Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Feelou ontwikkelt bh die tijdens zwangerschap meegroeit

Zwanger? Dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je borsten. Toch groeien deze dames vaak tot wel drie cupmaten. Dat betekent: een boel nieuwe bh’s in de kast. Zonde, vindt het Rotterdamse Feelou.

Feelou zwangerschapsbh
Je leest nu: Feelou ontwikkelt bh die tijdens zwangerschap meegroeit

Wat is Feelou?

Feelou is opgericht in 2021 en regelde dit jaar patent op de Feelou zwangerschapsbh: een bh die de juiste steun biedt tijdens zwangerschap, kraamtijd en daarna. In samenwerking met aanstaande moeders en medische professionals ontwikkelde Feelou een uniek sluitingssysteem (patent pending) dat in verschillende periodes de juiste pasvorm creëert.

Directe concurrentie is er volgens medeoprichter Anne Dijkstra niet. ‘Er bestaat een enorm aanbod aan zwangerschapsondergoed, maar geen van die producten is ontworpen voor grote veranderingen. Dat terwijl borsten, tijdens een zwangerschap, voortdurend veranderen. Borsten zijn zelfs de enige organen in het lichaam die op volwassen leeftijd nog niet volgroeid zijn. De boezem van een zwangere vrouw ontwikkelt zich volop. Het gevolg? Groeiende, gevoelige en pijnlijke borsten, die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken.’

Volgens Dijkstra zijn de meeste zwangerschapsbh’s slechts voor één periode in de zwangerschap of speciaal voor borstvoeding. ‘De Feelou zwangerschapsbh is de enige ter wereld die de hele zwangerschap met je meegroeit. En dankzij Modal, een natuurlijke stof, ook extra zacht is.’

Wie zitten erachter?

Oprichtster Noor Figdor (23) frustreerde zich over het aantal bh’s dat zij overhield na de zwangerschap van haar eerste kind. Toen zij die gevoelens in haar omgeving ‘ventileerde’ bleek ze niet de enige te zijn. Dijkstra: ‘Dit probleem bleek ook bij veel andere jonge moeders te bestaan. Vooral vrouwen die voor de eerste keer zwanger zijn, vinden het lastig in te schatten hoeveel en wat voor soort bh’s ze nodig hebben. Zo ontstond het idee voor Feelou.’

feelou
In Nederland worden er jaarlijks 165.000 vrouwen zwanger. De doelgroep van Feelou verandert daarmee elke 9 maanden.

 

Met medeoprichtster Anne Dijkstra (40) aan boord, werd een sprintje getrokken naar de lancering van vorige maand. Dijkstra heeft een achtergrond in investment management en startte anderhalf jaar geleden haar eigen circulaire fonds op. Vanuit die hoedanigheid kwam zij met Figdor in contact.

Wie zitten erop te wachten?

Dat is een inkoppertje: zwangere vrouwen. Volgens Dijkstra zien zij door de bomen het bos niet meer. ‘Er bestaat een enorm aanbod aan zwangerschapsondergoed. Zóveel dat het moeilijk is te begrijpen welke bh je nou wanneer nodig hebt. Daarbij is het lastig in te schatten hoeveel je borsten nog gaan veranderen, dus welke maat heb je nou eigenlijk nodig? Wij zien dat vrouwen tijdens hun zwangerschap én daarna tot wel tien verschillende soorten en maten bh’s kopen. Dat is duur en niet duurzaam, want een groot deel hiervan wordt uiteindelijk weggegooid.’

De Feelou zwangerschapsbh moet daar verandering in brengen. ‘Dankzij ons concept kan de doelgroep zich focussen op de dingen die er écht toe doen en dragen we bij aan consuminderen.’

Hoever is Feelou?

Het afgelopen jaar liet Feelou meerdere prototypes testen door vrouwen in verschillende fases van hun zwangerschap: van net in verwachting tot aan de eerste kraamweken. Sinds een maand is de startup ‘live’ met de ‘limited edition’.

Dijkstra: ‘Dat noemen wij zo omdat we voor de eerste keer de stap maakten naar een productiebatch. Met deze batch willen we vooral ervaren wat er gebeurt: wie koopt de bh, hoeveel retours komen er en wat voor feedback krijgen we? Over drie maanden hopen we voldoende geleerd en geoptimaliseerd te hebben om ook commercieel te lanceren.’

Voorlopig is de eigen website het primaire verkoopkanaal. Feelou onderzoekt al wel verschillende mogelijkheden om met retailers samen te werken, maar dat zien de oprichtsters als een volgende fase.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel?

Feelou hanteert een verkoopmodel waarin direct aan de eindconsument verkocht wordt. De zwangerschapsbh kost 69,95 euro. Wat Feelou daaraan overhoudt, wil Dijkstra niet kwijt.

Nog geld nodig?

Tot nu toe wist Feelou alles uit eigen zak te financieren, maar daar komt binnenkort verandering in, zegt Dijkstra. ‘In Nederland worden er jaarlijks 165.000 vrouwen zwanger. Die doelgroep is heel specifiek, maar verandert wel elke 9 maanden. Daarom is het voor ons heel belangrijk om aan een goede branding te werken. Tegelijkertijd willen we, binnen een jaar, de stap over de grens maken. Daar is geld voor nodig. De gewenste geldschieter? Een grote internationale impact investeerder.’

Lees meer over startups en ondernemen: