Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse ‘Netflix’ voor bedrijfstrainingen StudyTube haalt 1 miljoen op

Het Nederlandse StudyTube krijgt 1 miljoen euro aan investeringskapitaal om zijn e-learning-platform verder uit te bouwen. De startup van oprichter Homam Karimi en Gerhard Riphagen maakte de afgelopen periode de switch van studenten naar het bedrijfsleven en wil nu met een vast bedrag per maand de Netflix voor bedrijfstrainingen worden. Ondertussen is de eerste klant in Afrika al binnengehaald en ook Zuid-Amerika staat op het verlanglijstje van de ambiteuze ondernemers. 

Achter de inlog van de online marktplaats van StudyTube vinden de (al dan niet vrijwillige) leergierigen ongeveer 100 experts, volgens StudyTube allen goeroes op hun vakgebied. Bij het leren draait het volgens oprichter Karimi niet alleen om het overdragen van kennis en ervaring, maar worden cursisten ook aan het werk gezet om hun vaardigheden te verbeteren en hun gedrag te veranderen. ‘Online trainingen op dit moment, dat gaat alleen maar om kennis overdragen. Saai en niet interactief’, zegt Karimi (30).

Bij StudyTube moeten online trainingen, zelfs die over projectmanagement en en ‘office productiviteit’, ook leuk zijn om te volgen. Daarom bevat iedere training afwisselende werkvormen (video’s, afbeeldingen, tekst, vragen) ‘die interesse wekken en de motivatie verhogen’. 

De werkgever kan de ontwikkeling van een cursist volgen via een management-dashboard, zodat hij tijdig kan bijsturen. Ook kunnen bedrijven een eigen online bedrijfsacademie inrichten, met eigen opleidingsmateriaal, waar hun werknemers zich kunnen inwerken en bijscholen.

Kosten

Nederlandse bedrijven spenderen zo’n 3 miljard euro per jaar aan opleidingen, rekent Karimi voor. Maar die budgetten staan onder druk. Daar hoopt StudyTube op in te springen door trainingen aan te bieden ‘tegen een fractie’ van wat dezelfde trainingen offline kosten. Dat wil zeggen: werkgevers betalen bij StuyTube 49 euro per maand per medewerker (59 euro met een privéportal). 

En natuurlijk is er nog de booming zzp-markt van professionals die niet hele dagen op training willen en niet bereid zijn om daar duizenden euro’s voor te betalen. 

Challenger

StudyTube is wat Karimi betreft een directe challenger van Schouten&Nelissen en Ncoi. ‘Die partijen verdienen offline enorme bedragen met het geven van trainingen. Stel dat ze online gaan met lagere kosten, dan kannibaliseren ze hun eigen bedrijf. Daar zijn ze enorm bang voor.’  

Investeerders Henq en Redcrest investeren nu samen 1 miljoen euro in StudyTube, nadat Henq vorig jaar al een eerste ronde van de site financierde met 500.000 euro. De investeerders verwachten dat de markt voor (digitale) bedrijfsopleidingen tot 2017 met 20 procent per jaar zal groeien. 

Gedreven

Herman Hintzen van Henq noemt het team van Studytube een ‘zeer gedreven’. Wereldwijd is de Nederlandse dienst volgens hem een van de koplopers op het gebied van e-learning-technologie. ‘Wij geloven dat ze goed gepositioneerd zijn om de komende jaren een aanzienlijk deel van de markt te veroveren. Daarom heeft Henq ook in deze ronde weer geparticipeerd.’

Investeerder Steven Edkins van Redcrest ziet StudyTube volgens Karimi als ‘een koopje’, vergeleken bij bedrijven uit Silicon Valley. ‘Zijn doel is echt om ons internationaal groter te maken.’  

Ghana

De eerste stap is gezet: In Ghana heeft StudyTube met telecombedrijf Airtel (actief in 24 landen) zijn eerste Afrikaanse klant binnengesleept. Die deal moet weer als springplank dienen voor de rest van het continent, met name richting groeiland Nigeria.

Afrika is voor Karimi een logische stap buiten Nederland. ‘In Nederland is de trainingsmarkt al vrij volwassen, en is het onderwijs goed. Waar corporates in Afrika en Zuid-Afrika tegen aan lopen is dat afgestudeerden soms niet voldoen aan de internationale eisen waar grote bedrijven om vragen.’  

Zuid-Amerika moet het komende jaar via Brazilië veroverd worden. ‘Internationaal groeien kan met de tool die we nu hebben ontwikkeld vrij eenvoudig’, zegt Karimi over de schaalbaarheid van zijn nu 4 jaar oude onderneming. 

Studenten

Bij de start van het platform zo’n twee jaar geleden moest nog StudyTube de ‘Spotify’ van het onderwijs worden, een online studieplatform waarmee studenten zelf tentamenstof konden oefenen. Die markt wordt nu dus verlaten, nadat bleek dat het maken van een internationaal schaalbaar product lastig is in een markt voor online tentamentrainingen.

‘We hebben de afgelopen vier jaar heel veel geleerd over hoe je content moet produceren, en we hebben daar echt een goed consumentenproduct voor gebouwd. Die lessen hebben we nu geïmplementeerd voor de zakelijke trainingsmarkt. Dat is een heel geleidelijk leerproces geweest, en daar zitten we nog altijd middenin.’

Het studentengedeelte van StudyTube is inmiddels ge-rebrand en gebruikers ervan zijn gemigreerd. Van dat gedeelte maken nog altijd 12.500 (rechten)studenten gebruik.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Karimi is nu met een aantal uitgevers in gesprek om deze tak over te nemen. ‘Dat is en blijft onze baby. Maar we hebben altijd gezegd: we willen een internationaal schaalbaar bedrijf bouwen.’

Zie ook het Sprout-bericht van vorig jaar: Onderwijs 2.0: StudyTube