Wat is Arkive?
Arkive wil overbodige verspilling en vernietiging van cosmeticaproducten zoveel mogelijk voorkomen. Daarover adviseert de startup beautymerken – consultancy dus. Arkive doet levenscyclusanalyses en legt uit hoe de bedrijven hun CO2-voetafdruk kunnen verkleinen.
De startup van Tuncer biedt zelf twee oplossingen. Cosmetica die op de rol staan voor vernietiging kunnen via de webshop van Arkive tegen een lagere prijs worden verkocht. Zo geeft de startup beauty- en skincareproducten van labels zoals Elizabeth Arden, Nude By Nature en Revolution Beauty een tweede leven.
De tweede optie is recycling. Arkive werkt samen met partners die de cosmetica circulair verwerken tot nieuwe materialen en grondstoffen. Dat kan weer terug worden verkocht aan de beautyindustrie, denk aan gerecyclede verpakkingen.
‘Het is zonde om een product dat al geproduceerd is direct te recyclen, want dan is de CO2-uitstoot voor niets geweest. Laten we het in plaats daarvan alsnog proberen te verkopen, maar dan voor een aantrekkelijke prijs. Lukt dat niet? Dan bekijken wij hoe je de inhoud van deze producten met bepaalde scheidingstechnieken kunt hergebruiken’, aldus Tuncer.
De overbodige producten kunnen ook worden gedoneerd aan goede doelen op lokale markten. Daarnaast biedt Arkive digitale tools voor bedrijven, om bijvoorbeeld de verkoop beter te voorspellen of de CO2-voetafdruk realtime te monitoren.
‘De beauty-industrie heeft een afvalprobleem. Net als in de mode is afval ingebouwd in het businessmodel. Ieder jaar worden er miljoenen ongebruikte schoonheidsproducten vernietigd. Dat wil ik veranderen. Niet alleen met een marktplaats, maar ook door merken te helpen hun voorraad te digitaliseren, wat transparantie in de supply chain brengt.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Sinem Tuncer (35) deed de nodige ervaring op bij verschillende technische scaleups, waaronder de Amsterdamse locatiespecialist Navads, dat in 2018 werd overgenomen door het Duitse Uberall.
Na een paar jaar begon het ondernemen te kriebelen. ‘Een paar vriendinnen van mij werkten voor de grotere beautygroepen. Zij vertelden mij over de vernietiging van de restvoorraden. Dat raakte me. Daar wilde ik, met mijn kennis van tech, verandering in brengen.’
Tuncer richtte Arkive overigens niet alleen, maar met een compagnon op. Die blijft liever anoniem. ‘Mijn voormalig businesspartner komt uit de beauty-industrie. Toen de groep waarvoor zij werkte erachter kwam dat wij Arkive oprichtten, kreeg ze een advocaat achter haar aan. Ze ontving dreigberichten met betrekking tot geheimhouding, dus besloot ze uit Arkive te stappen. Die dreiging alleen al laat de urgentie van het probleem zien.’
Wie zitten erop te wachten?
Met de online marktplaats Arkive richt zich in de eerste plaats op de ‘purpose-driven shopper’ en jonge moeder. ‘Vooral de jongere generatie is “woke”. Deze groep is activistisch, vindt duurzaamheid belangrijk en verdiept zich meer in hoe iets in elkaar zit en waar het vandaan komt.’
In de tweede plaats richt Arkive zich op de beautymerken zelf. ‘Hier knokken we voor transparantie in de supply chain en een verandering in denken.’
Hoever is Arkive?
Tuncer richtte Arkive in 2020 op in Amsterdam. Dat eerste jaar stond in het teken van de bouw van het platform. Het tweede jaar in het overhalen van brands en veranderen van wet- en regelgeving.
‘In het begin liep ik tegen heel veel dichte deuren aan. Merken wilden niet met me praten en ik kwam erachter dat de Nederlandse overheid ze daar ook niet bepaald toe stimuleerde’, aldus Tuncer. Dat terwijl in Frankrijk de wet- en regelgeving al in 2018 is aangepast: daar wordt productvernietiging niet meer geaccepteerd.
Het onderwerp ‘productvernietiging’ staat nu op de agenda van de Europese Commissie
Voor Tuncer was het niet makkelijk om de juiste contacten te vinden. Uiteindelijk kwam ze terecht bij Green Deal, een initiatief van de overheid dat ruimte biedt aan vernieuwende initiatieven uit de samenleving. ‘Via Green Deal kwam ik met groene organisaties in contact die onze stem weer naar buiten brachten. Mede dankzij hun hulp staat het onderwerp “productvernietiging” nu op de agenda van de Europese Commissie.’
Inmiddels heeft Arkive 100.000 producten ‘gered’ en telt de startup een bestand van 10.000 vaste klanten.
Wat is het verdienmodel?
Arkive werkt volgens het ‘consignatieprincipe’: de startup koopt de ‘afgekeurde producten’ op en verkoopt deze via de eigen webshop. Wordt het product niet verkocht? Dan bekijkt Arkive per product en materiaal hoe zij daar een nieuwe product van maakt.
De omzetcijfers? Die deelt Tuncer liever niet, omdat Arkive gesprekken voert met investeerders over een financieringsronde.
Nog geld nodig?
Tuncer financierde het eerste jaar zelf, met 45.000 euro eigen geld, maar kwam er al snel achter dat ze meer middelen nodig had. ‘Je moet systemen bouwen en hebt skills (een team) nodig. Dat kost geld. Daarom trokken wij in 2020 de investeerder Antler aan.’ De early-stage venture capitalist waardeerde Arkive op 833.000 euro.
Nu maakt de startup zich klaar voor een seed-ronde die begin volgend jaar moet zijn afgerond. ‘We zoeken naar impactinvesteerders die iets hebben met beauty en personal care.’ Het gewenste bedrag? Tussen de 1,5 miljoen en 3 miljoen euro.
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal