Wat is Mego Mobility?
De Amsterdamse startup verhuurt elektrische voertuigen via overstaplocaties (hubs) aan de rand van de stad. Hier kan een vakman, bezorger of ondernemer zijn eigen voertuig parkeren en inruilen voor een elektrische scooter, bakfiets of brommobiel. Daarmee speelt Mego Mobility in op de autoluwe stad.
‘De stad gaat op slot. In 2025 hebben we te maken met zero-emissiezones. Dat betekent: niet langer met je dieselbus de stad in. Wij bieden een alternatief met licht elektrisch vervoer’, aldus oprichter Terence Carter.
In dit businessplan liep Carter echter tegen een behoorlijke uitdaging aan: ‘Waar laden we die verschillende voertuigen op? Ieder voertuig vraagt namelijk om een unieke lader.’ Een universele lader bleek nog niet te bestaan, dus ontwikkelde Carter er zelf één.
De unieke Swell Electric laadt voertuigen draadloos en contactloos op, tot over een afstand van tien centimeter. ‘Zodra je het voertuig op onze laadtegel zet, communiceert die met de zelf ontwikkelde elektronica in de zender. Die weet dan precies welk vermogen het voertuig nodig heeft.’
De eerste hubs zijn inmiddels geopend rondom Amsterdam en Rotterdam.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Aan het roer staat Terence Carter (32). Zijn idee voor de Swell Electric ontstond aan de TU Delft. ‘Ik deed mijn afstudeeronderzoek naar de toekomst van stedelijke mobiliteit en de mogelijkheid om draadloos en contactloos te laden. Na mijn afstuderen, in 2019, diende ik een aanvraag in voor subsidie om dit project te ontwikkelen.’
Carter ontving de subsidie en ontwikkelde, in samenwerking met elektrotechnici van de TU Delft, zijn laadoplossing.
Wie zitten erop te wachten?
Mego Mobility richt zich enerzijds op pakketbezorgdiensten, die van bestelbus overstappen naar licht elektrisch voertuig, zoals PostNL en DHL. En anderzijds op deelmobiliteit-aanbieders, zoals Felyx en Check.
‘We hebben goed contact met Niu, de fabrikant van het type scooter dat Felyx en Check gebruiken’, zegt Carter. ‘Wij zien namelijk dat er best wat problemen zijn met scooters die zomaar overal geparkeerd worden en daardoor paden blokkeren. De gemeenten zijn het zat en worden daar dan ook steeds strenger op.’
Zo halveerde de gemeente Tilburg eerder dit jaar het aantal deelscooters na overlastklachten. Dat willen de deelmobiliteit-aanbieders natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen.
‘Ook interessant: zo’n dertig tot veertig procent van de operationele kosten van deze aanbieders gaan naar het vervangen van de batterijen van scooters die door de hele stad heen staan. Met onze oplossing slaan wij twee vliegen in één klap: we richten een aantal verzamelpunten voor deze scooters in, waar ze ook nog eens worden opgeladen.’
Hoever is Mego Mobility?
De afgelopen twee jaar ging de focus uit naar de ontwikkeling van een volledig werkend prototype, gericht op deelscooters. In de volgende fase wil Carter de lader optimaliseren voor andere voertuigen, zoals bijvoorbeeld de elektrische brommobiel.
‘Dit voertuig mag van de gemeente Amsterdam niet worden aangesloten op laadpalen, bestemd voor auto’s. Daarom willen wij snel aan de slag met een oplossing voor dit probleem.’ Voor deze optimalisatie is echter geld nodig. Dat hoopt Carter binnenkort op te halen.
Wat is het verdienmodel?
‘Eerlijk gezegd’ heeft Carter zich de afgelopen maanden vooral gericht op de technologische ontwikkeling. Het exacte verdienmodel is dan ook nog niet volledig uitgedacht. Wel denkt Carter na over het verhuren van het laadsysteem en ziet hij veel waarde in data.
‘Dankzij onze koppeling, die we maken met het voertuig, kunnen wij vanaf een afstand de hele batterij uitlezen. Daarmee verkrijgen we inzicht in de levensduur en kwaliteit van de batterij en de individuele cellen. Doordat het laadproces direct wordt afgesloten wanneer de scooter (ongewenst) wordt verplaatst, weten wij ook wanneer het voertuig wordt verplaatst of wellicht wordt omgegooid. Die informatie is waardevol voor de klant.’
Nog geld nodig?
In 2019 ontving Mego Mobility een subsidie van 100.000 euro. Dat geld ging naar de ontwikkeling van het prototype. Dit jaar wil Carter het prototype laten certificeren en productieklaar maken. ‘De elektronica is universeel, maar moet wel eerst per voertuigtype getest worden om optimaal te werken.’ Daar is een bedrag tussen de 250.000 en 500000 euro voor nodig.
Een laatste oproep: ‘We zijn op zoek naar partijen die de lader willen testen en zo bijdragen aan de transitie naar licht elektrisch vervoer. En we zijn op zoek naar investeerders die willen bijdragen aan de financiering van die transitie.’
Lees meer over mobiliteit:
- Deze Eindhovense elektrische auto haalt CO2 uit de lucht
- Voor e-busbouwer Ebusco klopt nu eindelijk het financiële plaatje
- Toet! Toet! Het zonneautootje van Squad Mobility komt eraan