Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup ontwikkelt een elektrische zonneauto die CO2 uit de lucht haalt

Lightyear presenteerde tijdens de techbeurs CES 2023 in Las Vegas het ontwerp van zijn volgende zonneauto: Lightyear 2. Een groep Eindhovense studenten doet er een schepje bovenop. Zij werken aan een auto die niet alleen energie uit de zon haalt, maar ook nog eens CO2 uit de lucht onttrekt.

zem auto eindhoven co2 uitstoot
Foto: Bart van Overbeeke

Dit stuk is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 augustus 2022 en bijgewerkt met nieuwe informatie.

Bij startup Lightyear wisten ze al een complete zonneauto te ontwikkelen die door middel van ingebouwde zonnepanelen energie opwekt. Het eerste exemplaar van de Lightyear 0 is al geleverd en ondertussen kijkt het bedrijf uit naar een nieuw en veel betaalbaarder model.

Tijdens de techbeurs CES 2023 in Las Vegas presenteerde Lightyear het ontwerp van zijn volgende zonneauto Lightyear 2. Kosten: 40.000 euro. De bolide is een stuk prijsvriendelijker dan de eerste Lightyear 0, die sinds november voor 250.000 euro de fabriek uitrolt. De productie van de nieuwe zonneauto moet eind 2025 van start gaan.

Zonneauto én CO2-vreter Zem

Studententeam TU/ecomotive, net als Lightyear gelieerd aan de TU Eindhoven, doet er nog een schepje bovenop met hun project Zem.

Het team ontwikkelde een auto die niet alleen energie uit de zon haalt, maar ook nog eens CO2 uit de lucht onttrekt. Dat vraagt om een toelichting van teamleider en TU Eindhoven-student Louise de Laat.

Een auto die meer CO2 opvangt dan hij uitstoot, hoe werkt dat precies?

‘We laden de auto circulair, door gebruik te maken van bidirectioneel laden (bidirectionele elektrische auto’s laden niet alleen op, maar kunnen ook als energiebron fungeren, red.) en zonnepanelen. Zo hebben we een systeem ontwikkeld dat CO2 opvangt terwijl de auto aan het rijden is. Dit systeem hebben we dit jaar ontwikkeld en geïmplementeerd. Wel is het nog steeds in een opbouwfase, maar hij kan al 2 kilogram CO2 uit de lucht halen per jaar. Dat is gelijk aan 10 procent van wat een boom per jaar kan opvangen.’

Belangrijk voor het CO2-positieve element is de ingebouwde filter, legt De Laat uit. ‘Met een auto die van A naar B beweegt, heb je te maken met luchtdruk. Die druk gebruiken wij om de lucht te centreren in een auto, zodat het langs het filter kan gaan. Wanneer de lucht in het filter van de auto komt, wordt die schoongemaakt op basis van CO2. De schone lucht verlaat de auto dan via een spleet die we hebben ontworpen. De CO2 wordt in gasvorm opgeslagen in een filter en kan daar op een later moment ook weer uitgehaald worden.’

zem auto eindhoven
De zonneauto Zem van studententeam TU/ecomotive. Op het dak en de bumper zie je, des Lightyears, zonnepanelen.

Ik begrijp dat er ook speciale laadpalen nodig zijn met een opvang voor zo’n CO2-filter. Zijn jullie daar al ver mee?

‘Ja, daar hebben we een use case voor ontwikkeld. We hebben een extra integratie gemaakt, zodat je je filter uit de auto kunt halen en in de laadpaal kunt plaatsen. Terwijl je je auto aan het laden bent, wordt het filter in dat laadsysteem schoongemaakt op basis van CO2. Het wordt opgevangen met dit filter en de CO2 wordt in een externe tank opgeslagen. De CO2 kun je weer goed gebruiken voor de voeding van landbouwgewassen. Er zijn ook veel andere industrieën bezig om de CO2 om te zetten in koolstof en O2.’

Willen jullie deze palen uiteindelijk zelf op de markt brengen, of zien jullie liever dat een ander bedrijf dit doet?

‘Nee, dit hoort wel een beetje bij het ecosysteem van het filter. Hier ga ik dan ook zelf mee door met een eigen bedrijf. Het team is een patent aan het aanvragen.’

De afgevoerde CO2 kan uiteindelijk worden omgezet in nieuwe energie. Kun je met je auto straks ook je mobiel opladen? 

‘Ja, dat kan, omdat de auto bidirectioneel wordt opgeladen. De auto, zoals we die kennen, kan gekoppeld worden aan een laadpunt en opgeladen worden. Onze auto daarentegen kan ook gezien worden als batterij, waarmee je de auto als energiebron kunt gebruiken om bijvoorbeeld je telefoon op te laden.’

De auto van de studenten kan 120 kilometer per uur rijden, vertelt De Laat. ‘Maar we hebben hem uit veiligheidsredenen nog even op 60 kilometer per uur gezet.’ Het is de bedoeling dat een nieuw studententeam komend jaar doorgaat met het Zem-project. De Laat zal, zoals gezegd, doorgaan met haar eigen bedrijf, dat zich toelegt op het commercieel aanbieden van het filtersysteem. ‘Het zou ook mooi zijn als dat in andere auto’s toegepast kan worden.’

Zem
Een nieuw studententeam zal komend schooljaar doorgaan met de ontwikkeling van de zonneauto Zem. Foto: Bart van Overbeeke

Ik begrijp dat Zem is geïnspireerd door Lightyear, het bedrijf achter de zonneauto dat ook zijn oorsprong vond aan de TU Eindhoven?

‘Ja! Lightyear is ontstaan uit het solarteam van de TU Eindhoven. Dat is een studententeam dat zich voornamelijk bezighoudt met het racen op zonne-energie. We onderhouden veel contact met de bedrijven om ons heen, dus ook met Lightyear. We willen mee in de trend van zonneauto’s, want we geloven erin dat auto’s zich door zonne-energie zullen voortbewegen. We geloven, net als zij, in dat duurzame perspectief, waarbij auto’s ingezet kunnen worden als energietoevoer.’

Tot slot: jullie waren afgelopen jaar in de Verenigde Staten om je auto te promoten. Wat deden jullie daar precies?

‘We hielden een coast-to-coast-tour. Met verschillende consulaten, universiteiten en bedrijven zoals Nissan zijn we in gesprek gegaan over hoe we verduurzaming in de autobranche kunnen bevorderen. Bijvoorbeeld met projecten zoals de onze, dat we ook in Amerika zouden kunnen doorontwikkelen. We ontmoetten er zelfs het koninklijk paar, wat een mooie gelegenheid opleverde om hen onze ideeën te presenteren.’

Lees meer over innovatie in mobiliteit: