Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Quinten Selhorst juist nu vertrekt bij deelscooterbedrijf Felyx

Niet omkijken en keihard gas geven. Zo speelden aanbieders van deelmobiliteit jarenlang het spel. Maar inmiddels hebben veel scooter- en stepbedrijven een andere topprioriteit: winstgevend worden. Felyx verwacht binnen een jaar zover te zijn, vertelt co-fouder Quinten Selhorst in zijn afscheidsinterview aan MT/Sprout.

quinten selhorst felyx scooter
Foto: Felyx

Het persbericht plofte vlak voor het Paasweekend in de mailbox: ‘Daan Becker volgt oprichter Quinten Selhorst op als de nieuwe ceo van Felyx.’ De man die het bedrijf in 2016 samen met Maarten Poot oprichtte, doet een stapje terug, net als zijn compagnon trouwens. ‘Omdat er een nieuwe fase van bedrijfsoptimalisatie- en stabilisatie aanbreekt’, staat er in het perscommuniqué.

Die nieuwe fase staat in ieder geval niet in het teken van ongebreidelde groei. Het bedrijf stootte begin dit jaar de Duitse tak af, nam afscheid van enkele belangrijke mensen onder wie de financieel directeur en heeft de gashendel noodgedwongen moeten loslaten.

Zijn de twee oprichters niet gewoon gewipt door de investeerders, willen we weten? Maar nee, zo is het echt niet gegaan, bezweert Selhorst.

Veranderingen op de kapitaalmarkt

‘Na jaren van agressief schalen, zijn we als organisatie in een nieuwe fase beland. Dat is vooral het gevolg van veranderingen op de kapitaalmarkt’, aldus Selhorst. Hij doelt daarmee onder meer op de gestegen rente en de nieuwe focus van veel vc’s. ‘Hun appetite is verplaatst naar duurzame en winstgevende groei.’

De markt voor deelmobiliteit is erg kapitaalintensief. Zo is een bedrijf als Felyx niet enkel gefund door private equity, voor de financiering van nieuwe deelscooters heeft het de bank hard nodig. Uitbreiden betekent meer lenen tegen rentepercentages die een stuk hoger zijn dan anderhalf jaar geleden.

Maar belangrijker nog: banken bestempelen deze nog jonge business momenteel als extra risicovol. ‘Ga eerst maar eens zorgen dat je winst maakt’, krijgen spelers in de branche nu te horen als ze opnieuw om geld komen vragen. In recordvaart nieuwe steden toevoegen, is daarmee praktisch onhaalbaar geworden.

Lees ook: 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen

Snel groene cijfers schrijven

‘Nieuwe omstandigheden vragen om een nieuw businessplan’, zegt Selhorst. ‘Dat hebben we vorig jaar opgesteld en zijn we aan het uitvoeren. In januari is de – voorlopig althans – laatste financieringsronde afgerond. Daarmee is Felyx voor de huidige omvang van de operatie niet meer afhankelijk van extra kapitaal.’

Het bedrijf wil nu vooral winstgevend worden. Om die reden trok het begin dit jaar de stekker uit het avontuur in Duitsland. Het businessplan stelt dat het schrijven van groene cijfers op groepsniveau binnen een jaar bereikt kan zijn. ‘In het segment van micro mobility is dat best bijzonder. Ik weet dat de meeste andere aanbieders zover nog lang niet zijn’, aldus Selhorst.

Deze behoudende taal staat wel in schril contrast met de ambities die Felyx een paar jaar geleden nog uitsprak. ‘We trekken op dit moment de beste mensen aan om snel groter te worden in binnen- en buitenland. Onze BHAG is de dominante aanbieder van deelscooters zijn in heel Europa, en mogelijk ook daarbuiten’, zo vertelden de oprichters in 2019 aan MT/Sprout. Felyx was toen genomineerd voor Startup van het jaar.

Selhorst blijft aandeelhouder

Terug naar het vertrek van Selhorst, die dus benadrukt dat dit uit eigen beweging is. ‘Van 0 naar 100 in twee jaar, dat past mij beter dan van 100 naar 110 in vijf jaar. Het verkopen van onze Duitse tak was bovendien reden om naar de omvang van het leadershipteam te kijken. Deze combinatie maakt dit een goed moment om het stokje over te dragen.’

De komende maanden werkt hij zijn opvolger in, Daan Becker. Intussen wil Selhorst een nieuw advisory board optuigen, waarin hij één van de leden zal zijn. Zo kan hij als passagier toch nog een beetje rijadvies geven aan de nieuwe ceo. Een verkoop van Felyx is in ieder geval niet aan de orde, zo verzekert hij ons.

felyx brussel quinten selhorst
Felyx waagde in 2019 de stap naar Brussel, als eerste stad buiten Nederland. Foto: Quinten Selhorst/Felyx

Rommelig straatbeeld

Financiering en winstgevendheid zijn niet de enige kopzorgen die spelers in deze branche nu ervaren. Begin april werd bekend dat Parijs alle 15.000 elektrische deelsteps in de stad gaat verbannen, het resultaat van een referendum. Belangrijkste irritaties die bewoners ervaren? Asociaal rijgedrag en een rommelig straatbeeld. Het is kritiek die ook in andere Europese steden klinkt.

Toch denkt Selhorst niet dat we nu al naar het eindspel van deze nog jonge markt aan het kijken zijn. ‘Het snelle opschalen is hier en daar ten koste gegaan van de kwaliteit’, zegt hij. ‘Steden zijn zich daarom nu aan het herbezinnen en stellen hogere eisen aan operators. De ene partij kan daaraan voldoen, de andere haakt af.’


Felyx heeft 6.000 deelscooters

Na het vertrek uit Duitsland is Felyx nog actief in twee landen en veertien steden. Dertien daarvan zijn Nederlands, in België gaat het om de hoofdstad Brussel. In totaal heeft het bedrijf nu 1 miljoen geregistreerde gebruikers en 6.000 deelscooters op de weg.

Die hogere eisen zijn er volgens hem onder meer op het gebied van financiële gezondheid. Zo kijken gemeenten bij het verlenen van een vergunning beter naar de prestaties en prognoses die een operator schetst.

‘Een ander voorbeeld gaat over netjes parkeren. Aanbieders van deelmobiliteit hebben de verantwoordelijkheid om klanten daartoe aan te zetten, door middel van een beloning bijvoorbeeld. In Nederland zie je dat gemeenten nu zones aanwijzen waar deelscooters mogen staan. Dat gebeurt onder meer in Scheveningen’, aldus Selhorst.

De batterijenwissel-truc

Als het aan de vertrekkende ceo ligt, rijdt Felyx de komende jaren in ieder geval in de kopgroep mee. Het bedrijf kan voorlopig wegblijven van de kapitaalmarkt en wordt ook niet geplaagd door gedoe met verzekeringen, een situatie die eerder dit jaar GoSharing nog de nek omdraaide.

Lees ook: Raymon Pouwels (Go Sharing): ‘Ik heb nu minder bewijsdrang’

‘Wij hebben sinds de allereerste dag aan een datagedreven bedrijf gebouwd’, zegt Selhorst. Als voorbeeld noemt hij de batterijenwissel-truc, een operatie die erg arbeidsintensief is.

‘Je wilt dit proces zo efficiënt mogelijk inrichten. We gebruiken algoritmes om te voorspellen hoeveel mensen we daar op specifieke dagen voor nodig hebben. Dat systeem houdt onder meer rekening met weersomstandigheden en evenementen. Wanneer je dit eenmaal goed hebt georganiseerd, kun je het makkelijk schalen naar andere steden.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op de Nederlandse landkaart komen er nog wel wel wat nieuwe punaises bij, voorspelt Selhorst. Maar nieuwe markten zijn zoals gezegd even niet aan de orde. En zo blijft ook Selhorst de komende maanden stationair draaien. De overdracht netjes afronden, het adviesorgaan inrichten en dan…?

‘Een tijdje niks doen en kijken wat er op mijn pad komt’, zegt hij. ‘Een nieuwe startup sluit ik zeker niet uit.’

Lees meer over mobiliteit: