Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jonge oprichters verkopen Re:Shark aan klant Nawid Sadat: ‘Dit is voor mij echt een overwinning’

Ondernemer Nawid Sadat heeft softwarebedrijf Re:Shark overgenomen van oprichters Youp Overtoom en Jimi Buser. De deal, gefinancierd met hulp van een anonieme Nederlandse investeerder, heeft een bijzondere achtergrond: Sadat was eerst klant, voordat hij besloot het bedrijf te kopen. 'Ik maakte een bold move.'

re:shark youp overtoom nawid sadat jimi buser
Vlnr: Youp Overtoom, Nawid Sadat en Jimi Buser.

‘Joh, wat nou als Re:Shark daar onderdeel van zou zijn?’ Die gedachte schoot door het hoofd van Nawid Sadat toen hij dit voorjaar op vakantie was en nadacht over zijn toekomst als ondernemer.

De 33-jarige voormalig commercieel directeur mkb van YoungCapital had net zijn eigen sales-academie opgezet, maar zocht naar iets dat echt schaalbaar was. Amper twee maanden later was hij eigenaar van Re:Shark, het e-mailmarketingplatform dat hij eerst als klant had leren kennen.

Toevallige ontmoeting

Sadat, die binnen flexwerkaanbieder YoungOnes en YoungCapital opklom van uitzendkracht tot het hogere management, kwam via zijn werk in contact met Re:Shark. ‘Toen ben ik erg geïnteresseerd geraakt in wat ze doen’, vertelt hij.

Wat Sadat aantrok, was de unieke aanpak van het bedrijf. Waar veel leadgeneratiebedrijven vooral tech-minded zijn en denken dat software alles kan oplossen, combineert Re:Shark AI-technologie met menselijke expertise. ‘De combinatie van goede data, slimme automatisering en tóch persoonlijke berichten zorgde voor iets wat mij verraste: echte gesprekken met relevante mensen die oprecht geïnteresseerd waren’, aldus Sadat.

Lees ook: 25 onder de 25-profiel van Re:Shark

In mei opperde Sadat voor het eerst om Re:Shark te kopen. ‘Ik dacht: ik moet een bold move maken. Gewoon alles of niets eigenlijk.’

Het aanbod kwam voor oprichters Youp Overtoom (24) en Jimi Buser (24) als een verrassing. ‘We waren niet actief op zoek naar een koper’, zegt Overtoom. ‘We zijn per toeval met elkaar in contact gekomen.’

Van studenten tot ondernemers

Overtoom en Buser startten hun ondernemerscarrière al tijdens hun studie Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam. In 2019 begonnen ze met CareerAim, een recruitmentbureau. Het idee voor Re:Shark ontstond uit hun eigen worsteling om aan klanten te komen. Want hoe doe je dat zonder netwerk of marketingbudget?

Die vraag leidde tot de ontwikkeling van Re:Shark in 2023. Het duo, dat in de 25 onder 25-lijst van MT/Sprout stond, switchte van recruitment naar het maken van software voor gepersonaliseerde e-mailmarketing. Ze waren een van de eerste externe bètatesters van OpenAI, nog voordat ChatGPT publiek beschikbaar was.

Hun bedrijf groeide van vijf medewerkers begin 2024 naar zestien nu, verspreid over drie continenten. Re:Shark bedient ongeveer vijftig tot zestig klanten, vooral in de hr- en recruitmentsector, maar ook in andere branches zoals logistiek en accountancy. ‘We hebben veel kennis van recruitment en marketing, dus dan trek je die bedrijven iets meer aan’, legt Overtoom uit.

Het aanbod van Sadat om de tent te kopen, kwam dus onverwacht. Waarom zijn Overtoom en Buser erop ingegaan? Ze zagen dat er meer ervaring nodig was voor verdere groei. ‘De gemiddelde leeftijd van het team is best laag. Dat is niet erg, want er zit veel potentie in jonge mensen. Maar je merkt ook dat daardoor sneller foutjes ontstaan’, legt Overtoom uit. ‘Het bedrijf is nu tot een mooi punt gekomen. Vanaf hier dragen we het stokje over aan iemand die meer ervaring heeft.’

Beide ouders verloren

Voor Sadat is de overname van Re:Shark persoonlijk van grote betekenis. Op 18-jarige leeftijd verloor hij beide ouders en moest hij zijn hbo-opleiding Commerciële Economie stopzetten.

‘Ik had veel verantwoordelijkheden, met een kleiner zusje dat bij mij woonde. Maar ik had geen inkomen’, vertelde hij eerder in een interview aan het ED. Hij ging aan de slag in een medicijnfabriek, bezorgde pakketjes en startte eind 2017 zijn eigen bedrijf: telefoonreparatieshop Repair4less.

