Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Solliciteren? Recrubo maakt er een chatgesprek van

Gezocht: handjes op de werkvloer. Recrubo sloopt elke drempel om te solliciteren, door middel van chatbots en WhatsApp. Met klanten als Zeeman, Praxis, Asito en DHL heeft de startup in korte tijd al een fraai klantenbestand weten op te bouwen.

recrubo niels tukker

Wat is Recrubo?

Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw is de arbeidsmarkt in Nederland niet zó krap geweest als nu. Veel bedrijven hebben de grootste moeite om hun openstaande vacatures te vullen. De manier waarop ze die zoektocht organiseren, is volgens Niels Tukker (tweede van rechts op de foto boven) van Recrubo wel aan een beetje disruptie toe. Wat hij zijn klanten belooft? Snel met kandidaten in gesprek. Zonder gedoe met sollicitatiebrieven en cv’s.

Hij geeft een voorbeeld: ‘Stel dat je op TikTok of op een abri een leuke vacature-oproep van Blokker ziet langskomen en meer wilt weten. Je reageert dan via WhatsApp. Er volgt meteen een antwoord: ‘Wat leuk dat je interesse hebt, hoe heet je? Gevolgd door: wil je fulltime of parttime aan de slag?’, zegt Tukker.

‘Dan vraagt de chatbot naar je postcode en worden alle Blokker-filialen in jouw regio met openstaande vacatures getoond. De sollicitant geeft dan aan waar zijn of haar interesse naar uitgaat. Meteen daarna krijg je een paar data voorgesteld om langs te komen. Een dag voor de afspraak volgt een herinnering, ook dat gaat helemaal automatisch.’

En zo staat er de dag erop bij Blokker iemand op de stoep, klaar voor een gesprek met de filiaalmanager over een mogelijke functie in de winkel. Tot dan is er nog geen menselijke tussenkomst geweest.

Wie zitten erachter?

Niels Tukker was als scholier al een bezige bij, met zijn vingers in allerhande bedrijfjes. Webshops met name, maar ook als bouwer van webapplicaties. Hij probeerde het zelfs nog even als verkoper van kunst. Aan de Fontys University of Applied Science in Tilburg studeerde hij Commerciële Economie, met Digital Business Concepts als concrete richting. Een commerciële opleiding, met nieuwe technologie zoals AI, blockchain en VR als rode draad.

‘Als ik ergens wilde bijverdienen, dan liet ik de uitzendbureaus en vacaturesites links liggen. Ik zocht een bedrijf uit, regelde via via het telefoonnummer van de werkgever en nam dan direct contact op. Dat werkte vrijwel altijd’, aldus Tukker.

In zijn hoofd begon het te roeren. Kan ik dit concept via de WhatsApp-API schalen, vroeg hij zich af? Ja, is zijn conclusie na een rondje valideren langs verschillende bedrijven. Bram den Ouden en Cedric Remond stapten vervolgens als co-founders aan boord. ‘Bram als een soort duizendpoot die de operatie leidt, Cedric als software-engineer. Het zijn mensen die ik al wat langer ken’, aldus Tukker.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten er op Recrubo te wachten?

De startup is er voor de wat grotere bedrijven met een constante vraag naar personeel. En dan gaat het niet om managementfuncties en hoogopgeleide kenniswerkers, maar om bezorgers, caissières, winkelmedewerkers en schoonmakers. Het zijn de zogeheten blue colour service employees. Of plat gezegd: het werkvolk.

‘Juist voor deze doelgroep moet je het solliciteren zo laagdrempelig mogelijk maken. Geen uitgebreide brief met motivatie, maar gewoon even appen. Snel en simpel, in een taal die deze vaak nog jonge doelgroep verstaat’, zegt Tukker.

In november 2021 lanceerde de startup een MVP. Cateraar Sodexo werd snel daarna de eerste klant, maar daar zou het niet bij blijven. Intussen levert Recrubo de technologie aan onder meer DHL, Febo, Praxis, Zeeman, Blokker, Accord Hotels, schoonmaker Asito en leisureconcern Libéma.

Wat is het verdienmodel?

Recrubo hanteert een licentiemodel, dat start bij 500 euro per maand. Voor grote klanten zijn er custom licenties. ‘Het scheelt nogal of we 10 of 500 agenda’s van filiaalmanagers moeten koppelen’, aldus Tukker.

Hoever is Recrubo?

Voor een bedrijf dat nog geen twee jaar geleden haar MVP lanceerde, is Recrubo al best ver. Wie de lijst met klanten ziet, kan niet anders concluderen dat het in een specifieke behoefte voldoet. Een paar weken geleden nog verlengde Blokker het contract met nog eens drie jaar. Alle 450 filialen van de winkelketen hebben toegang tot de recruitmenttool.

Volgende maand lanceert de startup zoals gezegd een 2.0-versie van het product. Daarmee komt er volgens Tukker een flink compartiment met AI onder de motorkap en wordt het sollicitatieproces verder geautomatiseerd.

‘Zo worden de gesprekken nóg natuurlijker’, vertelt hij. ‘Je hebt dan als geïnteresseerde kandidaat bijna niet meer in de gaten dat je met een chatbot aan het communiceren bent.’ Ook denkt het bedrijf zo beter in de behoeften van betalende klanten te kunnen voorzien.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Voor onze bestaande klanten kunnen we het proces nog redelijk platslaan. Blokker zoekt een verkoopmedewerker, DHL een koerier en Asito een schoonmaker. De vragen en voorwaarden komen dan redelijk met elkaar overeen. Met ons verbeterd product kunnen we straks ook bedrijven bedienen die veel verschillende profielen zoeken voor verschillende functies. Denk aan uitzendbureaus.’

Nog funding nodig?

De eerste twee jaar heeft Recrubo zich al bootstrappend overeind kunnen houden. Nu wil de startup gaan schalen en daar zijn euro’s voor nodig. De afgelopen maanden is daarom hard gewerkt aan een eerste financieringsronde. ‘Ik kan alvast verklappen dat dit is gelukt’, zegt Tukker. ‘Maar wie de investeerders zijn en om welk bedrag het gaat? Dat horen jullie komende maand van ons.’

Lees meer over startups en financiering: