Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Orderchamp disrupt de groothandel met een online marktplaats

Startup van de week Orderchamp wil de groothandel naar het digitale tijdperk brengen. De startup (22 medewerkers) van SEOshop-oprichter Ruud Stelder haalde eerder deze week een investering van 3 miljoen euro op. 

Wat is Orderchamp?

Een b2b-marktplaats voor winkeliers en (non-food)merken, van beddengoed en zonnebrillen tot tassen en parfum. Zijn consumenten allang gewend aan e-commerce, in de wereld van retailinkoop is ‘online’ nog maar amper doorgedrongen, zagen de oprichters van Orderchamp.

De startup wil zich onderscheiden met een gecureerd aanbod van producten en een datagedreven aanpak. Winkeliers krijgen à la Netflix aanbevelingen te zien op basis van hun koopgedrag. Naarmate meer winkeliers zich aanmelden, wordt dat algoritme steeds beter.

Zo kan Orderchamp de hoeveelheid overstock, oftewel producten die bij winkeliers onverkocht op de plank blijven liggen, terugdringen, zegt mede-oprichter en CEO Joost Brugmans. Brugmans: “Een portal neerzetten en producten inladen, kan iedereen. Maar doordat wij ervoor zorgen dat winkeliers daadwerkelijk kopen en terug blijven komen, zullen we succes krijgen in deze markt.”

Wie zitten erachter?

Het oorspronkelijke idee voor Orderchamp is van Ruud Stelder, eerder mede-oprichter van SEOshop, een e-commerceplatform dat in 2015 werd overgenomen door het Canadese Lightspeed. Brugmans, die ook bij SEOshop werkte: “Ik zei ooit grappend tegen Ruud: ‘Als jij nog eens iets begint, dan word ik wel de CEO’. Ruud is een hele goede visionair en heeft besloten minder operationeel bezig te zijn. Hij werkt aan het bedrijf, niet in het bedrijf. Dat stuk pak ik op.”

Stelder en Brugmans merkten bij Lightspeed hoeveel kansen er lagen op retailgebied. “We zagen dat aan de voorkant zo’n beetje alles gedigitaliseerd is, maar het inkoopstuk nog niet. Oftewel, één plek waar een merk nieuwe afnemers kan vinden.” Orderchamp heeft inmiddels een team van 22 mensen.

Wie zitten erop te wachten?

De retailmarkt is in Nederland 100 miljard euro groot. Orderchamp mikt op zelfstandige winkels, goed voor ongeveer 40 procent van die markt. Retailers krijgen via Orderchamp toegang tot een gecureerd aanbod van diverse merken. Dankzij het online platform zijn zij minder veel tijd kwijt aan het bezoeken van beurzen en groothandels. Leveranciers krijgen ineens toegang krijgen tot een netwerk van potentiële afnemers.

Met zijn 24/7-groothandel komt Orderchamp tegemoet aan een markt die snel verandert. Brugmans: “Traditioneel had je twee inkoopmomenten per jaar. We zagen dat dit verschuift. Momenteel koopt 80 procent gedurende het hele jaar in. Meer dan de helft koopt daarbij nieuwe merken.”

Hoever is Orderchamp?

Sinds Orderchamp 8 maanden geleden van start ging, kwamen er drieduizend winkeliers bij die het platform zo’n beetje dagelijks gebruiken, zegt Brugmans. Tegelijk werden er tot nu toe driehonderd merken toegevoegd, een aantal dat dagelijks groeit. “Dat is ook het interessante van het platform. Het is niet een vaststaand aanbod zoals op een beurs, maar het groeit dagelijks.”

Orderchamp verwerkte inmiddels ook een paar bestellingen uit Duitsland en België. “Hoe gaaf is het als je als winkelier ervaring opdoet met internationale merken? En dat je als merk een nieuwe afzetmarkt vindt in een nieuwe regio?” Volgens Brugmans verdrievoudigt het transactievolume van Orderchamp nu elke maand.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Merken betalen een maandbedrag, aangevuld met een omzetpercentage. Om te zorgen voor zoveel mogelijk gebruikers is het platform gratis voor winkeliers. Merken zijn nu ongeveer 100 euro per maand kwijt aan Orderchamp-fees, wat “een stuk goedkoper” is dan bijvoorbeeld een standje op een beurs. Daarnaast is het lastig om als merk zelf bezoekers naar je b2b-portal te trekken, merkt Brugmans op.

Nog geld nodig?

Orderchamp haalde kortgeleden een investering op van 3 miljoen euro. Met dat geld schaalt het bedrijf het aantal ontwikkelaars flink op, vooral om slimmere aanbevelingen te kunnen doen en om het concept te kunnen testen in andere landen. Ook vanuit Scandinavië is er interesse in het platform. Welk land als eerste aan de beurt is met een eigen portal is nog niet bekend, maar het ultieme doel is om uiteindelijk leveranciers en retailers van over de hele wereld zaken met elkaar te laten doen.