Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom bedrijven opeens moeten betalen voor WhatsApp Business

Gratis van Whatsapp Business gebruikmaken? Dat feest is voorbij. Vanaf nu laat moederbedrijf Facebook ondernemers voor de dienst dokken. Hoeveel, en waarom doet het bedrijf dit?

Zie je de zon daar boven aan de hemel? Hij gaat voor niets op, als gratis cadeautje van God, Allah, of – het mythische figuur dat wij bij Sprout dagelijks aanbidden – Het Vliegend Spaghettimonster. Bruin worden hoeft dus niets te kosten, maar voor menig andere zaak op aarde dient te worden betaald. Zo ook voor klantenservicedienst WhatsApp Business, maakt WhatsApp deze week bekend in een blogpost over zijn WhatsApp Business API.

Wat kun je met WhatsApp Business?
Via WhatsApp Business kun je als bedrijf berichten en QR-codes naar klanten sturen. Je kunt een bedrijfsaccount op meerdere apparaten gebruiken. Ook kun je automatische antwoorden, welkomstboodschappen en een afwezigheidsmelding instellen. Tot slot krijg je een profielpagina. Lees hier meer over WhatsApp Business.

Goed verscholen achter een paar kleine nieuwe toevoegingen aan de app staat de zin: “Businesses will pay to send certain messages so they are selective and your chats don’t get cluttered.” Bedrijven moeten dus betalen om ervoor te zorgen dat ze niet lukraak berichten versturen aan klanten, waardoor WhatsApp een goedkope advertentietool wordt.

Businessmodel

Wat WhatsApp natuurlijk ook gewoon wil, is een goed businessmodel. Tot nu toe was de service voor bedrijven gratis te gebruiken. Ook de particulierenversie is sinds ruim 2 jaar gratis. Daarvoor liet WhatsApp gebruikers enige tijd 0,89 euro per jaar betalen voor de app.

Vrachten aan kapitaal zou het bedrijf ook niet verdiend hebben aan onze data, als we WhatsApp mogen geloven. Het bedrijf stelt zelf bijvoorbeeld geen gesprekken van gebruikers langer dan 30 dagen op te slaan. Of WhatsApp zich hier echt zo strikt aan houdt, is maar de vraag. Moederbedrijf Facebook heeft op het gebied van privacyschendigingen wat heet een reputatie opgebouwd, sinds het Cambridge Analytica-schandaal.

5 tot 9 dollarcent

Hoe het ook zij, met de zakenvariant wil WhatsApp nu een financiële klapper maken. WhatsApp meldde aan The Wall Street Journal dat bedrijven 5 tot 9 dollarcent per bericht moeten betalen. Reageer je als bedrijf via WhatsApp op gebruikers, dan is dat overigens de eerste 24 uur gratis, meldt TechCrunch. Pas daarna moet je hiervoor betalen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een handige nieuwe functionaliteit die je er als bedrijf voor terugkrijgt, is een soort WhatsApp-contact-button, die je automatisch bij je Facebook-advertenties kunt plaatsen.

Onverwacht zijn deze plotselinge kosten voor WhatsApp Business-gebruik allerminst. Al tijdens de lancering van Whatsapps zakenvariant in januari liet het bedrijf weten dat bedrijven op den duur zouden moeten betalen voor de service. Nu, een half jaar later, wordt die aankondiging omgezet in beleid.