Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Solo-founders kunnen niet zonder deze 3 soorten hulptroepen

Ook startups met maar één oprichter kunnen uitgroeien tot miljardenbedrijven. In dat geval zijn niet co-founders, maar 'co-creators' de sleutel tot succes.

Solo-founders kunnen niet zonder deze 3 soorten hulptroepen
Foto: Getty Images

Een startup met maar één oprichter heeft minder kans op succes, luidt een gangbare wijsheid in startup-land. Ook investeerders geven de voorkeur aan een team van pak ‘m beet drie oprichters. Startup-accelerator Y Combinator lanceerde vorig jaar een platform om founders aan elkaar te koppelen.

Toch groeiden meer dan genoeg startups met maar een founder uit tot miljardenbedrijven. Amazon, Thuisbezorgd en eBay om er maar een paar te noemen. Een belangrijke nuance is dat ondernemers zoals Jeff Bezos (Amazon), Jitse Groen (Thuisbezorgd) en Pierre Omidyar (eBay) minder ‘solo’ waren dan het lijkt, stellen Amerikaanse onderzoekers, die hun bevindingen ook delen in Harvard Business Review.

Co-creators

Op basis van interviews met honderd solo-founders zetten business-hoogleraren Travis Howell (Universiteit van Californië), Christopher Bingham en Bradley Hendricks (Universiteit van North Carolina) de schijnwerpers op co-creators als kritische succesfactor.

Zo kunnen vroege werknemers of behulpzame ondernemers cruciaal zijn bij het veroveren van een markt. Zonder dat je als ondernemer zeggenschap (aandelen) over je bedrijf hoeft op te offeren.

Drie soorten hulptroepen voor solo-founders:

1. Werknemers

Ondernemers die genoeg kapitaal op zak hebben, bijvoorbeeld dankzij een eerdere exit, kunnen gelijk werknemers aannemen als co-creators. Zoals André Haardt na de verkoop van Squla in een nieuw startup-avontuur dook, als solo-founder omringd door een team van experts. Zoom-oprichter Eric Yuan nam na zijn vertrek bij WebEx (Cisco) tientallen werknemers mee naar zijn nieuwe video-startup.

Bijkomend voordeel is dat je met zo’n solo-aanpak een belangrijke startup-valkuil omzeilt: onenigheid tussen co-founders, die elk een substantieel deel van het bedrijf in handen hebben.

Lees ook: Deze 5 fouten kunnen je als startup de kop kosten

2. Allianties

Heb je niet de luxe van een zak geld, dan kan slim samenwerken met een ander bedrijf je groei versnellen. Zo spraken de Amerikaanse onderzoekers een ondernemer die als oprichter van een EdTech-bedrijf wel technische skills had, maar nog geen sales-ervaring of ingangen in de onderwijswereld.

In plaats van het aan boord halen van een co-founder sloot hij een deal met een bedrijf dat andere EdTech-producten verkocht. In ruil voor een deel van de opbrengst kreeg hij zo in een klap toegang tot een grote afzetmarkt.

3. Hulp voor nop

Sommige solo-oprichters van miljardenbedrijven vonden (bevriende) ondernemers of experts bereid om tijd, connecties, geld of middelen ter beschikking te stellen – zonder daar direct iets voor terug te verwachten.

De Amerikaanse onderzoekers spraken een ondernemer die een tijdje mocht meeliften op de productiecapaciteit van een bevriende ondernemer. Aaron Patzer, oprichter van personal finance-website Mint.com, kreeg een boost dankzij een leger van enthousiaste bloggers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Erkenning

Co-creators krijgen niet dezelfde mate van erkenning als co-founders, maar kunnen net zo doorslaggevend zijn, concluderen de onderzoekers. Jeff Bezos noemde zijn eerste werknemer en programmeur Shel Kaplan dan ook ‘de belangrijkste persoon ooit in de geschiedenis van Amazon’.

Lees ook: 4 regels waarmee co-founders bonje voorkomen