Het idee:
“Joyn DayCare is een app die alle betrokkenen bij de opvang van een kind samenbrengt zoals ouders, pedagogen en de kinderopvangorganisatie. Pedagogen kunnen er het dagritme en ontwikkelingen van een kind mee volgen, ouders kunnen de data binnen een beveiligde omgeving op hun smartphone, pc of tablet bekijken en de kinderopvang kan er de administratie, planning, contracten en facturen mee bijhouden. Mijn compagnon Steven Kroon (30) en ik hebben de app kunnen maken dankzij steun van een privé-investeerder en subsidie van AgentschapNL.”
Onderscheidende waarde:
“Het is de allereerste app die alle betrokken partijen bijeen weet te brengen. Daar kan de kinderopvang enorm van profiteren. Daarnaast werken we met zeer vooruitstrevende technieken en verzinnen we alles vanuit de ‘touch technology’-gedachte. Bij ons is het design ongelofelijk belangrijk. Dat moet eenvoudig en aansprekend zijn.”
Verdienmodel:
“We hanteren een abonnementsvorm: kinderopvangorganisaties betalen jaarlijks hosting- en servicekosten van ongeveer vijfhonderd euro. Ouders en verzorgers betalen een maandelijkse bijdrage van ongeveer vijf euro. We benaderen zowel de kinderopvangorganisaties als ouders om ze te interesseren voor deze abonnementen via gesprekken, maar ook via social media.”
Ambitie:
“Eind dit jaar willen we ongeveer twintig procent van de Nederlandse markt bedienen. Laten we zeggen dat we dit aandeel eind 2014 verdubbeld hebben. Daarnaast hopen we dan in het buitenland actief te zijn. Er is al veel interesse getoond vanuit Scandinavië en de Verenigde Staten.”
Sebastiaan Hooft, Maschile Ventures
“Deze app wordt op de markt gebracht door een softwareontwikkelaar uit Vught zie ik. Daarom ga ik er voor het gemak maar vanuit dat het product technisch goed in elkaar steekt, met koppelingen naar alle administratieve pakketten die in de kinderopvang bekend zijn. Ik maak me echter zorgen over het verdienmodel, want de schaalbaarheid ontbreekt. De ambitie is om het product wereldwijd te verkopen door bedrijven te benaderen, wat betekent dat je in ieder land een verkoopkantoor op moet zetten. Die kosten kun je met abonnementen van vijfhonderd euro per jaar nooit terugverdienen. Dan moeten ook de ouders zelf ook nog eens geld voor de app neertellen. Hoe ga je die tienduizenden ouders bereiken en tevreden houden? De kinderopvang staat bovendien niet bekend om haar sterke commerciële inzichten, dus je zult de spelers in deze branche ook nog eens moeten helpen ouders erbij te betrekken.”
Hugo Mensink, Axivate Capital:
“De kinderopvangmarkt heeft het erg moeilijk en is op zoek naar nieuwe kansen. Joyn Daycare zou zo’n kans kunnen vormen, want het geeft ouders meer controle over de kwaliteit. Tegelijkertijd kunnen kinderopvangorganisaties profiteren. Het beheren van administratie en planning spreekt me erg aan, omdat het de organisatie ontlast.
Toch twijfel ik of de app ook gaat aanslaan. Om de totale waarde ervan te kunnen benutten, moeten pedagogische medewerkers informatie invoeren over de ontwikkeling van de kinderen. Dit kan afbreuk doen aan de aandacht die ze aan de daadwerkelijke kinderopvang geven. Ook vraag ik me af hoeveel ouders zitten te wachten op continue communicatie. En wat is nu precies de return on investment’ voor kinderopvangorganisaties?
Omdat Joyn Daycare er vroeg bij is, is het in staat van de markt te leren. Concurrentie is er nauwelijks. Echter, nu deze bedrijfstak het zo zwaar heeft, is het de vraag of het wel rijp is voor deze innovatie.”