1. Blijf investeren
Blijf in marketing investeren. De wereld moet weten waar je mee bezig bent, moet je in beeld houden. Bezuinig alleen als je echt geen goede en slimme ideeën hebt, maar doe het dan tijdelijk.
2. Vervul een regiefunctie
Toch snoeien? Zorg dat een kleine, gespecialiseerde afdeling blijft staan, die vooral een regiefunctie vervult om alle commerciële processen op verschillende plaatsen in je bedrijf optimaal te laten verlopen. Commercieel beleid en marktgerichtheid blijken beter te werken als ze zo veel mogelijk op één lijn worden geschaard. Dus sowieso geen gek idee.
3. Positioneer scherp
Middenmotors moeten het in crisistijd ontgelden. Men kiest of voor de goedkoopste partijen (uitdagers van de marktleider) of voor de marktleiders (merken met een hoge waarde, die tegen een hoge prijs leveren). Kies dus voor een duidelijke positie.
4. Innoveer in kleine stapjes
Je wilt natuurlijk dat je product steeds weer onder de aandacht komt. Om dit te realiseren kun je tijdelijk extra meerwaarde creëren. Dat vergt slimme innovaties. Kom met een aaneenschakeling van kleine verbeteringen en aanpassingen, of bedenk nieuwe argumenten om je dienst of product aan te prijzen. Innoveer in elk geval in kleine stapjes.
5. Behoud dwarsliggers
Moet je personeel ontslaan? Stuur niet meteen die nukkige dwarsligger naar huis. Juist de creatievelingen, die buiten de kaders denken, zijn in staat om met onverwachte oplossingen en ideeën te komen. En dat is wat je in deze tijd nodig heeft. Creatieve onruststokers kunnen goed omgaan met chaos, spanning en onzekerheid en stellen zich niet-conformistisch op.
6. Laat de mensen over je praten
Probeer een buzz te creëren of mond-op-mondreclame. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Apple is heer en meester op dit gebied. Lees hoe je in zeven stappen de mensen over u laat praten.
Lees ook het boek Zo maak je een marketingplan of volg de Training: Marketing voor de niet-marketeer.