Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het label van Tappr maakt je shirt uniek en zorgt dat je je surfplank nooit meer kwijtraakt

Met zijn slimme labels en tags geeft Tappr kleding, fietsen en andere producten een unieke digitale identiteit. Zo vind je alle relevante info erover makkelijk terug - en krijgen de makers direct contact met hun klanten. 'Merken zitten daarom te springen.'

tappr bas van der pol

Wat is Tappr?

Een platform dat kleding, een e-bike, tent en eigenlijk elk consumentenproduct een unieke tag of label geeft, die de eigenaar toegang geeft tot relevante informatie over het individuele product. Je scant de qr-code van een shirt en krijgt in een oogopslag te zien waar het van gemaakt is en welke impact het maakt op het milieu. Of je houdt hem boven de nfc-tag in je tentzak en komt op een pagina met filmpjes die je uitleggen hoe je hem opzet en onderhoudt.

‘We geven elk product een digitale identiteit’, vat Bas van der Pol samen, de oprichter van Tappr. Superhandig voor consumenten die meer (of alles) willen weten van de mooie spullen die ze aanschaffen. Maar ook: interessant voor de makers. Die kunnen informatie geven die helemaal is afgestemd op het specifieke product.

En: merken krijgen zo een extra contactmoment met hun klant en verzamelen waardevolle data. ‘In een tijd waarin het volgen van consumenten door onder meer Apple’s privacybeleid steeds moeilijker wordt, zitten merken daarom te springen’, weet Van der Pol.

Die klantendata is een belangrijke usecase voor zijn platform, de regels rond duurzaamheid kunnen het een tweede push geven: in 2026 breidt de Europese Unie de producentenaansprakelijkheid uit met een verplicht digitaal productpaspoort. Ze moeten dan online vermelden uit welke materialen hun producten bestaan.

‘Vanuit de filosofie: als je een product de wereld in slingert, ben je er ook verantwoordelijk voor om het eruit te helpen. En dat zet je niet even op een waslabeltje, dat sowieso niet duurzaam is en er vaak meteen wordt afgeknipt.’

Wie zitten achter Tappr?

Tappr is niet de eerste startup van Van der Pol (27): met Ciphix won hij jaren geleden al eens de 25 onder de 25-award voor beste jonge ondernemer. Ciphix was met zijn diensten rond robotic proces automation (RPA) een heel andere tak van sport. Twee jaar geleden verliet hij het Rotterdamse softwarebedrijf, ‘omdat ik liever een echt product wilde bouwen.’

Dat begon met een combinatie van NFT’s – de bekende gewaarmerkte digitale items – en fysieke producten met een nfc-tag. ‘Dat vond ik gewoon vet, en merken waren zeker geïnteresseerd, maar alleen als marketingverhaal. Te weinig om een business op te bouwen. De draai naar het betere contact met de klant die jouw producten bij pakweg Zalando of een andere marktplaats koopt, bleek de juiste.’

Van der Pol vond Peter Kats als co-founder, een veteraan uit de kledingindustrie met hoge managementposities bij merken als Lee, Vans en Asics op zijn cv. Die is samen met hem verantwoordelijk voor de businessdevelopment. De technneut van het drietal oprichters is Anna Nerwińska, die vanuit Warschau de developers aanstuurt.

En dan is ook Jorrit Steinz, oprichter van ChannelEngine, actief als adviseur en als investeerder betrokken bij Tappr. ChannelEngine koppelt webshops aan verkoopplatforms zoals Amazon, AliExpress en eBay. Steinz’ bemoeienis is daarom best logisch, zegt Van der Pol: ‘Jorrit is een pionier op het gebied van marketplaces, waar merken soms bang zijn hun brand equity te verliezen door de anonimiteit. Dat contact leggen wij zodra een klant ons label scant.’

tappr label schoenen

Wie zitten erop te wachten?

Veel modemerken verkopen hun producten niet meer via eigen websites of winkels. De klant die via Amazon of een andere marktplaats iets aanschaft, heeft al een lossere band met de producent, en dat lost Tappr deels op. De qr-code of nfc-tag brengt de klant naar een webpagina, waar het een kleine moeite is om je e-mailadres of andere informatie achter te laten in ruil voor garantie of andere goodies.

En dat werkt goed, kan Van der Pol al laten zien: bij een van zijn klanten registreert 75 procent hun aanschaf. ‘Dat is gigantisch veel. En ze krijgen er ook iets voor terug: als pakweg een tas of surfboard eenmaal is geregistreerd, is hij altijd herkenbaar en dus goed terug te vinden als hij zoekraakt. Lost and found is echt een nuttige toepassing.’

De mogelijkheid om alle informatie over de duurzaamheid van je product te kunnen delen met gebruikers, trekt ook al zakelijk klanten. Dat zijn de voorlopers, die Brusselse verplichtingen niet afwachten.

Wat is het verdienmodel?

Tappr rekent een fee voor de implementatie van zijn slimme labels, een jaarlijkse vergoeding voor het gebruik van zijn platform en een kleine fee per product dat er wordt aangemeld. In ruil daarvoor krijgen klanten alle data teruggeleverd, en een aantrekkelijke manier om de informatie over hun producten te delen.

Naast die premium variant bouwt Van der Pol nu ook aan een instapversie van zijn platform: Passportbuilder. Daarmee kunnen klanten in principe zelf aan de slag. Beschouw het als een contentmanagementsysteem à la WordPress, maar dan toegesneden op digitale productinformatie en de interactie met hun afnemers. ‘Zo kunnen ook merken met weinig budget ermee aan de slag. Er kwam best veel vraag namelijk, tot uit Nigeria en Soedan aan toe.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Hoever is Tappr?

Met een team van rond de acht personen is Tappr zijn product aan het uitbouwen en al volop de boer op in verschillende branches. De Deense tentenfabrikant Nordisk is klant en won in juni nog een prijs voor Digital Customer Experience dankzij de Nederlandse startup.

Ook sportmerk Fila gebruikt Tappr al, en fietsfabrikant Brinckers en diens Belgische collega Grandville. ‘Ik schat dat we nu in ongeveer 500.000 producten zitten waarvoor een code is uitgegeven, en 30.000 consumenten hebben zich geregistreerd.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er is dus al omzet, maar die ligt eerlijk gezegd nog een beetje achter bij waarop Van der Pol eerder had gehoopt. ‘Het is best pittig. We merken dat de IT-budgetten van de marketeers op slot zitten. We hebben goede ingangen, men is enthousiast over de mogelijkheden, maar dan stokt het vaak. Terwijl we voor de marketeers toch echt een probleem oplossen: ze zijn zo’n beetje blind door het wegvallen van alle trackinginformatie.’

Nog geld nodig?

Van der Pol heeft net een grote angel-investeerder uit de fashionwereld gestrikt, en dat was hoog tijd. ‘Het Bas van der Pol-dripfund liep een beetje op zijn einde’, grapt hij. Waarmee hij bedoelt dat elke maand de burnrate uit eigen zak bijpassen niet echt een duurzaam model is. ‘Het is nu de bedoeling dat we ons met de cashflow en de investering kunnen bedruipen, al sluit ik op termijn een seedronde niet uit.’

Lees ook deze artikelen over fashion-ondernemers: