‘Awww, een Qarry.’ Twee voorbijgangers lezen de naam op de zijkant van het bedrijfswagentje. Ze kijken vertederd naar het karretje, dat staat te stralen in de zon op het Amsterdamse Amstelveld.
Dat ze de naam verkeerd uitspreken (‘karrie’ in plaats van op z’n Engels, ‘carry’) kan volgens bedenker Lorenzo Engelen geen kwaad. Het gaat uiteindelijk om het product, dat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. ‘Er is geen vergelijkbaar voertuig met zoveel laadvermogen. Dit is echt best in class.’
Stadse bedrijfswagen
Vijf jaar lang sleutelde Engelen aan zijn elektrische bedrijfswagen op de Automotive Campus in Helmond. Op de plek waar Lightyears zonneauto ter ziele ging, verrijst met Qarry een nieuwe elektrische vervoerder.
De eerste mijlpaal is behaald: vijftig klanten hebben nu een Qarry. Daaronder restaurants, cateraars, groothandels, pakketbezorgers, fietsenmakers, schilderbedrijven en installateurs. Ondernemers die vaak in drukke, krappe binnensteden komen waar bestelbussen onhandig zijn.
In de smalle straatjes voelt de Qarry zich juist thuis, met zijn compacte ontwerp, kleine draaicirkel en laag zwaartepunt; het accupakket zit vlak voor de achterwielen. ‘Combineer de wendbaarheid van een bakfiets met de laadruimte van een bedrijfswagen’, zo klinkt het op de website.
Alternatief voor de bakfiets
Die bakfiets is waar de Qarry vaak een alternatief voor is. Neem de Urban Arrow Tender, een van de populairste modellen voor bedrijven. Die is verkrijgbaar in drie varianten, met laadruimte van 1000 tot 2500 liter. De Tender kan tot 300 kilo vracht vervoeren en zo’n 30 kilometer rijden op een volle accu.
De iets lichtere Urban Arrow Cargo (maat XL) heeft een laadruimte van 500 liter, een laadvermogen van 125 kilo en een bereik van 50 kilometer. In de Qarry past 2800 liter, tot 250 kilo en hij komt 83 kilometer ver op een volle accu.
Belangrijk verschil is het prijskaartje. Een bakfiets met laadbak als de Cargo begint bij ongeveer 6.500 euro (exclusief btw), voor de grotere Tender ben je minimaal 12.500 euro kwijt. Voor de Qarry is de aanschafprijs minstens 20.000 euro. Maar het bedrijf biedt wel een lease-optie vanaf 400 euro per maand, en claimt ‘lagere operationele kosten door efficiëntie en minder ritten’.
Zero-emissiezones
Vergeleken met een bestelbus heeft de Qarry een groot voordeel: hij mag de zero-emissiezone in. Circa dertig grote gemeenten willen zo’n strenge milieuzone per 1 januari 2025 invoeren. Alleen vracht- en bestelauto’s die niks uitstoten mogen dan nog de stad inrijden.
Het nieuwe beleid helpt Qarry, zegt Engelen. Voor sommige ondernemers is het een reden om er eentje aan te schaffen. Maar veel belangrijker: de businesscase klopt gewoon. ‘Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen. Binnensteden zijn autoluwer, met steeds meer eenrichtingsverkeer. Een grote bestelbus is gewoon niet logisch.’
Tussenjaar in San Francisco
De inspiratie voor Qarry doet Engelen op in San Francisco, waar hij een tijdlang woont. Tijdens zijn master Operations Management & Logistics aan de TU Eindhoven besluit hij een tussenjaar te nemen.
‘Ik wilde meer leren over ondernemerschap’, zegt Engelen. ‘Dat trok me eigenlijk altijd al. Ik heb daar ook een minor in gevolgd tijdens mijn bachelor. Je weet op de een of andere manier dat je ondernemer bent. Dan ga je op zoek naar een plek waar je thuishoort.’
San Francisco dus, de miljoenenstad aan de Amerikaanse westkust bij techwalhalla Silicon Valley. In 2016 landt hij op de luchthaven – in zijn eentje, zonder connecties of vast onderdak.
Hij schrijft zich in voor een bootcamp om zijn programmeerskills te verbeteren en gaat naar alle evenementen over ondernemerschap die hij kan vinden.
