‘Onze bedrijven hebben beide het winnende stukje van de techpuzzel’, vertelt Lars van Wieren (links op de foto), oprichter van Starred, met enige trots. Vorige week hebben ze een fusie aangekondigd met het Deense Talenthub, een succesvol platform gericht op kandidatenwerving.
Van Wieren: ‘Talenthub is goed in sales, wij in marketing. Wij hebben een goed kernproduct, zij een goed product ernaast. En zo is 1 + 1 = 2. Vooral van e-mailmarketing vroegen wij ons af: hoe doén ze dat?’
Van Wieren wordt coo
De kracht van Starred ligt vooral in de eenvoud van hun van feedbackproduct. Zo is feedback geven laagdrempelig en krijgen grote bedrijven meer respons, waarmee ze hun dienstverlening effectief en constant kunnen verbeteren.
In de nieuwe samenwerking met Talenthub willen ze meer gaan doen dan alleen dat. De bedrijven zullen beide namen in eerste instantie blijven gebruiken. Hoe het platform daarna gaat heten, of wanneer de fusering precies plaatsvindt, is nog niet bekend.
Na de afronding van de fusie zal Lars van Wieren (Starred) de rol van operationeel directeur op zich nemen en Daniel Birkholm (Talenthub) wordt ceo. Starred haalde vijf jaar geleden voor anderhalf miljoen euro aan borgstellingskrediet binnen. Talenthub had vijf miljoen euro op de bank van investeerder Seed Capital, een van de beste investeerders van Denemarken.
Pivot naar recruitmentfeedback
De fusie resulteert in een nieuwe dienst die zich specifiek richt op de recruitmentmarkt. Sollicitanten die een baan niet hebben gekregen of geaccepteerd hebben krijgen vragen over hun ervaringen en motivaties. Met de feedback die dat oplevert, wordt het wervingsproces verbeterd.
In 2019 besloot Starred een ‘pivot’ te maken, van klantentevredenheid in het algemeen naar recruitmentfeedback. Het bedrijf was te breed gepositioneerd, aldus Van Wieren. ‘We probeerden er voor iedereen te zijn waardoor we er voor niemand echt waren’, zegt de oprichter, terugkijkend op de ontwikkelingen die zijn bedrijf heeft doorgemaakt. ‘We hadden een heel specifieke niche. Daar waren we zó op gefocust dat we daardoor nieuwe kansen niet meer zagen.’
Na de pivot was Starred juist weer té gefocust. ‘We bleven eindeloos streven naar een 10 voor ons product, maar dan mis je kansen waardoor concurrenten je inhalen’, aldus Van Wieren. ‘Je moet juist je klanten bedienen en problemen blijven oplossen. Hoe kun je ze nog meer helpen?’
Lees ook: 10 KPI’s die elke startup zou moeten bijhouden
Meer focus op het proces
Die hyperfocus had vooral te maken met de veelal grote klanten van Starred zoals Dropbox, Coca-Cola en Rituals. ‘Dat zijn klanten die een gigantische kwaliteit verwachten, dus die wilden we ook bieden. We hebben constant geprobeerd dat analytische product te verbeteren. Maar we weten nu ook: een product is nooit af.’
Door de samenwerking met Talenthub aan te gaan, slaat Starred een andere richting in. ‘Wat wij sterk vinden aan hun visie, is dat ze ook focussen op kandidaten die nog steeds op zoek zijn naar een baan na een afwijzing. Van daaruit ontstond het idee om een kandidatenportaal aan te bieden waar we ze klaarstomen voor een volgend gesprek.’
Met andere woorden: er komt dus meer focus op het proces in plaats van het product. Van Wieren noemt Rituals als voorbeeld. ‘Als zij sollicitanten afwijzen, sturen ze een leuk Ritualspakket. Als mensen afgewezen worden maar met een goed gevoel terugkijken op het proces, is de kans groter dat ze in de toekomst weer met je samen willen werken.’
Dat blijkt ook uit een samenwerking van Starred met VodafoneZiggo. Gebruikers met een slechte ervaring tijdens de sollicitatie waren geneigd hun telefoonabonnement vaker op te zeggen. ‘In de drieënhalve maand dat we onze inzichten deelden met hen, zorgde dat al voor 117.000 euro aan inkomsten die ze eerder misliepen. We willen dus dat klanten met liefde naar ons nieuwe merk gaan kijken.’
De emotie raken
De ondernemers willen er bovenal voor zorgen dat ze meer de emotie van mensen gaan raken. Van Wieren: ‘Je hoort zo vaak horrorverhalen over hoe mensen behandelt zijn tijdens hun sollicitatieproces. Als je toptalent wil aannemen, en het sollicitatieproces is al zo onduidelijk, dan gaan ze echt niet voor jou werken. Zij denken: als dit het sollicitatieproces is, hoe is dan de rest van het bedrijf?’
Qua klantbenadering is deze markt wel een stuk lastiger dan de markt die Starred eerst benaderde, zegt Van Wieren. ‘Veel budgetten zijn bevroren. Het is een langetermijninvestering die waarschijnlijk pas later geld gaat opleveren. Veel bedrijven wachten nu nog af.’
Van Wieren is bovenal hoopvol en zegt zeker te weten dat elk bedrijf dit gaat doormeten zodra de markt ‘hersteld is’. De ambitie voor de komende jaren is om in New York een kantoor te openen en ervoor te zorgen dat de Amerikaanse markt een nog grotere plek gaat innemen. Van Wieren: ‘Ongeveer veertig procent van de omzet komt momenteel uit de Verenigde Staten. In de toekomst hopen we dat percentage te verhogen en uit te breiden met een kantoor.’
Lees ook: Ninja, evangelist, rockstar… Helpen hippe functietitels je sneller aan talent?