‘Kom mee naar binnen’, zegt rapper Lil Kleine in een video die kijkers zien wanneer zij voor het eerst de app Lil Kleine Official openen. De rapper (echte naam Jorik Scholten) staat op de drempel van zijn voordeur. ‘Ik ben thuis, want er is weinig te doen’, zegt hij even later in een livestream vanuit zijn woonkamer.
Maar de rapper heeft al snel zijn handen vol aan de vragen die via de app binnenstromen. Terwijl zijn fans de 26-jarige Amsterdammer vragen hoe het met hem gaat, en of hij zijn Playstation 5 al heeft geïnstalleerd, kruipt zijn 1,5 jaar oude zoontje Lio bij hem op schoot.
Dat Scholten zijn fans zo knus laat meegluren achter zijn voordeur is te danken aan jeugdvriend Jurriaan Mijnster. Die begon in 2016 met het maken van websites en apps, waaronder een app voor de Volendamse zanger Jan Smit. Die celebrity-app was vooral een verzameling content die je elders kan vinden op bijvoorbeeld Youtube, social media en Spotify.
Sporters
Twee jaar geleden kwam Mijnster (foto boven rechts) in contact met Hendrik ten Cate (foto links), die destijds werkte bij een marketingbedrijf voor voetballers zoals Memphis Depay en Robin van Persie. Zou het niet slim zijn om hun technische kennis en marketingskills te combineren, vroegen de twee zich af. De posts en video’s die Ten Cate bedacht werden allemaal op social media gezet (waarna er merken aan werden gekoppeld). Maar ook al heb je als beroemdheid twee miljoen volgers, je verdwijnt daar alsnog tussen miljoenen andere posts.
‘Er zijn veel app-bouwers die tegen het management van een celebrity zeggen dat ze een gave app kunnen bouwen’, zegt Mijnster. ‘Aan de andere kant zitten marketingbureaus die gave content kunnen creëren. Maar die twee goed met elkaar samen laten werken ontbrak nog.’
De twee begonnen te werken aan de nieuwe app Celapp, waarmee vips hun eigen media-imperium kunnen bouwen, met alleen maar exclusieve content en volledige controle over alle data. Een concept dat doet denken aan diensten zoals Fangage (van de Nederlandse DJ Sam Feldt) en Cameo (persoonlijke boodschappen van vips).
Freemium
Lil Kleine Official werd vorige week als eerste app gelanceerd. Het gaat om een freemium-dienst, met een betaalde variant (3 euro per maand) voor extra’s zoals (nog) exclusievere content, korting op merchandise en voorrang bij de verkoop van concerttickets. Binnenkort volgt een app van Ajax-voetballer Edson Alvares.
Naast het ontwikkelen van het app-platform, produceert Celapp zelf content met fotografen en videomakers en denkt de startup met vips mee over hun positionering. Mijnster: ‘Zo kun je je eigen broadcaster worden. Zo ben je niet overgeleverd aan aan de grillen van Facebook en Instagram, die geld vragen voor bereik en display-advertenties over je content tonen, met een uitstraling die je niet in de hand hebt. We willen op eenzelfde level kunnen opereren als een Instagram en TikTok, met ook DM’s, livestreams, merchandise, en video’s kijken op volledig formaat zoals op Netflix.’
Die positionering en het maken van content schiet er bij drukke artiesten nog wel eens in, zegt Mijnster. ‘Het management is vooral bezig met deals sluiten en zorgen dat optredens goed verlopen. Iemand als Lil Kleine heeft soms drie optredens op een dag.’
Corona
Voordat corona uitbrak dan. Het mes van de pandemie ‘snijdt aan twee kanten’, zegt Mijnster. ‘Aan de ene kant heb je artiesten die niet optreden en meer tijd over hebben voor content-creatie. Aan de andere kant doen ze nu niet meer waar ze van houden en waar ze goed in zijn. Geen Ziggo Dome vol met fans waar je interactie mee kan hebben. Als Lil Kleine een concert doet, kun je via onze app live meekijken in de kleedkamer Dat mis je nu. Maar je kunt nu wel een dag met hem op pad. En daarnaast zitten mensen meer thuis en consumeren ze meer content.’
Voor zover dat überhaupt al zou kunnen, hoeven Mijnster en Ten Cate voor een gezond businessmodel lang niet zoveel gebruikers aan te boren als een Instagram. Een klein percentage daarvan zou volgens hun al genoeg inkomsten kunnen opleveren. Naast premium-abonnementen komt er geld binnen via sponsors zoals de trendy restaurant The Harbour Club, supercar-dealer Van de Akker, Gassan Diamonds of Anna Dutch Caviar. ‘We doen geen platte advertenties’, zegt Mijnster. ‘Maar nemen je als fan mee in de studio, dan zou je daar bijvoorbeeld de producent van koptelefoons aan kunnen koppelen, zodat je die koptelefoon in de app kan winnen.’
Mijnster vermoedt dat Celapp alleen al met Lil Kleine ‘een mooie business’ zou kunnen bouwen. ‘Maar daar mikken we natuurlijk niet op. We willen groot worden en de grens over. De eerste buitenlandse klant heeft al getekend (de naam wordt nog niet gedeeld, red.). Het platform is super schaalbaar, waardoor we nu snel nieuwe apps kunnen uitrollen. Een kwestie van een andere layout, vullen met content en lanceren. In de toekomst willen we het systeem ook als licentie verkopen, bijvoorbeeld aan een grote mediapartij in de VS.’