Vorige week schreven we al over de lancering van WhatsApp Business, de ondernemers- en bedrijvenvariant van de populaire chatapp. Deze werd toen alleen nog maar gelanceerd in Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, Italië en Indonesië. We schreven al dat de service de komende weken in meerdere lancen zou worden gelanceerd, waaronder waarschijnlijk ook Nederland. Dit is vanaf gisteravond al het geval, zo blijkt.
Automatische antwoorden
Met WhatsApp Business kun je de klantenservice gestroomlijnder maken
De app valt sinds gisteravond uit de Play Store te plukken. Met deze Andriod-app kun je verschillende werknemers één account laten gebruiken, om de klantenservice gestroomlijnder te laten vergaan. Ook kun je automatische antwoorden opstellen, naast automatische welkomstboodschappen en een afwezigheidsmelding.
Bedrijven kunnen hun eigen profiel maken, die door WhatsApp een vinkje krijgt als deze groot genoeg is. Ook kun je als ondernemer data verzamelen van je klanten, waardoor je weet of je service daadwerkelijk zin heeft.
Lees ook: dit kun je als ondernemer met WhatsApp Business
Gratis app (nog wel)
WhatsApp Business is gratis, maar dat blijft niet zo
De app is voorlopig nog gratis te gebruiken, maar dit blijft niet zo. In de toekomst zullen bedrijven een financiële bijdrage moeten geven voor het gebruik van de functionaliteiten. Hoe hoog deze bijdrage is, heeft WhatsApp nog niet bekendgemaakt.
Tot slot is het opvallend dat WhatsApp Business er alleen nog is voor Android-gebruikers. Wijst dit op een steek onder water van moederbedrijf Facebook aan iPhone-maker Apple? Beide bedrijven zijn groot in de Valley en strijden om marktaandeel.