“Er is een bloedbad gaande in de telerswereld”, ziet ook oprichter van bezorgdienst Redjepakketje Sam Rohn. “Veilingen zijn stilgezet omdat er 85 procent minder vraag is.” Zijn Sprout-challenger werd benaderd door dienstverlener EY, die alarmerende berichten binnenkreeg van telers. Kon Redjepakketje, met zijn 500 bezorgers, niet iets bijdragen om het leed te verzachten?
Rohn hapte direct toe en dropte een verzoek in de Facebook-groep Young Creators. Hij opperde het idee om drie dingen te combineren: bloemen gaan nu met miljoenen tegelijk de container in, terwijl er 120.000 mensen in verzorgingstehuizen zitten, die door de coronavirus geen bezoek meer mogen ontvangen. Tegelijkertijd is er een overvloed aan horecamedewerkers die momenteel zonder werk zitten, en die zich en masse bij Redjepakketje aanmelden als bezorger.
Overweldigend
De respons was overweldigend. Rohn: “Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik heb tot 1 uur ‘s nachts zitten chatten met mensen, het ging maar door. Vanmogen om 7 uur gingen we direct verder.”
Het iniatief van Redjepakketje sluit aan bij dat van designmarktplaats Whoppah en bezorger Brenger. Die bundelden eerder deze week ook hun krachten om bloemen van de kweker naar eindklanten te brengen. Whoppah gaan nu mogelijk ook samenwerken, zegt oprichter Thomas Bunnik nadat Sprout hem heeft gekoppeld aan Redjepakketje.
Met behulp van twintig vrijwilligers werd binnen 24 uur het platform Redjeboeketje.nl uit de grond gestampt. Aan de aanbodkant zijn alvast twee bloemenbedrijven aangesloten, de Aalsmeerse kweker Groenland en Frederique’s Choice, die als online bloemenverkoper directe toegang heeft tot meerdere kwekers.
Via Redjeboeketje.nl koop je voor 15 euro een boeket voor een oudere in een verzorgingstehuis. Die bloemen worden door Redjepakketje – dat voor kostprijs rijdt – direct bij de kweker opgehaald.
Rohn: “Het belangrijkste doel is dat we zoveel mogelijk bloemen redden van het afval. Omdat anders echt heel veel telers omvallen. Daarnaast zitten 120.000 ouderen in verzorgingstehuizen. Die wil je laten weten dat je aan ze denkt.”
Amazon
Redjepakketje weet wel raad met snel bezorgen. Het bedrijf van Rohn, broer Kay en Tijs van Driel, levert dezelfde dag pakketjes af voor 180 webshops waaronder Bol.com en sinds kort Amazon. Voor Greetz levert de bezorger al een tijdje bloemen af.
Team Redjepakketje, Sam Rohn is de tweede van rechts.
Rohn: “E-commerce beleeft momenteel een enorme piek, maar er zijn genoeg mensen die kunnen helpen. Veel horecamensen met rijbewijs, die vaak uit de hospitality komen, melden zich spontaan bij ons aan. We hebben deze week al 80 mensen aangenomen. Terwijl het vinden van medewerkers altijd onze grootste bottleneck was. Dat is nu in een klap weggevallen, waardoor we nu veel harder kunnen schalen.” Redjepakketje neemt al die bezorgers overigens in dienst.
Brandstof
Voor zijn bedrijf is het een bijzondere tijd, zegt Rohn. “Er zijn geen files, de brandstofprijzen zijn gekelderd en personeel ligt voor het oprapen. Juist daarom vinden we dat we anderen moeten helpen om overeind te blijven. Heel Nederland wordt afhankelijk van transport, we willen laten zien dat we dat aankunnen.”
Voor telers is de grootste uitdaging om de omslag te maken van bulk en veilingen naar het (verzendklaar) maken van boeketten. De eerste twee telers staan nu in de startblokken. “De bedoeling is dat we tientallen aansluiten.”
Meer nieuws over de coronacrisis