijkste rol is dat ondernemerschap vasthouden en zorgen dat we niet een normaal bedrijf worden. Dat zou dodelijk zijn.”
Zijn gouden tip:
“Je moet als oprichter op tijd zaken overdragen aan vakspecialisten, zodat het bedrijf kan blijven groeien en niet afhankelijk blijft van één of twee personen.”
Bestel gratis deze Sproutgids
De special Lang leve de ondernemer wordt je aangeboden door onze partner De Goudse Verzekeringen.
Bezig met laden…