Met ChannelEngine helpt Jorrit Steinz (47) bedrijven bij het verkopen op online marktplaatsen zoals Amazon, Bol.com, Zalando, H&M en Wehkamp.
Wat: Verbinden van retailers, merken en distributeurs met de grootste marketplaces
Wie: Jorrit Steinz (47)
Daagt uit: ‘Merken, om cross-border te werken’
Sinds: 2015
Website: Channelengine.com
Natuur- en kiteliefhebber Jorrit Steinz onderneemt al ruim twintig jaar. Zo was hij mede-oprichter van SB Commerce, een bedrijf dat tientallen webshops in portfolio had, en in stappen werd verkocht aan Sanoma Media.
Het verbaast hem dat het voor retailers niet mogelijk was om gewoon makkelijk hun eigen winkel ‘in te pluggen’ bij bekende marktplaatsen als Bol.com, Amazon en Wehkamp. Het motiveert Steinz in 2015 om met ChannelEngine een nieuw ondernemersavontuur te starten.
Steinz ziet dat de e-commercemarkt steeds meer de d2c-kant (direct to consumer) op beweegt. Anders gesteld: merken bieden hun waar direct aan de consument aan. Ook de allergrootste ter wereld. Die hebben hiervoor vaak al een eigen webshop en fysieke kanalen, maar waarom niet gebruikmaken van bestaande en goed bezochte online marktplaatsen als eBay en Bol.com?
‘Gevestigde spelers zoals eBay en Amazon krijgen steeds meer gezelschap van grote retailers die zelf marktplaatsen worden, zoals MediaMarkt en Decathlon. Marketplaces nemen de e-commerce meer en meer over’, aldus Steinz.
Het aantal marktplaatsen groeit nog steeds, doordat ook partijen als Zalando en Decathlon hun online winkels openstellen voor derden. Bovendien zijn er ook steeds meer afzetmogelijkheden via sociale kanalen als Instagram en TikTok.
ChannelEngine vergemakkelijkt het managen van al die marktplaatsen door een platform te bieden tussen de verkoper en marktplaatsen. Met zijn SaaS-oplossing automatiseer je de verkoop, op alle kanalen, wereldwijd. En dat slaat aan, als je kijkt naar de groei: Steinz’ scaleup groeide in de afgelopen vier jaar van 20 naar 220 medewerkers en heeft kantoren in Leiden, München, Dubai, Singapore, Melbourne, New York en Toronto.
Om deze groei verder aan te kunnen jagen, sloot Steinz in maart 2022 een series B-ronde van 50 miljoen dollar voor ChannelEngine. De ronde werd geleid door de grote venturecapitalinvesteerder Atomico, dat eerder groeigeld stak in onder meer Messagebird en Klarna. In totaal wist het bedrijf van Steinz al 57 miljoen dollar uit de markt te trekken.
Wat ongetwijfeld helpt bij het overtuigen van investeerders is de imposante klantenlijst die hij kan laten zien. Onder meer koffiegigant JDE, zeepconcern Reckitt Benckiser, Unilever, lampenbedrijf Signify, Hunkemöller en Bosch maken gebruik van de diensten van het Leidse SaaS-bedrijf
Het is de ambitie van ChannelEngine om wereldwijd zoveel mogelijk grote verkoopkanalen aan te sluiten op zijn platform en dit in alle regio’s ter wereld aan te bieden. Op die manier kunnen merken die ChannelEngine gebruiken hun bereik vergroten.
Overigens heeft Steinz als doorgewinterde ondernemer wel wat tips voor collega’s die geld willen ophalen. ‘Leer de vc’s kennen voordat je het geld nodig hebt. Laat ze zien wat je kan, hoe je bedrijf groeit en zorg ervoor dat je forecasts realistisch zijn […] Uiteindelijk gaat het erom dat je kunt aantonen dat je in control bent en het businessmodel haalbaar en schaalbaar is.’
Wie zich wil voorbereiden op een rondje geld ophalen adviseert hij The Secrets of Sand Hill Road te lezen. ‘Dit is geschreven door iemand uit de vc-wereld en hij beschrijft wat hun voornaamste beslisgronden zijn.’