Ook stuurt hij alumni van de TU Eindhoven een bericht op LinkedIn, dan nog met het idee dat hij een plek zoekt voor zijn afstudeeronderzoek. Zo kan hij op allerlei plekken binnenkijken: bij Uber, Walmart, kleinere startups, grotere scaleups. ‘Ik heb daar zeker connecties aan overgehouden’, aldus Engelen.
Inspiratie voor Qarry
In San Francisco ziet Engelen de opkomst van de bezorgeconomie. Mensen bestellen van alles via hun smartphone: boodschappen, maaltijden, kleding, taxi’s. Het achterliggende probleem intrigeert hem: hoe kun je die bestellingen snel en slim leveren in de stad?
Op dat specifieke vraagstuk studeert hij uiteindelijk af. Hij ontwikkelt een algoritme om de last mile, waarbij goederen worden afgeleverd aan de eindklant, efficiënter af te leggen door de inzet van elektrische voertuigen met een beperkt bereik.
Tijdens zijn onderzoek ziet hij dat er grote behoefte is aan zo’n kleiner voertuig voor transport in en rondom steden. ‘Daar lag een grote marktkans’, aldus Engelen. Hij besluit het wagentje zelf te ontwikkelen.
Stap één: de juiste voertuigcategorie kiezen. Dat bepaalt aan welke juridische eisen de bedrijfswagen moet voldoen. Engelen komt uit bij een brommobiel: een lichte vierwieler met een maximumsnelheid van 45 km/u. Belangrijk voordeel: iemand met een brommerrijbewijs mag daar vanaf 16 jaar in rijden, en in Frankrijk zelfs al vanaf 14 jaar.
Prototypes bouwen in Helmond
Voor de bouw stapt de jonge ondernemer naar de Automotive Campus in Helmond, een belangrijke broedplaats voor innovaties op automobiel gebied. Via LinkedIn legt hij contact met toenmalig directeur Lex Boon. ‘Ik ben daar letterlijk aan zijn bureau begonnen met het idee’, vertelt Engelen.
Hij krijgt een werkplaats op de campus, strikt de nodige monteurs en technici en bouwt met zijn eigen spaargeld de eerste prototypes. ‘Dat geld ging snel op, want het is vrij kapitaalintensief’, zegt Engelen. ‘Ieder systeem in het voertuig en het hele productieproces moet worden gecertificeerd voordat het de weg op mag. Daar gaat ongelooflijk veel ontwikkelbudget in zitten.’
Een lening van de Rabobank geeft weer lucht, en al gauw komen de eerste angel investors aan boord. Ook die benadert hij weer via LinkedIn. ‘De meeste investeerders zeggen gewoon op hun profiel dat ze investeerder zijn. Zo heb ik er veel gevonden. Maar ook via via is het gelukt. Je moet aan iedereen vertellen dat je geld aan het ophalen bent, dan kom je uiteindelijk wel iemand tegen.’
Lees ook: 20 vragen die je moet kunnen beantwoorden als je groeigeld wil ophalen
Cabine en kleine draaicirkel
De ontwikkeling van de Qarry neemt vijf jaar in beslag. Een periode waarin Engelen en zijn team continu verbeteringen doorvoeren op basis van klantfeedback. ‘De eerste prototypes hadden geen cabine. We leerden van gebruikers dat ze toch in de winterperiode en bij regen graag afgeschermd zitten.’
Maar een deur is dan weer niet nodig. Die zit alleen maar in de weg, omdat klanten vaak in- en uitstappen tijdens hun bezorgrondes. Biedt de open cabine dan wel genoeg bescherming? Ja, zegt Engelen. ‘Ik rij zelf in de winter van Eindhoven naar Helmond en terug. Dat is echt geen probleem.’
Ander belangrijk punt van klanten is de draaicirkel. Het voertuig moet wendbaar zijn in steden en tussen paaltjes door kunnen rijden. De draaicirkel van de Qarry is 3,3 meter, vergelijkbaar met die van een bakfiets. Die van een Peugeot Partner of Renault Kangoo is ongeveer 11 meter.
Het resultaat is een compact elektrisch voertuig met de bediening van een scooter. Optrekken en afremmen doe je door aan de rechter hendel te draaien. Een digitaal kleurendisplay van 7 inch toont de snelheid, bereik en andere statistieken. Leuk detail is de bidonhouder onder het stuur, voor een drank- of thermosfles.
Onderdelen uit Europa, behalve de accu’s
Qua uiterlijk doet de Qarry niet geheel toevallig denken aan de Piaggio Ape, de legendarische Italiaanse driewieler. Alleen is het snerpende geluid van de tweetaktmotor ingeruild voor de geruisloze aandrijving van de accu. Die is standaard trouwens 10 kWh, goed voor een bereik van 83 kilometer. Klanten die verder willen, kunnen kiezen voor een dubbel pakket.
De accu is het enige dat niet uit Europa komt. ‘Die komen uit China, zoals ongeveer iedere batterijcel’, zegt Engelen. ‘De meeste Chinese fabrikanten hebben tegenwoordig een goed salesnetwerk in Europa.’
De overige maakonderdelen zijn grotendeels afkomstig uit Nederland, de rest uit Europa. ‘Om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk aan reserveonderdelen kunnen komen’, aldus Engelen. ‘We kunnen snel schakelen met leveranciers, de kwaliteit waarborgen en ook weer snel opschalen.’
Fleet management platform
De eerste vijftig klanten rijden dus inmiddels rond met een Qarry, die wordt geproduceerd in Helmond. Dat zijn geen pilotprojecten, benadrukt Engelen. ‘Die fase zijn we echt voorbij. De mkb’ers starten meestal met één of twee, en dan komt er vaak binnen drie maanden nog een derde en vierde order bij.’
De meeste klanten kiezen voor een leaseconstructie van vijf jaar. Via een fleet management platform kunnen ze realtime de status van de voertuigen monitoren. Of bestuurders de gordel dragen, of ze netjes 30 rijden binnen 30 kilometerzones, of de laaddeur openstaat, wat het batterijpercentage en de gps-locatie is.
Die informatie kan Qarry ook gebruiken om zijn product te verbeteren, of preventief problemen te signaleren waardoor het voertuig stil kan komen te staan. Engelen: ‘Het is een b2b-product. Als de klant niet rijdt, verdient de klant geen geld.’
Is er toch pech onderweg, dan scannen chauffeurs een QR-code in het voertuig waarna een monteur wordt gestuurd. Qarry heeft een eigen servicedienst, maar kan ook een derde partij inschakelen, ‘als het in een uithoek is of we er op de een of andere manier niet kunnen komen’.
Groeien in het buitenland
Het team van Qarry is inmiddels gegroeid naar dertig personen, gelijk verdeeld over productie, ontwikkeling en sales/marketing. Daar moeten nog meer mensen bij als het bedrijf zijn groeiplannen wil waarmaken. ‘Het aantrekken van het juiste talent is een van de grootste uitdagingen’, zegt Engelen.
Het bedrijf is bezig met een nieuwe financieringsronde om de komende jaren uit te breiden. Naar meer mkb- en grootzakelijke klanten, maar ook het buitenland. Qarry heeft in het Belgische postbedrijf Bpost al een klant over de grens, Engelen denkt hardop over het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
‘Frankrijk is een enorme groeimarkt voor micromobility, met heel dichtbevolkte steden. En energie is er ook goedkoper’, aldus Engelen, doelend op de kerncentrales in het land die relatief voordelig stroom leveren.
Vastberaden
Aan ambitieuze plannen geen gebrek. Kan dit nog mislukken? Engelen lijkt geen spoortje twijfel te kennen. Het bedrijfsmodel staat als een huis en het gemeentebeleid verandert in het voordeel van Qarry.
Er komt ongetwijfeld concurrentie, maar die ziet hij niet als bedreiging. ‘Dat is juist een extra reden om hard te werken. Je moet pas twijfelen als je de enige bent in de markt.’
‘Natuurlijk zijn er momenten dat dingen niet lukken’, zegt Engelen, terugkijkend op de afgelopen zes jaar. ‘Maar dan is de enige manier opstaan en weer verder gaan. Dat is juist het mooiste van deze uitdaging. Het zou saai worden als alles ineens zou lukken.’