Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ver.iD mikt op nieuwe miljardenmarkt en wil ‘Adyen voor digitale identiteit’ worden

DigiD krijgt een Europese opvolger. Het Amsterdamse Ver.iD speelt daarop in en bouwt een brug tussen de verschillende identiteitsapp die eraan komen. Het bedrijf haalde onlangs 2 miljoen euro op en mikt nu op 4 miljoen voor Europese expansie. 'Elke week heb ik wel Amerikanen aan de telefoon.'

ver.id sten reijers roger olivieira robert van altena
De drie oprichters van Ver.iD: Sten Reijers, Roger Olivieira en Robert van Altena. Foto: Oof Verschuren

Wat is Ver.iD?

Ver.iD bouwt een SaaS-platform waarmee bedrijven en organisaties verschillende digitale id-wallets kunnen verwerken. Zo’n id-wallet is een app op je telefoon waarin je op een veilige manier persoonlijke gegevens bewaart zoals je identiteit, diploma’s en vergunningen. Een soort DigiD on steroids.

Dat is bijvoorbeeld handig voor het verifiëren van jouw identiteit. Nu wil MyWheels je rijbewijs scannen voordat je een auto mag huren, vraagt Bunq om je paspoort voor het openen van een rekening en wil Vinted een identiteitsbewijs zien voordat je kleding (ver)koopt. Straks kan dat allemaal direct vanuit de id-wallet.

Burgers kunnen daarbij zelf kiezen welke gegevens ze delen. Een voorbeeld: als je in de supermarkt moet aantonen dat je ouder bent dan 18, deel je vanuit de app alleen je geboortedatum met de kassamedewerker – met handtekening van de overheid.

‘Er gebeurt iets heel groots’, zegt Robert van Altena, medeoprichter en ceo van Ver.iD. ‘Naast het uitgeven van papieren identiteitsdocumenten moet de overheid voortaan ook data uit de Basisregistratie Personen ontsluiten via identiteisapps. In één klap krijg je een heel nieuw fenomeen dat de markt op z’n kop gaat zetten.’

Nieuwe EU-wetgeving (eIDAS 2.0) verplicht alle EU-lidstaten om hun burgers uiterlijk in 2026 toegang te geven tot minstens één digitale identiteitsapp. In de praktijk zullen er per land misschien wel vijf of tien wallets zijn, denkt Van Altena.

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, een financiële en juridisch administratieve dienstverlener die wereldwijd bedrijven helpt om internationaal zaken te kunnen doen. 

Zo werkt in Nederland de overheid aan de NL Wallet, is de gemeente Nijmegen al ver met identiteitsapp Yivi, heeft KPN de eWallet en sleutelt PostNL aan een eigen identiteitsapp. Van Altena verwacht dat banken zich ook gaan mengen in de strijd. Doe dit keer 27 voor elke EU-lidstaat en chaos dreigt.

Burgers hoeven maar één identiteitsapp te hebben op hun telefoon, maar bedrijven en overheden moeten alle id-wallets kunnen accepteren voor identificatie. Ver.iD faciliteert dat, als een soort Adyen voor digitale identiteit. De startup integreert alle identiteitsapps in zijn platform en ontsluit deze op een makkelijke manier voor bedrijven en instellingen. Hierdoor heeft een organisatie in één keer toegang tot meerdere id-wallets.

Wie zitten erachter?

Robert van Altena (59), Sten Reijers (35) en Roger Olivieira (52). Ceo Van Altena brengt als voormalig partner bij KPMG en PwC uitgebreide kennis van compliance en regelgeving mee. Hij heeft op dat gebied dertig jaar ervaring en geeft daarover ook les aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Via via leerde hij cto Reijers kennen, die gepromoveerd is als natuurkundige, stage liep bij ASML en diverse startups opzette. Voor een van Reijers bedrijven experimenteerden ze met blockchain-oplossingen voor digitale identiteit.

Olivieira is bij Ver.iD verantwoordelijk voor business development en brengt ervaring mee als ondernemer in onder meer de evenementen- en marketingwereld. Hij zette onder meer het financiële systeem achter het Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) op poten door die te koppelen aan het platform van Bunq. Dat deed hij samen met PwC, van waaruit Van Altena aanhaakte.

De drie brainstormden over een eigen bedrijf en zagen id-wallets als een kans. In juni 2022 werd Ver.iD officieel opgericht.

De lange loopbaan van Van Altena in de accountancy komt nu goed van pas. Het geeft klanten vertrouwen. ‘En ik heb hartstikke wit haar. Dat helpt natuurlijk wel’, lacht hij. ‘Maar uiteindelijk moet vertrouwen niet in mijn persoon zitten, maar in het product.’

Wie zitten er op Ver.iD te wachten?

Bedrijven, overheden en andere organisaties die id-wallets moeten accepteren voor identificatie. Zo gebruikt de gemeente Nijmegen Ver.iD voor de digitale dienstverlening aan burgers. Ook is het platform geïntegreerd in SaaS-oplossing ComplianceWise, waarmee zo’n 200 accountantskantoren kunnen voldoen aan wettelijke vereisten rondom klantidentificatie.

Verder loopt er een pilot met de Kamer van Koophandel om bevoegdheidsgegevens van bestuurders te ontsluiten via id-wallets.

En Ver.iD heeft een mantelovereenkomst met het Verbond van Verzekeraars. ‘Alle verzekeraars in Nederland kunnen met ons platform experimenteren. En dat gebeurt ook’, zegt Van Altena. ‘Nationale-Nederlanden loopt voorop, maar ook Aegon en Achmea zijn druk aan de slag.’

Wat is het verdienmodel?

Ver.iD werkt met een abonnementsmodel. Klanten betalen een vast bedrag per maand per businessunit.

‘Als je Nationale-Nederlanden bent, dan betaal je voor leven, schade, zorg’, legt Van Altena uit. ‘Dan heb je drie abonnementen. Want voor de klant moet het duidelijk zijn dat hij bijvoorbeeld in geval van zorg andere regels heeft met wat hij mag delen dan bij schade of leven.’

Hoever is Ver.iD?

Van de 16 medewerkers is de helft bezig met inhouse softwareontwikkeling op het kantoor in Eindhoven. Daarnaast richt een deel zich in Amsterdam op de kwaliteitsbewaking, compliance en audits om de processen en databeveiliging op een hoog niveau te houden. Ver.iD hoopt dit jaar namelijk de accreditatie voor vertrouwensdienstverlener (‘Qualified Trust Service Provider’) te verkrijgen.

Over financiële resultaten wil Van Altena niks kwijt. Winstgevend is Ver.iD in elk geval nog niet; alle opbrengsten investeert de startup in groei. Naast Nederland is de startup ook actief in Duitsland en Italië. Daar hoopt het bedrijf in de loop van het jaar de eerste klanten binnen te halen. In het tweede kwartaal staat er een test gepland met de officiële Duitse id-wallet.

Ver.iD zet zich in de markt als een Europese speler. Daar hoort een volledig Europese infrastructuur bij: het bedrijf werkt samen met de Franse cloudprovider Scaleway en het Finse Upcloud. Van Altena: ‘We laten geen data van Europese burgers over Amerikaanse servers lopen. Dat past niet.’

Volgens Van Altena gaat er in de Europese markt voor identiteitsverificatie jaarlijks ongeveer 24 miljard euro om. ‘Daarvan gaat zo’n 15 miljard schuiven door de komst van id-wallets. Wij denken dat een procent of tien bij partijen als ons terechtkomt, dus 1,5 miljard euro.’

Omdat Ver.iD er vroeg bij was, heeft het bedrijf een goede uitgangspositie veroverd. In december werd de startup door analistenbureau KuppingerCole uitgeroepen tot ‘Rising Star’ in digitale identiteit.

Maar concurrenten zijn er genoeg. De grootste komen uit de VS: Trinsic en Authologic. In het Verenigd Koninkrijk is Select ID actief, in Duitsland Lissi en het Noorse Signicat is Europees marktleider op het gebied van online authenticatie en digitale ondertekening. Allemaal zijn ze bezig met id-wallets, of zullen dat naar verwachting doen.

En partijen als Onfido of Persona? Dat zijn bedrijven die bijvoorbeeld banken inschakelen om de identiteit van klanten digitaal te checken. Van Altena ziet hen niet als concurrent. Sterker nog: id-wallets maken hun diensten straks overbodig.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

De start van het bedrijf hebben Van Altena, Reijers en Olivieira zelf gefinancierd. De afgelopen twee jaar legden verschillende angel-investeerders, die liever anoniem blijven, in totaal 2 miljoen euro in. ‘Het is een mix van spelers die het via hun family offices gedaan hebben en mensen die affiniteit hebben met dit thema.’

Dat nieuws werd begin dit jaar naar buiten gebracht. Inmiddels is Ver.iD bezig met een nieuwe ronde van 4 miljoen euro om de Europese groei te versnellen. De internationale interesse is groot, zegt Van Altena. Ook van buiten Europa. ‘Elke week heb ik wel Amerikanen aan de telefoon.’

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten: