Wat is Champ?
Startup Champ biedt een platform waarop geïnteresseerden sportactiviteiten kunnen boeken, zonder direct vast te zitten aan een abonnement. Bijvoorbeeld een uurtje crossfit of squashen. Het bedrijf biedt zowel apart te boeken sportactiviteiten aan als zogeheten rittenkaarten, voor een serie lessen. Champ richt zich naast particulieren ook op bedrijven die hun medewerkers sportmogelijkheden willen bieden. De startup werkt samen met 3750 sportaanbieders, die in heel Nederland actief zijn.
Door geen abonnementsvorm aan te bieden, probeert Champ zich te onderscheiden van concurrenten Classpass en Onefit. Deze partijen geven klanten met één abonnement toegang tot allerhande sportlocaties. 5 miljoen Nederlanders sporten te weinig, weet mede-oprichter Michiel Huisman (39). Voor een abonnement op de sportschool sporten ze volgens hem niet genoeg, of er zijn te weinig sportaanbieders in hun buurt om zoiets als Classpass aantrekkelijk te maken. ‘In Amsterdam kun je van alles met zo’n service, maar in Zutphen stukken minder. De drempel om te sporten is dan lager als je één of enkele lessen kan boeken.’
Wie zitten erachter?
Huisman richtte het bedrijf in 2018 op met compagnon Paul Wiertz (39). De twee kennen elkaar van hun studie bedrijfskunde en werken al jaren samen. Hun eerste startup, restaurantreserveringsplatform Couverts, verkocht het duo al in 2010 aan RTL Ventures; een jaar na de oprichting van hun bedrijf.
In 2016 kocht het Amerikaanse TripAdvisor het bedrijf van RTL Ventures. Huisman en Wiertz kwamen in 2018 ‘aan de keukentafel’ op het idee een soort Treatwell voor sportactiviteiten te beginnen. Champ is nu een serieus bedrijf met – exclusief de oprichters – vijf voltijdsbanen. Eind dit jaar moeten dat er acht worden.
Wie zitten erop te wachten?
Champ richt zich op zowel de particuliere als zakelijke markt. Binnen de consumentenmarkt hoopt Champ een deel van de 5 miljoen mensen die te weinig sporten te kunnen enthousiasmeren om sportactiviteiten te boeken. ‘Voor wie meer variatie in zijn sportconsumptie zoekt, zijn we er ook’, voegt Huisman toe.
Binnen de zakelijke markt richt het bedrijf zich op werkgevers die sportlessen en beweegprogramma’s voor hun medewerkers willen faciliteren. Tot slot richt Champ zich op de sportlocaties zelf. Wiertz: ‘Voor losse sportscholen of yogastudio’s zijn wij een marketingpartner. Zij kunnen profiteren van ons bereik.’
Hoever is Champ?
Het platform is live, maar de sportbranche ligt door de coronacrisis tijdelijk op zijn gat. Bij Champ anticiperen ze daarentegen alweer op het openen van de sportlocaties. Deze week begint de startup met het verkopen van 5-rittenkaarten voor sporten bij supermarkt Albert Heijn en houdt het concern een campagne bij de Jumbo.Volgende maand gaat een campagne met de Staatsloterij en T-Mobile van start. Het doel is volgens Huisman om dit jaar 100.000 tot 125.000 sportlessen verkocht te krijgen.
Wat is het businessmodel?
Op iedere transactie die via de app of site van Champ geschiedt, wordt een commissie geheven. Deze commissie is voor Champ en de rest van het geld gaat naar de sportlocaties. Transacties komen eerst op een derdengeldenrekening te staan voor ze worden verrekend.
Startup van de Week
Iedere week spreken we een veelbelovende startup. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier.
Nog geld nodig?
Huisman en Wiertz stellen ‘bij elkaar tonnen’ te hebben geïnvesteerd in Champ. Om het bedrijf nu vleugels te kunnen geven, klopten de twee aan bij crowdfundplatform CrowdAboutNow. Op dit platform haalden ze eerder deze maand ruim een half miljoen euro op bij beleggers. De twee zijn nu in gesprek met een investeerder (‘een succesvolle ondernemer’), die er nog een half miljoen euro bij wil doen, zodat Champ 1 miljoen euro groeigeld in kas heeft. Wiertz: ‘We zullen die ronde gebruiken om onze marktpositie in Nederland te versterken, zodat we voor een volgende ronde kunnen internationaliseren.’
Die volgende ronde, die vindt wat het duo betreft al binnen 24 maanden plaats. Tegen die tijd moet de Nederlandse tak ‘self supportive‘ zijn, aldus Wiertz. Ze hopen zo’n 3 tot 5 miljoen euro op te kunnen halen, om vervolgens landen als Duitsland en Frankrijk aan te kunnen doen. ‘De sportconcumptie ligt in deze landen redelijk op dezelfde lijn’, verklaart Huisman. ‘Je hebt heel actieve, of juist heel inactieve sportlanden. Wij zoeken juist naar landen met een fors middensegment, plus een groot aanbod aan sportlocaties.’