Wat is Cruit?
Een hr-app waarmee bedrijven recruiters maken van hun werknemers, hun vrienden en familie. De meeste werkgevers zetten al een referralprogramma in waarmee ze hun mensen belonen als die geschikte jobkandidaten aandragen. Bij elke ‘hire’ is er dan een bonus die, zeker bij techbedrijven de afgelopen jaren, kan oplopen tot duizenden euro’s.
Die programma’s waren tot nu toe vooral een Excel-exercitie. Cruit geeft zijn klanten in plaats daarvan een app die werknemers de vacatures presenteert die die ze kunnen delen. Dat gaat makkelijk, via WhatsApp, mail, LinkedIn of wat je maar wilt. En nog mooier: dat delen van vacatures is geen kwestie van alles of niets, de werkgever kan elke share belonen met credits.
De gebruiker kan ook volgen of bekenden inderdaad solliciteren en hoe ver ze komen. Op weg naar de hoofdprijs zijn zo al credits te verdienen die de werknemers kunnen inwisselen tegen producten.
Wie zitten erachter?
Allereerst Steye Kaersenhout (26). Hij deed een paar jaar terug een studie AI aan de VU die hem niet zo beviel. Maar hij had wel een goed idee waar hij zijn voetbalmaatje Zenno Bruinsma (27) en diens collega Yuri Sturkenboom (27) warm voor kreeg: een jobboard voor techbedrijven, maar dan met een sterk algoritme eronder.
Dat liep als Otellu heel goed. Tot uit een brainstorm met een klant het idee voor Cruit rolde: wat als je veel meer uit je referralprogramma zou kunnen halen door het inzetten van een app die het delen met familie en vrienden aantrekkelijker maakt? ‘We zijn direct gaan bouwen en hadden een paar maanden later een product.’
Het was snel duidelijk dat Cruit een aparte startup moest worden die de volledige focus van het drietal verdiende. Bij gesprekken over een financiering voor Cruit raakten ze met Thijs Visser in gesprek, met wie het meteen klikte. Hij stapte eind 2022 in als co-founder en vertegenwoordigt met zijn 41 jaar en ervaring bij onder meer Zivver en Kinly de ‘grijze haren’ bij de startup.
Crisp was toen al de launching customer geworden. ‘Dat was echt geweldig, zo’n superstrak geleid bedrijf, waarmee we vanaf dag één het hele product verder op- en uitgebouwd hebben.’
Wie zitten erop te wachten?
Bedrijven als Crisp dus – Kaersenhout noemt ze ‘forward thinking’ – die regelmatig vacatures hebben en hun eigen mensen meer willen betrekken bij het vinden van nieuwe collega’s. En dat hoeven geen scaleups of techbedrijven te zijn, zegt hij. SuitSupply valt in geen van beide categorieën en is ook aangehaakt.
‘De markt is wel veranderd. Vorig jaar was het zoals iedereen weet bij techbedrijven nog een gekkenhuis en was het go, go, go als het ging om het aannemen van mensen. Nu is het eerder omgekeerd. Een potentiële klant die ik twee maanden geleden sprak had toen 60 vacatures, nu moeten er juist mensen uit.’
Cruit benadrukt daarom minder het succespercentage, maar vooral de lagere kosten die je maakt als je je eigen mensen inzet als recruiters in plaats van, inderdaad, professionele recruiters. Maar de resultaten mogen er toch zijn bij Crisp: dankzij Cruit haalde die het afgelopen jaar meer dan 20 mensen binnen, nadat zijn vacatures 2200 keer werden gedeeld via de app.
En daarbij ging het niet alleen om orderpickers: ‘De laatste twee hires waren een data-analist en een senior full stack developer. Best serieuze jobs, dus. Maar stages kun je er ook in kwijt.’
Hoever is Cruit?
Cruit breidt zijn klantenkring uit, maar werkt tegelijkertijd hard aan de doorontwikkeling van zijn app, nog steeds met een team van vier personen. De volgende belangrijke feature is dat het platform opengaat voor het ‘publiek’: niet alleen de werknemers, maar ook hun kennissen en familie kunnen de app downloaden én beloond worden voor het aanbrengen van sollicitanten.
‘Dat wordt de volgende grote stap. Tot nu toe waren we erop gefocust alle werknemers op ons platform te krijgen, dit kwartaal volgt de rest. We hebben bewust ermee gewacht tot we gave bedrijven met gave banen kunnen laten zien. Straks kun je dus een baan bij SuitSupply delen ook als je er niets mee te maken hebt. Onze klanten kunnen niet wachten tot die functie opengaat.’
‘Eind dit jaar willen we een serieus aantal bedrijven hebben getekend, die goed zijn voor serieuze omzet op jaarbasis.’ Ook wil Kaersenhout zijn team uitbreiden met nieuwe collega’s. En het buitenland? ‘Het is leuk om te zien dat klanten met kantoren in het buitenland daar ook al hires hebben dankzij onze app. Dus het zal niet op korte termijn zijn, maar het ligt voor de hand dat we ook zelf naar het buitenland gaan.’
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wat is het verdienmodel van Cruit?
Cruit werkt met een abonnementsmodel en rekent af per maand per werknemer. Is het niet performance-based? ‘Zo zijn we wel de markt in gegaan. Maar dat verbaasde ons: het viel niet lekker bij klanten. Die zeiden: ‘als ik extreem veel hires krijg via Cruit, kost me dat dus ook veel geld?’
Ach, die vaste fee per klant werkt ook wel prettig, zegt Kaersenhout. ‘Het levert ons een vaste, voorspelbare omzet op.’
Nog geld nodig?
Op dit moment niet. Cruit kan de rest van dit jaar toe met de tonnen die het de afgelopen periode ophaalde bij Slingshot Ventures en angels die eerder investeerden in andere hr-techies als TechGorilla, Rodeo en Workify. ‘We zijn in gesprek geweest met zo’n beetje alle Nederlandse vc’s, dus we kunnen volgend jaar een vliegende start maken met eventuele funding.’
Lees meer over startups en scaleups:
- Dit zijn de beste adviezen van investeerders voor startup-ondernemers op zoek naar geld
- 6 overlevingstips voor startups die samenwerken met corporates
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- 8 kenmerken van een pitchdeck waarmee je applaus oogst bij investeerders