Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo wil Squla-oprichter André Haardt nu omscholing disrupten

Hoe verleid je mensen om aan de slag te gaan in de zorg en techniek? Squla-oprichter André Haardt bouwde met Startup van de Week Chapter een app die omscholing zo laagdrempelig mogelijk moet maken.

Chapter startup van de week
Je leest nu: Zo wil Squla-oprichter André Haardt nu omscholing disrupten

Wat is Chapter? André Haardt

Een startup waarmee Squla-oprichter André Haardt (foto r.) zijn kennis en ervaring op het gebied van leren, mobiele technologie en gamification inzet voor het omscholen van werknemers. De app inventariseert je vaardigheden en drijfveren en matcht die aan een (online) opleiding. Gaandeweg kunnen bedrijven je een aanbod doen.

‘Vooral voor de meer praktisch geschoolde beroepen, zoals mensen die zonnepanelen op daken zetten en die mensen verzorgen, is omscholing een soort black box’, zegt Haardt. ‘Ze hebben geen idee waar ze moeten beginnen.’

Om de drempel zoveel mogelijk te verlagen, serveert de app micro-learning-momenten van pak ‘m beet 10 minuten per dag. ‘Momenten waarop je nu misschien in de trein zit of een serie zit te kijken op de bank. Die willen we claimen.’

Op die manier kun je ook mensen bereiken die nog niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan, stelt Haardt. ‘Dan wordt het niet een enorm grote beslissing. Zo kun je ontdekken hoe leuk een nieuw vakgebied is, en dat er werkgevers zijn die nu al met je aan het flirten zijn.’

Wie zitten erachter?

André Haardt werd bekend als oprichter van Squla, een app voor basisschoolkinderen die hij in 2009 lanceerde ‘met de iPad als vliegwiel’. ‘De design-vraag was: hoe kun je ervoor zorgen dat kinderen die uit school komen een deel van hun schermtijd besteden aan het oefenen van de lesstof?’

Het resultaat was een app die leren ‘fun’ maakte, met spelformats en in groepjes die real-time met elkaar spelen. ‘We zagen dat kinderen die een beetje aan het uitvallen waren nu heel erg hun best gingen doen. Diezelfde principes wil ik hier ook toepassen’, zegt Haardt over Chapter.

De ondernemer stapte vorig jaar als aandeelhouder uit Squla. ‘Ik had een mooi bedrijf staan, maar mijn hart zit meer bij ondernemen dan bij uitbouwen en consolideren. Ik ging op een persoonlijke zoektocht, om mezelf om te scholen als ondernemer. Hoe kan ik mezelf weer uitdagen en blijven leren?’

Startup van de week
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. Alle afleveringen lees je hier

Haardt stapte daarna als investeerder in bij een aantal startups en coachte ondernemers met groeivraagstukken. Het idee voor Chapter ontstond ook door zijn ‘persoonlijke omscholingsreis’, zegt de ondernemer. ‘Waar ben ik goed in, en wat zorgt voor het heilige vuur waardoor ik elke dag vol energie ga knallen?’

‘Aan de andere kant sprak ik vrienden die een mooie opleiding genoten, maar halverwege de veertig al een beetje het gevoel hadden dat ze hun tijd een beetje aan het uitzitten waren. Dat raakte mij enorm. Hoe kan dat nou, dat je nu al een beetje aan het uitchecken bent?’

‘Ik sprak ook ondernemers die wilden groeien, maar geen personeel konden vinden. Ik vond data waaruit bleek dat een derde van de werknemers ongelukkig naar z’n werk gaat. Terwijl we aan de andere kant anderhalf miljoen mensen moeten omscholen naar banen in bijvoorbeeld verduurzaming, gezonde voeding en zorg. Die transities komen te langzaam op gang omdat er te weinig mensen zijn.’

Haardt ging weer ‘als een soort hacker’ terug naar de startup-fase, praatte met mensen die niet blij waren met hun werk en verzamelde een team experts. Onder hen designer Niels Schultz (de eerste medewerker bij Squla) en Rutger Laman Trip, die recruitmentkennis meeneemt vanuit uitzender Manpower en assessment-challenger Seedlink.

Wie zitten erop te wachten?

Haardt: ‘Bedrijven die met de handen in het haar zitten qua personeel, en die met een innovatieve partij samen willen werken. We benaderen andere mensen dan de meeste opleiders, die vooral mensen zoeken die actief op zoek zijn naar nieuw werk.’

De doelgroep mag dan ouder zijn dan bij Squla, de gebruikerservaring heeft volgens Haardt veel overeenkomsten. ‘Het is een andere leeftijd, maar mensen reageren op dezelfde manier op spelelementen. Je wil bijvoorbeeld een statusbalk naar 100 procent krijgen, en hoog eindigen in een leaderboard.’

Qua werkgevers en sectoren richt Chapter zich op ‘grote transities die nodig zijn om de wereld beter maken’, zegt Haardt. ‘Niet alleen omdat daar sterke behoefte aan personeel is. Maar ook vanuit een diep geloof dat de sectoren waar groei is, en waar je de maatschappij mee helpt, ook de sectoren zijn waar de banen zitten waar mensen voldoening uit halen.’ Oftewel, zegt Haardt: ‘Je krijgt zin in in je werk, als je werk zin heeft.’

Hoever is Chapter?

Haardt bouwde de afgelopen maanden een minium viable product-versie. Een aantal testgebruikers heeft een assessment achter de rug, en is nu in gesprek met coaches over omscholingsmogelijkheden.

Na de officiële lancering deze week richt de dienst zich in eerste instantie de thuiszorg, in samenwerking met Senior Service, een landelijk thuiszorgbedrijf. Dat bedrijf levert experts die de opleiding in de app helpen finetunen, en het zit op de eerste rij voor het aannemen van nieuw personeel. Rond het begin van het nieuwe jaar wordt de app aangevuld met opleidingen voor het installeren van zonnepanelen en (junior) programmeren.

Dit probleem speelt in de hele wereld

‘Het grotere doel is om binnen nu en vijf jaar een miljoen mensen om te scholen. Bij de ontwikkeling van het platform houden we in ieder geval al rekening met een internationale uitrol. Dit probleem speelt in de hele wereld.’

Wat is het businessmodel?

Chapter vraagt een eenmalig bedrag van duizend euro voor de combinatie van loopbaancoaching, opleidingstraject en het koppelen aan werkgevers. Volgens Haardt ‘een fractie’ van wat een omscholingstraject normaal gesproken kost. Hij verwacht dat veel werkgevers die via Chapter nieuwe mensen vinden, een deel van de kosten zullen overnemen.

Vanaf 1 maart kan Chapter meeliften op een nieuw budget (maximaal duizend euro per persoon) dat de overheid uittrekt voor scholing en ontwikkeling. Met behulp van dat potje zou Chapter ervoor kunnen zorgen dat gebruikers niks uit eigen portemonnee hoeven te betalen, zegt Haardt. ‘Maar wat ik ook bij Squla zag: als mensen een deel zelf moeten investeren, gaan ze er net wat harder voor.’

Nog geld nodig?

Haardt financierde Chapter tot nu toe zelf. Met Squla deed hij alvast ervaring op met extern geld ophalen. ‘Dat hielp enorm en zorgde voor veel goede brains aan boord. Maar het nam ook vaak de focus weg. Het is een continu gevecht: moet je tijd besteden aan een slidedeck voor je aandeelhouder, of je product beter maken en klanten werven?’

‘Dat ik me nu volledig op Chapter kan richten is heel fijn. Tegelijk is de ambitie wel zo groot, dat ik daar graag met een paar goede en ervaren partijen aan wil bouwen. Daar ben ik niet huiverig voor. Maar ik heb wel geleerd (zie kader hieronder, red.) hoe je kritisch kan beoordelen of een partij echt kan helpen, of dat die juist voor afleiding kan zorgen.’

Een investeerder kiezen? Zo houd je je hoofd koel

Het is makkelijk om gevleid te raken door een investeerder die interesse toont, weet Haardt uit ervaring. ‘Maar het is ook zaak om zelf kritisch te kijken naar wat je nodig hebt.’ Dit leerde de ondernemer daar zelf over bij Squla, en later als ondernemer:

‘In 2009 was het best een gitzwarte tijd om een startup te beginnen, net na het begin van de financiële crisis. Maar ik wilde het doen, en wist dat een onderwijsbedrijf altijd relevant zou zijn. Momenteel is het misschien een oververhitte tijd, vol gigantische investeringen voor bedrijven met zeer beperkte tractie.’

‘Als investeerder zie ik die kant ook. Wat ik zou ondernemers aanraden: kijk kritisch en houd je hoofd koel. Het is gaaf om te laten zien hoeveel je hebt opgehaald, maar er zijn ook consequenties aan verbonden. Hoe zit het met de governance van het bedrijf, wat is jouw positie als founder en welke kennis neemt een investeerder mee?’

Minstens zo belangrijk, benadrukt Haardt, is wat een geldschieter doet wanneer het onverhoopt niet goed gaat. ‘Om investeerders te leren kennen, belde ik met andere ondernemers in het portfolio van die geldschieter. Maar wat ik eigenlijk had moeten doen, was bellen met bedrijven waar deals waren afgeketst, of een bedrijf waar het misschien niet zo goed was afgelopen.’

‘Kunnen ze hun hoofd ook koel houden als het minder goed gaat, of word je dan afgeschreven? Of gaan ze dan juist meedenken over een pivot, en je bedrijf weer helpen vlottrekken?’ Beschouw groeigeld ophalen ook als een sollicitatieproces voor een nieuwe board member, tipt Haardt. ‘Als je het voor jezelf anders framet, dan sta je sterker in je schoenen.’

Haardt erkent dat het lastig kan zijn om te ontdekken hoe een investeerder in de wedstrijd zit. Als ondernemer ben je ogenschijnlijk degene die vooral vragen moet beantwoorden, en niet stellen. ‘Maar investeerders hebben nu veel geld opgehaald, en dat moeten ze aan het werk zetten. Het aantal bedrijven dat in aanmerking komt, is schaarser dan het geld dat ze hebben. Eigenlijk zijn investeerders nu de vragende partij.‘