Dat beslissingen binnen organisaties altijd op rationele wijze worden genomen is onzin, beweert ervaren marketeer Leslie Zane in een vrijdag gepubliceerd artikel op Harvard Business Review. Veel meer draait het om gevoel; je moet anderen binnen de organisatie het gevoel geven dat jouw idee het beste is.
Zane deed er onderzoek naar en ontdekte dat we bij het nemen van beslissingen onbewust werken met een ecosysteem aan verzamelde associaties en herinneringen, die we door de jaren voor onszelf aan het merk hebben gekoppeld. Dat werkt zo buiten, maar ook binnen organisaties. Willen we daarom wat gedaan krijgen binnen startups, dan moeten we een appel doen op de verbeelding van collega’s.
Zane geeft drie tips om je idee te laten slagen. Deze ideeën zijn interessant voor startup-medewerkers, maar ook voor ondernemers. Binnen organisaties moet je altijd samenwerken en ook als ondernemer moet je daarom ideeën pitchen.
1. Begin vroeg
Wil je succes oogsten met jouw idee, dan draait het – zoals we eerder schreven – niet puur om de ratio, dus om het idee an sich. Veel meer draait het om het gevoel dat je overdraagt op collega’s. Je kunt lang werken aan de ideale Powerpoint-presentatie, maar beter is het om maanden van te voren zaadjes te planten bij collega’s over je idee. Je maakt ze hierdoor alvast lekker voor wat komen gaat.
2. Overtuig de juiste mensen
Als bedrijf werk je wellicht graag samen met influencers of BN’ers, teneinde het vermarkten van je product. Immers: als zij je product zien zitten, zullen andere klanten ook sneller vertrouwen uiten in jouw propositie. Binnen organisaties werkt dat hetzelfde: krijg je C-level-mensen of de R&D-afdeling enthousiast over je idee, dan zullen zij het goede woord verder verspreiden binnen de organisatie. Zo sta je alvast 1-0 voor!
3. Speel in op successen
Vooral een tip voor het personeel, en niet zozeer voor ondernemers: wil je leidinggevenden overtuigen van je idee, link deze dan aan behaalde successen van het bedrijf. C-level-managers en entrepreneurs houden logischerwijs van bedrijfssuccessen en daarop inspelen vergroot dus de kans dat je positieve associaties bij hen oproept. Zorg er wel voor dat je je beloftes op het einde van de dag waar kunt maken.