"Ziekte overkomt je", zegt Christine Slootweg. "Maar verzuim is een keuze." De trainer laat er dan ook geen misverstand over bestaan: verzuim moet en kun je aanpakken.
Logisch, want volgens een simpele berekening kost een medewerker die verzuimt elke dag 2,5 keer het brutodagsalaris. Denk aan: doorbetaling, onderbroken werkzaamheden, vervanging en gedupeerde klanten.
Maar voordat we het gedrag van de ongeoorloofde thuiszitters leren beïnvloeden, krijgen we inzicht in ons eigen verzuimbeleid en buigen we het hoofd over enkele morele dilemma's: hoe krijg je vat op het hoge ziekteverzuim in de buitendienst of productie? Hoe ga je om met ‘randgevallen', zoals rouwende medewerkers?
Verschillende verzuimgesprekken komen voorbij. De telefonische ziekmelding bijvoorbeeld. Tring! "Met Christine. Ik kan écht niet komen vandaag." "O, wat is er aan de hand?" "Ja, het is een heel zwaar gevoel." "Kun je dat wat preciezer omschrijven?" "Nou, dat is lastig." Stilte. "Uhm, hoe lang gaat het duren, denk je?" "Ik hóóp dat ik er morgen weer ben." "Laten we afspreken dat we eind van de middag nog een keer bellen." "O, oké." En nóóit vergeten: "Beterschap."
Een aantal tips nemen we mee naar huis: begin een verzuimgesprek altijd met de feiten. "Dat doe je niet als de medewerker zich 's ochtends ziek meldt, maar als hij terugkomt. Vraag een gesprek aan en leg een uitdraai van de frequentie van het verzuim op zijn of haar bureau."
Maak de verzuimdrempel niet te laag en neem vooral niet te snel genoegen met een antwoord als: "Ik kan niet werken, want ik heb hoofdpijn". Spreek iemand vanaf het begin aan op zijn verantwoordelijkheden, door te vragen welk werk overgedragen moet worden. "Zo voorkom je dat er een ouder-kindrelatie ontstaat." Ook belangrijk: selecteer een goede bedrijfsarts.
De aanpak klinkt wat controlerend en negatief, maar zo is het niet bedoeld. ‘Hard op inhoud, zacht op relatie', is Slootwegs motto. "Toon compassie. Kijk niet naar de beperkingen, maar naar de mogelijkheden en faciliteer daarin. Uiteindelijk zijn zowel werkgever als werknemer gelukkiger zonder verzuim."
organisatie Kluwer
waar Utrecht
duur 1 dag
kosten € 525
AGENDA
Masterclass Organisatie 3.0
organisatie www.ondernemerschap.nu
duur 2,5 dag
wanneer 8 juli, 9 juli, 27 augustus
waar Voorburg en Noordwijk
prijs € 995 (pilotprogramma)
waarom Veel organisaties zijn top-down ingericht rond planning en controle. Het gevolg: een gemis aan motivatie, een tekort aan ondernemerschap en te weinig innovatie en creativiteit. Organisatie 3.0 wil een inspirerend antwoord bieden op de uitdagingen van de 21ste eeuw.
Leidinggeven aan professionals? Niet doen!
organisatie www.hansoninterim.nl
duur 1 middag
wanneer 16 juni
waar Vleuten
prijs gratis
waarom Wie leiding wil geven aan professionals, moet vooral waardering hebben voor hun vak en de uitvoering daarvan faciliteren. Is de leidinggevende weinig bekend met het vak, dan wordt het lastig. Managementgoeroe en hoogleraar Mathieu Weggeman vertelt hierover tijdens dit seminar en hij geeft aan hoe het anders kan.
Beste Werkgevers Award 2009
organisatie www.effectory.nl
duur 1 middag
wanneer 22 juni
waar Amsterdam
prijs gratis
waarom In de St. Olofskapel in Amsterdam vindt de uitreiking plaats van de Beste Werkgevers Awards 2009, een initiatief van Effectory en VKbanen. Dit jaar hebben 263 organisaties meegedaan aan het onderzoek, zo'n 157.170 werknemers in Nederland hebben hun mening gegeven. In totaal zijn 146 bedrijven genomineerd voor de Beste Werkgevers.
Samenwerken met moeilijke mensen
organisatie www.infotraining.nl
duur 1 dag
waar Utrecht
prijs € 595
waarom Wie zich aanmeldt voor dit seminar, leert ontspannen en doelgericht samen te werken met wie dan ook. Voor ieder soort moeilijk gedrag is een kant-en-klare aanpak beschikbaar. Tijdens dit seminar behandelt docent Jaap Bron ze stuk voor stuk.
Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.