Zijn carrière kwam pas echt van de grond toen hij een jaar later begon als onboarding specialist bij YoungOnes, de online marktplaats voor freelance opdrachten. In zes jaar tijd werkte hij zich op tot head of international sales en country manager voor Frankrijk, voordat hij in eind 2024 de overstap maakte naar moederbedrijf YoungCapital.

‘Maar het ondernemerschap kriebelde heel erg’, vertelt hij. ‘Daarom is de overname van Re:Shark voor mij echt een overwinning.’

Hulp van investeerder

Toch was de deal niet zomaar beklonken. Sadat had financiering nodig om de koop rond te krijgen en te kunnen doorinvesteren. Toevallig had hij drie jaar eerder een investeerder ontmoet die het vertrouwen in hem uitsprak en aangaf dat Sadat bij hem kon aankloppen als hij voor zichzelf zou beginnen.

‘Vroeger, toen ik jong was, durfde ik nooit om hulp te vragen. Nu heb ik de telefoon gepakt en het idee gepitcht. En het is me gewoon gelukt.’

Over de overnamesom willen beide partijen geen uitspraken doen, behalve dat het bedrijf is verkocht voor één keer de jaaromzet. Sadat legde zelf een flink bedrag in en is grootaandeelhouder. De rest komt van de private equity-investeerder uit Nederland die anoniem wil blijven. ‘Hij heeft tegen mij gezegd: jij staat op de voorgrond, ik wil dat jij naar buiten treedt en het bedrijf grootmaakt.’

Het duurde een week of zes voordat de verkoop rond was. ‘Het was een intens proces. Je bent er echt elke dag mee bezig.’ Uit het boekenonderzoek kwamen geen grote verrassingen. ‘Youp en Jimi zijn altijd supertransparant geweest. Bij veel dingen kreeg ik de bevestiging: het klopt wat ze zeggen.’

Leads nabellen

Sadat ziet grote kansen voor Re:Shark om door te groeien. Het bedrijf gaat investeren in nieuwe functies. Een head of sales is net aangenomen en er komt iemand die verantwoordelijk wordt voor operaties en upsell-strategieën.

Maar de grootste uitbreiding is de zogeheten interne call unit. ‘Vandaag zijn toevallig de eerste twee mensen gestart die voor klanten leads gaan nabellen’, vertelt Sadat daarover.

Zijn visie is om een volledig geïntegreerd salesplatform te bouwen. ‘Ik geloof in een toekomst van sales waarin je de juiste balans vindt tussen AI om slimmer te werken, automatisering om schaalbaar en productiever te zijn, en menselijke communicatie om relevant en geloofwaardig te blijven.’

Op de korte termijn richt Re:Shark zich op groei in Nederland, maar Sadat ‘wil groot dromen’. Hij ziet zijn bedrijf wereldwijd een speler worden die kwalitatief leads genereert. ‘Alleen moet je dat doel in stukjes hakken. Dat betekent eerst de grootste worden in Nederland.’

Combinatie van mens en tech

Dat is al een hele klus. Re:Shark opereert in een drukke markt waar maandelijks nieuwe spelers bijkomen. Onlangs werd concurrent Sparkbase alweer verkocht. Sadat is echter optimistisch over de positie van Re:Shark.

‘De meeste leadgeneratiebedrijven denken dat je met tech en software alles kan oplossen. Ik geloof niet dat dat kan’, stelt hij. ‘Wat mensen vergeten, is dat je uiteindelijk nog steeds mensen nodig hebt om de business te kunnen binnenhalen.’

Met de combinatie van technologie en menselijke expertise kan Re:Shark zich onderscheiden, denkt hij. Maar is er op termijn ook extra kapitaal nodig. Het doel voor de komende anderhalf jaar is om Re:Shark ‘investor ready’ te maken voor een volgende investeringsronde.

‘Dat is ook een van de expertises van de private investeerder’, zegt Sadat. ‘We hebben echt die ambitie om heel groot te worden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgende stappen voor oprichters

En de twee oprichters van Re:Shark? Overtoom blijft nog tot 1 september betrokken bij Re:Shark om alles goed over te dragen, Buser is al volledig afgetreden.

‘Wat ik hierna ga doen, weet ik nog niet. Daar ga ik gewoon rustig over nadenken’, aldus Overtoom, die zegt dat Buser er hetzelfde in zit. ‘Al zie ik Jimi ook nog wel naar Vietnam gaan voor langere tijd. Dat zie ik mezelf dan weer niet doen.’