Een misverstand wil Hillenga (foto boven) van eenmansstartup Pizza Automaat meteen de wereld uithelpen: hij doet niet aan food printing. Nee, zijn pizza-automaat is simpelweg een supersnelle oven, waar vier pizza’s in kunnen. Binnen vier minuten is zo’n pizza klaar om op te eten.
De pizza’s bestelt de in Hoogezand woonachtige Hillenga bij het Veendamse bedrijf Pizza in the Box. “De automaat bevat ingebouwde techniek die ons de verkoopcijfers doorgeeft”, zegt Hillenga. “Op basis van die cijfers kunnen we inschatten wanneer we de machine bij moeten vullen. Hiervoor werk ik samen met een koeriersbedrijf. De automaat is dus nooit leeg.” Hillenga zegt daarnaast maandelijks enkel 15 euro per automaat kwijt te zijn aan stroomkosten. “Ze zijn erg duurzaam.”
Groningen
Op dit moment staan zijn pizzamachines op drie locaties in Groningen. Hillenga doet een pilot bij de campus van de Hanzehogeschool, die al in de ochtend goed schijnt te zijn voor rijen mensen. “Studenten, he?”, zegt Hillenga lachend. Daarnaast staat er eentje bij de Jumbo in Groningen. Een der bevindt zich in het Groningse uitgaansgebied. Hier heeft hij er een geïnstalleerd tegenover – ja, gewaagd – de Domino’s. Hillenga vertelt dat de eigenaar van deze pizzashop al is gaan klagen. Iets met dat het ongezond is, al zijn de pizza’s van Domino’s dat natuurlijk ook. “Tsja”, zegt Hillenga, “van mijn pizza’s krijg je in ieder geval geen vette handen”.
Zuid-Afrika
Hillenga stond afgelopen jaar al in de 25 onder 25 van Sprout, maar zijn idee lijkt nu echt vleugels te krijgen. De ondernemer sloot een deal met een Zuid-Afrikaanse supermarktketen voor 150 pizza-automaten. Hillenga vertelt dat hij aan de opdracht komt via een Nederlandse man die voor een grote retailorganisatie werkt, waar de Afrikaanse keten onderdeel van uitmaakt. Nadat de retailmanager een stuk over Hillenga had gelezen in de krant, nam deze contact op met de Groninger. Financiële gegevens over de verkoop van zijn automaten houdt Hillenga voor zichzelf.
Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven: ook bij de Groningse Jumbo vormt zich een rij voor de kant-en-klaar-pizza’s.
Tesla
Ook het hippe Tesla heeft inmiddels een order gedaan bij Hillenga. Drie maanden geleden kreeg de ondernemer een mailtje van de elektrische auto-scaleup, waarin het Amerikaanse bedrijf zijn interesse toonde. Nu gaat er een automaat naar een Nederlands kantoor van Tesla op proef, vertelt Hillenga. Als het aanslaat, komt hij de machine er voor langere tijd te staan. De automaat gaat naar een kantoor in Amsterdam of Tilburg, en nee, de Groninger heeft nog geen persoonlijk contact gehad met Tesla-icoon Elon Musk.
Hillenga wil zich de komende tijd focussen op Nederland, en daarna op andere landen in West-Europa. Dit najaar houdt hij een pilot bij “vijf tot tien” trein- en tankstations in Nederland. Hiervoor maakte de ondernemer afspraken met onder meer de NS en Shell. Hillenga denkt dat zijn uitvinding een gat in de markt kan zijn voor hongerige reizigers, die niet lang willen wachten.
En daar zit een extra verdienmodel in, weet de ondernemer. Namelijk: reclame. In augustus komt hij met een nieuwe versie van zijn pizzamachine. Deze krijgt een touchscreen, en terwijl de consument wacht ziet hij of zij reclames van bedrijven verschijnen. Daarnaast word je als consument gevraagd mee te doen aan een korte enquête. Zo kan Hillenga zijn product verbeteren. Beantwoord je alle vragen, dan kun je een korte game spelen. Als het apparaat niet in gebruik is, vertoont deze ook reclames van bedrijven.
Frans avontuur
Al vanaf zijn zestiende is Hillenga bezig met ondernemen. Aanvankelijk wilde hij een paraplu-automaat Nederland veroveren. Het regent vaak, maar een paraplu kopen lukt lang niet altijd. Geinig idee, maar Hillenga ruilde de paraplu’s al snel in voor de pizza’s. Hij had namelijk gelezen dat de pizza het snelst groeiende horecaproduct van Nederland was.
Na de nodige research op internet ontdekte Hillenga een Franse partij die de automaten zou kunnen produceren. Hij leerde een beetje Frans, en reed met zijn tien jaar oudere neef naar Frankrijk om zaken te doen. Hillenga deed zich voor als iemand die ouder was, want met een kind zaken doen ging de Franse producent te ver. Uiteindelijk gingen de Fransen overstag, en Hillenga maakte een selectie prototypen. Winst maakt de ondernemer sindsdien nog niet, maar volgend jaar hoopt Hillenga zwarte cijfers te schrijven. Omzetcijfers wil hij niet delen.
Ijzeren discipline
De jonge ondernemer lijkt er echt voor te gaan. Hillenga stak al zijn spaargeld in dit bedrijf, en stopte er zijn HBO-studie Business and Retail Management voor. Hillenga wil zich volledig focussen op zijn bedrijf, en houdt er een ijzeren discipline op na. Hij begint vroeg in de ochtend, gaat sporten om 7 uur en om 11 uur heeft hij zijn werk voor de dag er alweer opzitten. Dan kan hij zich richten op zijn toekomstplannen met de pizza-automaat, waarmee hij tot diep in de avond bezig is. Maar, zo concludeert hij als een echte ondernemer: “Het voelt niet als werken.”